Sunday, June 7, 2009

Bingkisan Cuti

Assalamualaikum w.b.t… segala puji bagi Allah yang menciptakan apa yang ada di langit dan di bumi serta yang ada di antara kedua-duanya. Dia lah yang maha menguasai seluruh alam raya ini. Tiada kuasa yang dapat menandingi kekuasaanNYA. Selawat serta salam ke atas kekasihNYA rasulullah s.a.w. ahli keluarga baginda, para sahabat serta para-para pejuang agama Allah yang sentiasa berjuang dalam menegakkan kalimah Haq di atas muka bumi ini.

Subhanallah…

Alhamdulillah…

Allahukbar…

Alhamdulillah, dalam kesempitan masa, masih lagi diberikan sedikit ruang untuk aku mencoretkan sedikit bingkisan hidupku. Sebelum bermulanya cuti semester ini, aku bersama rakan-rakan seperjuangan di IPGM KSM telah selamat bertempur dengan final kami. Dan Alhamdulillah, final itu dapat aku jawab walaupun ada beberapa permasalahan yang aku sedikit tidak puas hati semasa menjawabnya. Tetapi Alhamdulillah, mungkin untuk final ini akan mencapai target aku untuk semester lepas. Selepas menghadiri program di dungun bulan 4 lepas, aku bersama-sama sahabat telah melakukan beberapa program untuk wadah perjuangan kami. Aku bersama sahabat-sahabat usrah yang lain dan juga mad’u masing-masing sempat menghabiskan masa lebih kurang separuh hari berehlah di taman rekreasi jeram linang. Alhamdulillah program itu dapat mengeratkan lagi hubungan kami bersama mad’u masing-masing. Rehlah itu juga di serta oleh baba yang merupakan naqib dan juga merangkap kepada pensyarah penasihat untuk kumpulan usrah di bumi IPGM KSM. Dalam berehlah, kami sempat juga memberikan kejutan kepada baba dengan menyambut hari lahirnya yang ke-42. Sebenarnya kami menyambutnya awal sehari sebelum hari lahirnya iaitu 11 Mei. Selepas lebih kurang separuh hari menghabiskan masa dengan mandi manda, makan dan juga dijamu dengan sedikit hidangan istimewa tazkirah yang diberikan oleh baba, kami semua berangkat pulang ke IPGM KSM. Insya’allah, semester akan datang akan diadakan lagi rehlah seperti ini tetapi di tempat lain pula.

Satu lagi program yang sempat diadakan sebelum menjelang final ialah tayangan istimewa sempena menyambut hari ibu. Alhamdulillah, kedatangan penonton mencapai target. Walaupun pada malam yang sama diadakan satu lagi program lain di dewan besar, namun kedatangan penonton untuk program kami ini menampakkan kesedaran diri masing-masing dalam menghargai pengorbanan seorang ibu kepada anak-anaknya. Tayangan itu sebenarnya di bawah seliaan biro agama dan pendidikan IPGM KSM. Selain tayangan istimewa, malam itu juga diadakan kutipan derma amal untuk tabung biro agama, kuiz, serta sedikit jualan makanan kepada penonton yang datang. Dan Alhamdulillah, tayangan berjalan dengan lancar. Ada juga titisan air mata yang dapat aku perhatikan semasa mereka menonton tayangan pada malam itu. Subhanallah… dan di sini, aku juga ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan sekelasku yang turut datang memberikan sokongan kepada ku pada tayangan itu. Mereka baru selesai menghadapi perlawanan ping pong yang diadakan di dewan bendahara. Sebenarnya nama aku turut tersenarai dalam pemain ping pong itu, namun kerana program malam itu, terpaksa orang lain menggantikan tempatku, dan Alhamdulillah pasukan kami mendapat tempat ke-3 bagi kejohanan ping pong itu.

Pada petang selasa, 26 mei 2009, satu perjumpaan untuk semua ahli usrah bersama dengan baba telah diadakan. Selepas selesai menduduki kertas anatomi dan fisiologi, aku bersama sahabat menunaikan kewajipan kami di surau al-firdaus sebelum sama-sama memasuki dewan syarahan untuk perjumpaan terakhir sebelum kami semua balik untuk bercuti. Majlis kami dimulakan dengan al-fatihah dan dipengurusikan akhi afiq. Dalam majlis itu, akhi fazli memberikan sedikit hidangan tazkirah kepada semua yang hadir. Selepas itu giliran baba menyampaikan amanatnya kepada kami sebelum kami semua balik untuk bercuti. Dalam amanat baba itu, baba meminta kami menghabiskan masa cuti kami dengan perkara-perkara yang berfaedah. Amal-amal jame’I dan juga amal-amal fardhi mestilah selalu diamalkan semasa cuti ini. Majlis itu selesai selepas sejam berlalu. Dan kuliah perubatan islam yang terakhir juga akan diadakan selepas maghrib. Walaupun kedatangan tidak begitu ramai lantaran sudah ada penuntut yang balik kampung selepas selesai final mereka petang tadi, kuliah perubatan tetap diteruskan bagi hadirin yang datang.

Dan selepas seminggu aku bercuti, aku banyak menghabiskan masa dirumah bersama keluarga. Namun dalam pada itu aku juga sempat menghadiri satu mesyuarat bersama mahasiswa kawasan ketereh merancang beberapa program untuk pelajar-pelajar serta orang kampung. Dan insya’allah jika tiada aral melintang, satu gotong royong membersihkan masjid di sebuah kampung akan diadakan dengan dibantu oleh unit amal. Selain itu, satu program mendaki gunung stong akan diadakan pada 12-13 jun nanti. Insya’allah, jika tiada aral melintang aku akan sertainya sekali.

Itulah sedikit sebanyak bingkisan hidupku selama lebih sebulan ini. insya’allah di lain masa dan kesempatan akan aku coretkan sedikit untuk tatapan sahabat. Ingin aku ingatkan kepada diriku dan juga sahabat agar memanfaatkan masa cuti semester ini dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Gunakanah masa muda dan tenaga yang masih ada ini untuk melipat gandakan amalan kita.. seperti yang kita tahu, salah satu golongan yang perlindungan arasy Allah di padang masyar kelak ialah golongan pemuda yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid. Jadi, gunalah masa yang ada ini untuk mendekatkan diri kita dengan masjid dengan menunaikan solat berjemaah di masjid serta menghadiri majlis-majlis ilmu yang di adakan. Insya’allah, jika ita menghadiri taman-taman syurga di dunia ini, kita akan dapat menikmatinya di akhirat kelak. Semoga kita sama-sama beroleh manfaatnya..

Ilalliqa’...

2 comments:

Abuuwais said...

Moga Allah akan bersama anta...selama2nya atas jalan Al-Haq

puteri said...

Assalamualaikum...
selamat bercuti...
semoga cuti kali ini bermanfaat...
semoga terus tabah di jalan dakwah yang penuh dengan liku-liku dan duri...
semoga sahabat2 semua sentiasa di bawah rahmayNya..
amin.....

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih