Khamis, 15 Ogos 2013

MENGAJAR ISTERI ADA DITUNJUKAN DALAM ISLAM

Lelaki belasah isteri: Isteri mahu dakwa suami
Posted on Thursday, August 15 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


Kes lelaki belasah isteri: Wanita mahu dakwa suami
Mangsa belasahan suami dalam lif sebuah hospital di Bukit Mertajam dirakamkan kamera litar tertutup. - Foto Danial Saad
Bukit Mertajam: Wanita yang dibelasah suaminya dalam lif di sebuah hospital swasta di Bukit Mertajam, di sini, Isnin lalu mengakui sudah tawar hati terhadap pasangannya itu.

“Saya sudah tiada perasaan lagi terhadapnya apatah lagi selepas dipukul. Saya dah tawar hati sebab itu saya tidak menangis ketika pukul,” katanya.

Wanita berusia 36 tahun itu mendedahkan selepas video dia dipukul seorang lelaki dalam Youtube, mendapat reaksi pelbagai pihak, semalam.


Mangsa yang bekerja kilang berkata, dia bercadang mengambil tindakan undang-undang ke atas suaminya kerana bertindak keterlaluan hingga menyebabkan dia mengalami kesakitan di kepala, muka dan paha kiri dalam kejadian itu.

Melawat anak sulung

Wanita itu berkata, kejadian berlaku di dalam lif di sebuah hospital swasta Bandar Perda, ketika dia dan dua anaknya berusia empat dan lima tahun mahu pulang selepas melawat anak sulungnya berusia sembilan tahun yang dimasukkan ke wad kerana demam panas.

“Kebetulan saya bertemu suami yang melawat anak sulung tetapi kami tidak bertegur sapa. Ketika hendak pulang, suami turut mengikut kami masuk ke dalam lif sambil meminta saya memujuk anak supaya mengikutinya.
“Bagaimanapun, anak perempuan saya kata dia nak ikut ummi dan tidak mahu mengikut ‘daddy’ menyebabkan suami marah,” katanya. ketika ditemui, di sini, semalam.

Mangsa yang sudah tinggal berasingan dengan suaminya berusia 36 tahun berkata, suaminya kemudian menampar mukanya beberapa kali, walaupun dua anaknya melihat kejadian itu.

“Saya keluar dari lif sebaik pintu terbuka tetapi suami menendang paha kiri hingga saya terjatuh,” katanya yang membuat laporan polis selepas mendapatkan rawatan di Hospital Seberang Jaya, dekat sini, pada hari sama.

Suami mangsa sudah berkahwin dengan wanita lain pada 2011 dan bekerja di sebuah agensi kerajaan di Jerantut, Pahang.

Minta cerai

Mangsa berkata, dia pernah meminta suaminya menceraikannya tetapi dia dicabar supaya pergi ke pejabat agama.

Adik mangsa, Mohd Yunus Ahmad Ramli, 31, mengakui dia memuatkan video kakaknya dipukul ke dalam Youtube selepas dihantar seorang abangnya dan berharap pihak polis mengambil tindakan lanjut.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah, berkata polis kini memburu lelaki yang berasal dari negeri ini tetapi bertugas di Jerantut.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan dengan sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga satu tahun dan denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya.


Zulfa Mohamad
Berita Harian



Konsep memukul isteri dalam Islam

Saya sedang mengemaskini fail-fail bahan rujukan, terjumpa fakta menarik yg pernah dikongsikan dgn saya melalui satu emel tidak lama dulu. Tak pasti siapa penulisnya tetapi faktanya menarik. Saya kongsikan bersama anda....

--------------------------------------------------------------
AL-QURAN TIDAK MENYURUH MENZALIMI PARA ISTERI

"As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them." An-Nisa 4:34.

Yang dipersoalkan, sekiranya Islam adalah agama keamanan mengapa seorang Isteri boleh didera kerana "scourge" di situ adalah bermaksud to inflict with severe suffering, to beat the wife really hard."
Perkara ini bukan sahaja menjadi salah faham kepada bukan Islam tetapi juga sering digunakan pejuang-pejuang feminisme sebagai modal mereka memperlekahkan syariat Islam. Maka dengan ini saya mengambil sedikit inisiatif yang tidak seberapa menyusun kembali secara ringkas untuk melihat bernarkah Islam agama yang menggalakkan keganasan rumahtangga.

Terjemahan perkataan وَاضْرِبُو kepada bahasa Inggeris yang menggunakan perkataan scourge adalah terjemahan al-Quran versi Picktall. Scourge bermaksud:

• verb
1. whip with a scourge.
2. cause great suffering to. [http://www.askoxford.com/dictionaries/]

Terjemahan Inggeris lain yang tidak kurang popular seperti terjemahan Yusuf Ali dan M Asad menterjemahkan perkataan وَاضْرِبُو sebagai beat. Sekalipun pada pandangan saya beat masih lagi tidak tepat namun gambarannya mungkin tidak seteruk perkataan scourge.

Perlu diingat perkataan-perkataan yang diterjemah itu adalah pilihan penterjemah sendiri. Untuk benar-benar memahami konteks perkataan tersebut dengan ayat perlulah dilihat pada bahasa asli al-Quran iaitu bahasa arab kerana terjemahan mungkin tidak mampu memberikan makna yang betul-betul tepat. Oleh itu mari kita lihat teks arab dan keseluruhan ayat.

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا


Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka menaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. [an-Nisa 4:34]

وَاضْرِبُو berasal daripada perkataan ﺿﺮﺏ yang bermaksud pukul. Namun pukul itu adalah sesuatu yang relatif baik dari segi kekuatan atau bentuknya. Masyarakat pada zaman diturunkan al-Quran tentunya lebih arif dengan bahasa al-Quran. Terdapat sebuah hadis yang saya percaya dapat menjelaskan makna ﺿtidaklah seteruk yang digambarkan.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Hai Abu Mundzir, ayat apakah yang paling agung dari Kitabullah menurut engkau?' Ubay menjawab: ' Aku berkata, "Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui.'" Baginda bersabda, ' Hai Abu Mundzir! ayat apakah yang paling agung dari Kitabullah menurut engkau?' Katanya, ' Aku jawab, "Allahu laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyumu...'" (surah al-Baqarah 2:255). Kata Ubay, 'Lalu baginda menepuk dadaku seraya bersabda: 'Hai Abu Mundzir, semoga ilmu tetap menyayangimu'" [Hadis dari Ubay bin Kaab r.a. Diriwayatkan Muslim, Abu Daud dalam Sunannya dan Disahihkan oleh Sheikh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abu Daud, Kitab Solat (Bab Tentang Solat Witir: Ayat Kursi), hadis no. 1460]

"...lalu baginda menepuk dadaku seraya bersabda" dalam teks arabnya adalah:
ﻓﻀﺮﺏ ﰲ ﻭ
Sekiranya ﺿﺮbermaksud scourge adakah itu bermakna Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam "scourge" dada Ubay bin Kaab sebagai tanda gembira dan tahniah? Sudah tentu tidak. Selain itu juga mendera isteri juga adalah bertentangan dengan perincian atau penjelasan kepada al-Quran yang Allah turunkan iaitu Rasul-Nya Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam (akan dibincangkan lebih lanjut). Firman Allah yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmat-Nya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan di kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran). [Ali Imran 3:164]

Dalam isu memukul isteri kita perlu jelas akan tiga perkara:

[1] Islam bukan menggalakkan memukul isteri, tetapi sebagai satu penyelesaian berhadapan dengan isteri yang menderhaka setelah melalui pelbagai peringkat.

[2] Pukul yang dimaksudkan bukanlah seperti pukulan ahli gusti dan sebagainya tetapi pukulan yang lembut, tidak bersangatan atau pukulan isyarat.

[3] Untuk tidak memukul adalah lebih hampir kepada sifat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.

Memukul Sebagai Pengajaran
Ayat al-Quran diatas sendiri telah menerangkan bahawa hanya dibenarkan memukul isteri yang nusyuz (derhaka) setelah melalui bebrapa peringkat mengajar. Peringkat-peringkat yang dinyatakan di dalam ayat tersebut adalah seperti berikut:

1. Memberi Nasihat.
Firman Allah tersebut (Surah an-Nisa, ayat 34) menerangkan:

"Perempuan-perempuan yang kamu khawatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka".

Suami seharusnya mula dengan menasihati isterinya yang derhaka dengan kata-kata yang lembut seperti " Jadilah perempuan yang saleh dan taat pada Allah Subhanahu wa Ta'ala" atau " Takutlah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala" dan pelbagai nasihat yang sesuai.


2. Pulaukan atau pisahkan tempat tidur.
Jika mereka masih berdegil maka peringkat yang berikutnya adalah dengan memulaukan atau memisahkan tempat tidur berdasarkan firman Allah (Surah an-Nisa, ayat 34):

"…dan (jika mereka masih berdegil) pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka."

Berkata Ibn 'Abbas:

Jangan kamu (suami) tidur bersama di atas satu hamparan dan sesungguhnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memulaukan isteri-isterinya, Baginda tidak masuk tidur bersama mereka selama sebulan. [al-Bada'I, JIL 2, ms 334; al-Qawanin al-Fiqiyyah, ms. 212 dan seterusnya; Mughni al-Muhtaj, JIL 3, ms. 257-261; al-Muhadhdhab, JIL 2 ms. 69; Kashshaf al-Qina', JIL 4, ms. 233-236. Dinukil daripada Fiqh dan Perundangan Islam (al-fiqh al-Islami wa Adilatuhu), Dr. Wahbah al-Zuhaili, DBP, 2001]


3. Pukulan yang tidak bersangatan.
Setelah melalui dua peringkat tersebut sekiranya isteri terus menderhaka maka suami boleh memukulnya dengan pukulan yang tidak bersangatan berdasarkan firman Allah (Surah an-Nisa, ayat 34):

"…dan pukulah mereka"

Sekali lagi ingin dijelaskan memukul di sini bukanlah seperti pukulan ahli gusti atau menyebat hamba abdi yang lebih kepada mendera. Tetapi pukulan disini adalah yang tidak bersangatan atas tujuan mengajar. Sesuatu pukulan yang tidak mencederakan tubuh tetapi memberi impak pada hati isteri yang degil dan derhaka.

Menurut zahir ayat meskipu huruf wau pertama adalah untuk kata jamak mutlak, namun maksudnya ialah kata jamak menurut susunan dan wau tersebut membawa makna itu. [Fiqh dan Perundangan Islam (al-fiqh al-Islami wa Adilatuhu), Dr. Wahbah al-Zuhaili, JIL 7, DBP, 2001]

Ibn Abbas dalam menjelaskan maksud ayat berkenaan menyatakan yang pukul di sini bermaksud bukanlah pukulan yang ganas. [Tafsir Ibn Kathir, bab Berdepan Dengan Perbuatan Buruk Isteri]

Berkata Ibn Hajar al-Asqolani pukulannya hendaklah ringan sekali, yang lebih utama ialah dengan ugutan dan bentakan sahaja atau memadai pukulan dgn isyarat sahaja (acahan). [Fathul Bari 11/215]

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Apabila seseorang kamu bergaduh dengan saudaranya, hendaklah dia menjauhi dari memukul muka kerana sesungguhnya Allah mencipta Adam atas imejnya. [Hadis daripada Abu Hurairah r.a, dikeluarkan oleh Ahmad, Muslim dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 2612-4 (Kitab al-Birr…, Bab Larang daripada memukul muka).]

Bagaimakah Islam yang melarang memukul muka sesama manusia boleh menggalakkan pemukulan berbentuk mendera? Sebagai contoh, andaikata hukuman berat dikenakan kepada seorang perogol bersiri adakah itu bermakna kita masyarakat yang tidak cintakan keamanan dan sukakan keganasan? Maka salah faham bahawa Islam menggalakkan penderaan Isteri adalah tidak lain akibat gagal menganalisa secara keseluruhan Islam itu sendiri menyebabkan tafsiran dan gambaran salah terhadap suruhan memukul di dalam ayat Quran tersebut.

Untuk tidak memukul adalah lebih hampir kepada sifat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.

Diriwayatkan daripada isteri baginda sendiri Aisyah:

Rasulullah tidak pernah memukul isteri dan khadam baginda. Tangannya tidak memukul kecuali pada jalan Allah atau orang yang memceroboh perkara yang diharamkan Allah. [Muttafaqun 'alaih dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.(Nayl al-Awtar. JIL 6, ms. 212]

Ketika Muawiyah bin al-Qusyairi bertanyakan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang hak-hak isteri. Baginda menjelaskan hak-hak tersebut dan antaranya:

Dan janganlah engkau memukulnya. [Diriwayatkan Abu Daud dan dinilai Hasan Sahih oleh Sheikh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abu Daud (bab Tentang Hak Isteri Terhadap Suami) hadis no. 2143]

Apabila banyak wanita yang mendatangi keluarga Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengadukan perilaku suami-suami mereka (yang memukul mereka), Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Banyak wanita yang datang kepada keluarga Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam mengadukan perihal suami-suami mereka. Mereka bukanlah oreng yang terbaik di antara kamu. [Hadis dari Iyas biun Abdullah bin Abu Dzubab. Diriwayatkan Abu Daud. Disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Sunan Abu Daud (bab Memukul Isteri) hadis no. 2146 ]

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam juga bersabda:

Tidak harus bagi seseorang daripada kamu menyebat isterinya seperti menyebat hamba, kemudian ia menidurinya pada akhir hari. [Disepakati antara Ahmad dan Syaukani serta empat pengarang sunan yang berempat daripada Abu Bardah Bin Nayyar bahawa hadis ini Sahih. Dinukil dari Fiqh dan Perundangan Islam (al-fiqh al-Islami wa Adilatuhu), Dr. Wahbah al-Zuhaili, DBP, 2001]

Perkara ini bukanlah bermaksud berlakunya kontradiksi antara ayat al-Quran dan sunnah Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tapi perlu kita ingat bahawa sunnah Rasululullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah perincian kepada al-Quran. Maka di sini jelas bahawa al-Quran bukannya menggalakkan penderaan terhadap isteri cuma sekadar memberi penyelesaian dalam menghadapi isteri yang derhaka dengan memukul (dengan cara lembut) sebagai cara penghabisan atau 'last resort' atas tujuan memberi impak pada hati si isteri (agar sedar kedegilan dan kederhakaannya) bukannya mencederakan tubuhnya.

Segala yang baik daripada Allah dan sebarang kesilapan adalah natijah daripada kelemahan diri saya sendiri sebagai ciptaan-Nya yang tidak sempurna.

****Terima kasih kepada penulis dan pengirim emel yang panjangkan info ini. Moga bermanfaat buat semua....

CARA RASULULLAH SAW MELAYAN ISTERI (TELADAN BAGI YANG SUDAH/BAKAL SUAMI)

Kisah Rasulullah SAW sebagai pengajaran
1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.
2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina ‘Aisyah menceritakan ‘Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.’
4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu.. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina ‘Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, ‘Belum ada sarapan ya Khumaira?’ (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina ‘Aisyah yang bererti ‘Wahai yang kemerah-merahan’)
Aisyah menjawab dengan agak serba salah, ‘Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.’
Rasulullah lantas berkata, ‘Jika begitu aku puasa saja hari ini.’ tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.
5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, ‘Mengapa engkau memukul isterimu?’
Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, ‘Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia.’
‘Aku tidak bertanyakan alasanmu,’ sahut Nabi s. a.. w. ‘Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?’
6) Pernah baginda bersabda, ‘sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik, kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.’ Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat..
7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali.
Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang,
‘Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?’
‘Tidak, ya Umar.. Alhamdulillah, aku sihat dan segar.’
‘Ya Rasulullah… mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit…’ desak Umar penuh cemas.
Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat untuk menahan rasa lapar baginda.
Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.
‘Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?’
Lalu baginda menjawab dengan lembut, ‘Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin,menjadi beban kepada umatnya?’ ‘Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.’
8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang dipenuhi kudis, miskin dan kotor.
9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida’nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.
10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.
11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.
12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.
13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi. Bila ditanya oleh Sayidatina ‘Aisyah, ‘Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?’
Jawab baginda dengan lunak, ‘Ya ‘Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.’
Subhanallah sungguh tinggi pekerti baginda Rasulullah SAW.

 Lelaki menyerang & memukul bekas wanitanya dengan tukul
Posted on Thursday, August 15 @ 14:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Aduan Oleh: lensahandphone

"Video seorang lelaki yang menyerang bekas teman wanitanya tersebar di Internet.

Lelaki tersebut bukan saja bertindak memijak badan wanita berkenaan tetapi memukulnya dengan penukul.

Video itu dipercayai dirakamkan oleh anak perempuannya.

Seorang lagi wanita cuba menghentikan pertengkaran itu manakala terdengar suara merayu supaya ianya dihentikan.

Video tersebut yang disiarkan dalam laman Facebook Malaysian Crime Awareness Campaign itu dikongsi sebanyak 160 kali sejak ia dimuat naik pada Isnin.

Video itu yang turut dimuat naik dalam laman YouToube ditonton lebih 6,800 kali.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin mengesahkan insiden itu berlaku pada Ahad.

Beliau berkata insiden itu berkaitan dengan keganasan domestik dan suspek ditahan pada hari yang sama.

Mangsa menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Tuanku Jaafar di Seremban.

Beliau berkata kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan dengan senjata.



OrangMuda Dungun

http://lensahandphone.blogspot.com/"

Tiada ulasan: