Selasa, 15 April 2014

LUKISAN PURBA 40,000 TAHUN DITEMUI DI SEBUAH GUA DI SEPANYOL.

Lukisan Purba Berusia 40,000 Tahun Ditemui Di Sebuah Gua di Sepanyol

 Kajian terhadap gua purbakala memang selalu menarik untuk diikuti , dari situ kita boleh mengetahui tata cara kehidupan masyarakat prasejarah ataupun mencari ciptaan seni mereka dalam wujud artifak . 

Seperti yang ditemui di Gua El Castillo , Sepanyol . Pada dinding gua ini terdapat beberapa lukisan yang dianggarkan berusia 40,000 tahun . Penemuan ini dianggap penting untuk mengetahui evolusi kognisi moden dan perilaku simbolik yang berkaitan dengan perkembangan bahasa.


Lukisan tersebut diyakini dibuat oleh manusia Neanderthal . Manusia Neandhertal yang juga dikenali sebagai pemangsa anjing laut , hidup di gua - gua sebelum pupus sekitar 30,000 tahun lalu akibat perubahan iklim . 



  Para saintis menggunakan kaedah yang dikenali dengan uranium - series disequilibrium , kaedah pengukuran untuk mengetahui usia benda - benda kuno secara tepat .


Dr . Paul Pettit salah seorang penyelidik dari University Of Sheffield seperti yang dikutip dari dailymail.co.uk berkata , Sampai saat ini pemahaman kita mengenai usia seni pada lukisan gua mula menemui titik terang . Kita mampu menegaskan seni gua di Eropah telah ada sejak beberapa ratus ribu tahun yang lalu . Waktu dimana Manusia Neanderthal berada di akhir masanya dan berganti dengan Homo Sapiens .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan