Isnin, 18 Julai 2011

Segitiga Bermuda (Bermuda Triangle)

Bagi Anda yang gemar kisah misteri, pasti mengenal Segitiga Bermuda , Segitiga Setan atau Segitiga Misteri. Wilayah laut di selatan Amerika Syarikat US dengan titik sudut Miami (di Florida), Puerto Rico (Jamaica), dan Bermuda ini telah berabad-abad menyimpan kisah yang tak terunkaikan. Misteri demi misteri telah dicatatkan oleh pengelana samudera seperti Christopher Columbus.


Terdapat satu kejadian pada suatu malam tiba-tiba para awak kapalnya dikejutkan dengan kemunculan bola-bola api yang jatuh begitu saja dari langit ke dalam laut. Mereka juga menyaksikan lintasan cahaya dari arah ufuk yang kemudian menghilang begitu saja.
Begitulah Segitiga Bermuda. Di wilayah ini indera keenam memang seperti dihantui ’suasana’ yang mistik. Namun begitu rombongan Columbus masih beruntung kerana hanya di perlihatkan ‘pertunjukkan’.
Segitiga Bermuda juga telah menghilangkan jejak puluhan pesawat yang melintasinya. Peristiwa terbesar yang kemudian terkuak sekitar 1990 lalu adalah ghaibnya lima Grumman TBF Avenger AL AS yang tengah terbang melintasi wilayah laut ini pada siang hari 5 Desember 1945. Setelah sekitar dua jam penerbangan komandan penerbangan melaporkan bahawa dirinya dan anak buahnya seperti mengalami gangguan kerosakkan. Beberapa minit kemudian kelima TBF Avenger ini pun ghaib tanpa sempat memberi isyarat SOS.

Lenyapnya Pesawat C-119 U.S.Air Force

Kisah hilangnya pesawat transpor C-119 Flying Boxcar pada 7 Juni 1965 menjadi buah mulut orang ramai. Pesawat milik U.S.Air Force bermuatan kargo ini berlepas pada pukul 7.47 pagi dari Lanud Homestead menuju ke Lapangan Terbang Grand Turk, Bahama, dan diharapkan mendarat pukul 11.23 pagi.



Pesawat ini sebenarnya hampir menamatkan perjalanannya dengan selamat kerana sehingga jam 11 pagi masih terdengar pada radio kawalan lokasi pesawat tersebut. Sesungguhnya memang tiada yang mencurigakan dan tiada kerosakkan pernah dilaporkan. Tetapi Boxcar tak juga sampai tujuan.

 “Benar-benar aneh. Sebuah pesawat terbang ke arah selatan Bahama dan hilang begitu saja tanpa jejak,” demikian ulasan seorang veteran penerbang Perang Dunia II.

Hingga saat ini,telah banyak tenggapan-tanggapan atau teori-teori mengenai peristiwa-peristiwan aneh dan ghaib yang terjadi di kawasan tersebut :
Penjelasan dari suatu Syarikat Kapal Laut

Syarikat laut Lloyd’s of London menyatakan bahawa segitiga bermuda bukanlah lautan yang berbahaya dan sama seperti lautan biasa di seluruh dunia, asalkan tidak membawa barang muatan berlebihan ketika melalui wilayah tersebut. Penjelasan tersebut dianggap masukakal setelah beberapa  penyelidikan dilakukan oleh ahli saintis.
Teori Lorong Waktu
         
Menurut beberapa peneliti, mungkin dikawasan ini terdapat sebuah gangguan atmosfera di udara berupa lubang di langit. Ke lubang itulah pesawat terbang masuk tanpa sanggup untuk keluar lagi. Dari misteri “Lubang di Langit” ini membentuk sebuah teori tentang wujudnya perhubungan antara dunia dengan dimensi lain. lubang di Langit itu dianggap sebagai alat perhubungan seperti di dalam filem Star Trek. Ataukah bentuk Lubang di Langit itu UFO? Orang sering mengaitkan hilangnya pesawat dengan munculnya UFO.

Blue Hole


Kononnya di dasar laut segitiga bermuda terdapat sebuah lubang/gua dasar laut, tetapi setelah zama berlalu, gua ini ditutupi oleh air laut. Arus didalamnya sangat kuat dan sering membuat pusaran. Banyak kapal-kapal kecil dan manusia yang telah disedut ke dalam blue hole dan anehnya kapal-kapal kecil yang disedut itu akan muncul kembali ke permukaan laut selang beberapa lama. Tapi yang menimbulkan pertanyaan ialah Mungkinkah Blue Hole ini dapat menelan kapal raksasa ke dasar lautan?

Gas Metana


Penjelasan lain dari beberapa peristiwa lenyapnya pesawat terbang dan kapal laut secara misteri adalah adanya gas metana di wilayah perairan tersebut. Teori ini bongkarkan untuk pertama kalinya pada tahun 1981 oleh Badan Penyelidikan Geologi Amerika Serikat. Teori ini telah diujikaji di laboratorium dan hasilnya memuaskan beberapa orang tentang penjelasan yang masuk akal membongkar misteri lenyapnya pesawat-pesawat dan kapal laut yang melintas  wilayah tersebut.

Lidah Lautan




Kawasan Segitiga bermuda sering juga disebut sebagai Tongue of the Ocean atau Lidah Lautan. Lidah Lautan mempunyai jurang bawah laut (canyon). Terdapat beberapa peristiwa belaku di sana. Terlalu banyak yang belum diketahui tentang Segitiga Bermuda, sehingga ramai orang berpendapat wujudnya kaitan misteri Segitiga Bermuda ini dengan misteri lainnya. Misalnya saja misteri Naga Laut yang pernah muncul di Tanjung Ann, Massachussets AS, pada bulan Agustus 1917

Makhluk Sargasso


Misteri lain yang masih belum terungkap adalah misteri Makhluk Laut Sargasso, yang bukan semata-mata khayalan. Di Lautan Sargasso, banyak kapal yang tak pernah sampai ke tujuannya dan terkubur di dasar laut. Di sana terhimpun kapal-kapal dari berbagai zaman, harta karun, mayat tulang belulang manusia. Luas Laut Misteri Sargasso ini 3650 km untuk panjang dan lebarnya 1825 km, dan di sekelilingnya mengalir arus yang kuat sekali, sehingga membentuk pusaran yang sangat luas yang berputar perlahan-lahan searah jarum jam.

Angin Puting Beliung




Mungkin di area ini sering terjadi badai laut yang mungkin bisa membentuk suatu pusaran angin yang dapat menyebabkan hancurnya sebuah pesawat terbang.

UFO


Ada yang mengatakan Segitiga Bermuda disebabkan kerana tempat tersebut merupakan pengkalan UFO mahkluk luar angkasa/alien yang tidak mahu diganggu oleh apapun yang melewati daerah teritorial tersebut akan diculik. Ada juga yang mengatakan bahawa disebabkan oleh adanya sumber magnet terbesar di bumi yang tertanam di bawah Segitiga Bermuda, sehingga logam bertan-tanpun beratnya dapat ditarik ke dalam. Bahkan ada yang mengatakan Segitiga Bermuda merupakan pusat bertemunya antara arus air dingin dengan arus air panas, sehingga akan mengakibatkan pusaran air yang besar/dasyat.

Beberapa Kejadian Yang Direkodkan :
  • 1840 : HMS Rosalie tidak dapat dikenalpasti kedudukannya
  • 1872 : The Mary Celeste, salah satu misteri terbesar lenyapnya beberapa kapal di segitiga bermuda
  • 1909 : The Spray hilang tanpa sebab
  • 1917 : SS Timandra lenyap
  • 1918 : USS Cyclops (AC-4) lenyap di laut berbadai, namun sebelum berangkat menara pengawas mengatakan bahwa lautan tenang sekali, tidak mungkin terjadi badai, sangat baik untuk pelayaran
  • 1926 : SS Suduffco hilang dalam cuaca buruk
  • 1938 : HMS Anglo Australian menghilang dan laporan mengatakan cuaca hari itu sangat baik
  • 1945 : Penerbangan 19 kru menghilang
  • 1952 : Pesawat British York transport lenyap dengan 33 penumpang
  • 1962 : US Air Force KB-50, sebuah kapal tanker, lenyap
  • 1970 : Kapal barang Perancis, Milton Latrides lenyap ketika berlayar dari New Orleans menuju Cape Town.
  • 1972 : Kapal Jerman, Anita (20.000 ton), menghilang dengan 32 kru
  • 1976 : SS Sylvia L. Ossa lenyap dalam laut 140 mil sebelah barat Bermuda.
  • 1978 : Douglas DC-3 Argosy Airlines Flight 902, hilang setelah berlepas dan radio terputus
  • 1980 : SS Poet; berlayar menuju Mesir, lenyap dalam badai
  • 1995 : Kapal Jamanic K (dibuat tahun 1943) dilaporkan hilang setelah melalui Cap Haitien
  • 1997 : Para pelayar menghilang dari kapal pesiaran Jerman
  • 1999 : Freighter Genesis hilang setelah berlayar dari Port of Spain menuju St Vincent.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan