Rabu, 27 Julai 2011

REMBAT!


Baru sangat-sangat kita dengar cerita dan cadangan nak tukar jet-jet MiG29, lepas tu cerita nak 'make-over' duit syiling pula timbul.

Gurkah-gurkah di'port' pun tertanya-tanya sesama sendiri, apa kah PERLU? di-tukar bentuk duit syiling kita ini dalam keadaan kantung kewangan negara yang dah nak mamposss??


Tak pernah pun gurkah-gurkah ini ada dengar yang orang ramai serta rakyat kita komplen kata duit syiling kita ini terlalu berat untuk di-usung dalam poket atau pun warna duit syiling itu macam haramjadah.

Tak kan lah hanya kerana bentuk duit syiling yang baru ini yang lebih ringan dan sedikit kecil adalah alasan yang munasabah dan alasan yang siuman untuk mereka tukarkan??

Gurkah-gurkah pun tertanya-tanya lagi sesama sendiri, apakah Bank Negara telah mengambil kira implikasi dan kos-kos yang bakal ditanggung untuk mereka menukarkan duit syiling bentuk baru ini??

Bila dah di-tukar kepada syiling yang lebih ringan dan bentuk yang sedikit kecil itu, macam mana pula dengan jabatan-jabatan kerajaan atau pihak-pihak berkuasa majlis perbandaran tempatan akan menyelesaikan masalah baru yang bakal timbul kepada pengguna atau rakyat ketika rakyat mahu menggunakan meter parking yang menggunakan duit-duit syiling??

Apakah parking-parking bermeter yang menggunakan dan menerima duit syiling lama ini juga perlu di-tukar agar boleh menerima duit syiling bentuk baru ini?? Kalau laa parking meter ini juga kena tukar, mak oii!! gurkah-gurkah boleh bayangkan berapa banyak pula kos nak ganti parking meter yang baru!! Berapa banyak pula lagi duit yang akan di-REMBAT untuk projek nak ganti parking meter yang lama?? Bila dah tiga empat benda ini tak memuaskan hati gurkah-gurkah, mereka pun kata KEPALA BUTOH!

HARAM JADAH! dekat kita, kita dinasihat supaya berjimat-cermat atau ikat perut dalam menghadapi inflasi.

Tiada ulasan: