Wednesday 19 August 2015

Prosedur Kahwin di Selangor 2015 (Julai 2015)

Permudahankan urusan kami Ya Allah
Pening okayyy nak settle kan hal ni, but I try to guide simplest way for those yang nak mendirikan rumahtangga tu. Especially untuk Selangor people who want to get married in Selangor area.

1) Pasangan perlu pergi Kursus dapatkan sijil kursus kahwin dengan menghadiri kursus kahwin make sure yang berdaftar under JAWI dan JAIS. (Prefer to JAIS so korg bole tau detail kerana prosedur Selangor berbeza dengan Negeri-Negeri lain)- Sijil Kursus Kahwin sah sampai mati

2)  Daftar berasingan diri (perempuan Borang 2C) anda dan pasangan (lelaki Borang 2A) di NCR Selangor Website. Make sure isi tiap dot merah * di borang 2C supaya bole print out untuk buat ujian HIV. Selepas tu borang 2D akan automatik keluar lepas borang 2C diisi lengkap, saya suggest better ambil jiran atau kawan terdekat kerana mereka mudah dicari dan senang untuk sign as saksi di depan PPN nanti. Borang 2D tu xperlu dibawa semasa HIV, tapi kalau nk bawa pown boleh. Jika ada perubahan pown bole diubah/edit juga Borang 2C dan 2D ,TAPIIIIIIIIIII sebelum berjumpa dengan PPN. So xbole suka hati yer nak ubah selepas sudah ada sign dan pengesahan PPN.

3) Setelah isi borang dan print out borang tersebut, baru bole pergi ke klinik kesihatan atau hospital (kerajaan saja). Better pergi awal so senang nak dapat nombor giliran awal ! Dekat situ nurse akan bagi y'all borang dan kene isi borang hiv so follow instruction nurse. - Surat penegsahan HIV sah selama 6 bulan

4) Mesti diselesaikan 3 bulan sebelum tarikh Nikah OKAYY. Nak dapatkan 2 saksi untuk sign depan Penolong Pendaftar Nikah (PPN). Set date nak jumpa PPN ni agak rumit sebab mereka sentiasa busy. Make sure borang lelaki lengkap terlebih dahulu semua borang dan sign 2 orang saksi depan Penolong Pendaftar Nikah (PPN), PPN akan beri pengesahan setiap dokumen sokongan dan kemudian hantar ke Pejabat Agama (Daerah pemastautin/tempat tinggal lelaki). Surat kebenaran kahwin lelaki proses dalam masa 1 hari, so keesokan hariny baru lelaki boleh collect Surat kebenaran kahwin lelaki .

6) Set date nak jumpa PPN ni agak rumit sebab mereka sentiasa busy so pepandai awk kne slalu contact utk set date. Kemudian barulah perempuan bole sign 2 saksi depan PPN, Surat kebenaran lelaki berkahwin compile sekali dengan dokumen sokongan lelaki perlu dibawa sekali dengan dokumen sokongan perempuan. Borang mestilah lengkap baru bole sign 2 saksi depan PPN. Kemudian PPN pula akan sign dan beri cop kebenaran semakan borang lengkap! YEAYYYYY! Prosedur ni memang rumit tapi ada kebaikan untuk kemudian hari lebih2 lg untuk pihak perempuan.


7) Kemudian segala borang pengesahan ini perlu diselesaikan oleh perempuan dan dibawa ke pejabat agama daerah untuk dapat borang lengkap yg terakhir iaitu Borang 3C iaitu Kebenaran Berkahwin Dalam Negeri Selangor (Perempuan). Pergi ke kaunter pertanyaan dan reception akan check borang anda dan akan arahkan anda ke kaunter pembayaran untuk proses borang tersebut, caj dikenakan sebanyak RM 10.00.- Borang 3C sah 3 bulan dari tarikh nikah

8) Setelah selesai prosedur anda akan diberi Borang 3C yang telah dikepilkan sekali Borang 2C, Dokumen sokongan Lelaki dan perempuan 2D, 2A , borang lafaz taklik, dan surat salinan nikah sementara. So dah bole tenang sikit jiwa tu kerana proses tersebut telah selesai. Borang itu juga perlu dibawa dan diisi depan PPN pada hari penikahan.

Sekian saja dari saya, sedikit pengalam yang bole dikongsi kepada mereka yang ingin bernikah di selangor. Semoga urusan semuany dipermudahankan di dunia dan akhirat.

3 comments:

  1. Hyee, as salam..nak tye, masa pegi hiv test wajib bawa borang 2C ke? n_n

    ReplyDelete
  2. Hyee, as salam..nak tye, masa pegi hiv test wajib bawa borang 2C ke? n_n

    ReplyDelete
  3. Assalam nak tanya.. masa sign depan PPn tu perlu ade wali (ayah) kita sekali ke?

    ReplyDelete