Notice: Array to string conversion in /home/waktusolat/public_html/templates/user/index.php on line 95
Array Cara Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis-Cara Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis
 

 

 
26 Syawal, 1438 Hijrah
21-Jul-2017

   
Cara Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis

Cara Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis

Ujian Penunjuk Diabetes Mellitus Apakah itu diabetes mellitus? Penyakit diabetes mellitus merupakan satu penyakit dimana kuantiti gula dalam darah adalah tinggi. Sehingga kini, hampir 3.5 juta orang di Malaysia telah dikenalpasti menghidap penyakit ini. Jenis-jenis penyakit diabetes mellitus? Diabetes bersandar insulin, lebih dikenali sebagai diabetes jenis pertama Diabetes bebas insulin, lebih dikenali sebagai diabetes jenis kedua Diabetes ketika hamil Apakah ujian-ujian makmal yang digunakan untuk mengesan penyakit diabetes mellitus? Pemeriksaan Gula Darah Rawak
Ujian ini mengukur kandungan gula di dalam darah secara rawak. Ini bermaksud darah boleh diambil bila-bila masa dan pengaruh oleh makanan tidak diambil kira. Julat yang normal untuk gula darah rawak adalah 7.8 mmol/L - 11.1 mmol/L. Keputusan ujian gula darah rawak biasanya tidak digunakan sebagai ujian diagnostik untuk penyakit diabetes mellitus. FBS (Gula darah berpuasa)
Pengambilan darah untuk ujian ini dilakukan selepas 8-12 jam berpuasa ataupun semalamam berpuasa. Pengambilan air kosong adalah dibenarkan semasa tempoh berpuasa ini. Paras gula darah akan meningkat semasa tempoh berpuasa. Tetapi, untuk individu yang sihat, paras ini akan diseimbangkan balik ke tahap normal oleh hormon insulin. Pesakit diabetes mellitus pula akan mempunyai masalah pengimbangan balik tahap gula mengakibatkan paras gula darah kekal tinggi. Tahap gula darah berpuasa di atas 7.0 mmol/L merupakan kriteria yang diterima untuk disahkan menghidap penyakit diabetes mellitus. Jika seseorang mempunyai simptom mengidap penyakit diabetes mellitus , kejadian sekali untuk FBS yang melebehi 7.0 mmol/L boleh dianggap cukup untuk diagnosa penyakit. Sekiranya pesakit itu tanpa sebarang simptom, kejadian dua kali diperlukan untuk doktor mengesahkan penyakit kencing manis. OGTT (Ujian Tolenransi Gula)
Ujian ini biasanya dilakukan pada individu yang mempunyai nilai paras gula darah berpuasa yang biasa tetapi mempunyai simptom-simptom klinikal penyakit kencing manis seperti glycosuria (paras gula tinggi dalam air kencing), polyuria (sentiasa ingin membuang air kencing) dan polydipsia (sentiasa rasa dahaga).  Ujian ini dilakukan dengan mengambil sampel darah samaada dua kali atau tiga kali. Sampel darah pertama yang diambil adalah untuk mengukur nilai gula darah berpuasa. Kemudian, minuman glukosa yang mengandungi 75g larutan glukosa diberi. Sampel darah kedua, 1-HPP (1 jam selepas makan) dan sampel darah ketiga, 2-HPP (2 jam selepas makan) diambil pada 60 dan 120 minit selepas meminum air glukosa. Amalan sekarang hanya mengambil sampel darah berpuasa dan sampel darah 2-jam selepas makan. Prinsip ujian ini adalah untuk menilai keupayaan tubuh untuk menyerap dan menyeimbangkan glukosa yang diminum.
Individu sihat & normal
(mmol/L) Kekurangan tolenransi glukosa
(mmol/L) Penyakit Kencing Manis
(mmol/L) FBS < 7.0 < 7.0 ≥ 7.0 2-HPP < 7.8 7.8 – 11.1 ≥ 11.1 Apakah ujian-ujian makmal yang digunakan untuk memantau rawatan penyakit diabetes mellitus? HbA1c(Hemoglobin berglukosa)
Ujian ini digunakan untuk memantau keberkesanan kawalan glukosa darah anda. Ujian ini mengukur purata tahap glukosa darah untuk tiga bulan terdahulu. Ujian ini tidak memerlukan individu berpuasa dan sampel darah boleh diambil pada bila-bila masa sahaja. Hemoglobin merupakan protein dalam sel-sel darah merah yang membawa oksigen. HbA1c terbentuk apabila glukosa bergabung dengan hemoglobin. Oleh kerana sel-sel darah merah berada di sistem pengedaran sekurang-kurangnya 120 hari, ujian HbA1c memberi ukuran tepat kandungan glukosa darah dalam tempoh tiga hingga empat bulan sebelumnya. Individu dengan kawalan glukosa darah yang baik perlu mempunyai paras HbA1c kurang daripada 6.5%. Frucktosamin
Ujian ini digunakan untuk memantau tahap glukosa darah pesakit-pesakit yang mempunyai keabnormalan sel darah merah. Ini termasuk individu yang mempunyai penyakit anemia, anemia sel sabit dan pesakit thalasaemia.  Perbezaan antara ujian ini dan ujian HbA1c ialah ujian ini mengukur protein berglukosa dan bukannya hemoglobin berglukosa. Oleh kerana protein hanya kekal dalam darah selama 14-21 hari, ujian ini mengukur purata glukosa darah untuk tempoh ini. Ujian ini kadangkala juga diminta untuk wanita hamil yang mempunyai penyakit diabetes semasa hamil. Ini kerana perubahan paras glukosa boleh berlaku dengan mendadak dalam kehamilan.  Ujian ini juga boleh dilakukan untuk memantau keberkesanan rawatan baru jika terdapat perubahan dalam ubat-ubatan yang diberikan.  Julat yang normal untuk fructosamin adalah 1.5-2.5 mmol/L.
Glukosa air kencing
Ujian ini mengukur kandungan gula yang ditemui dalam air kencing, satu keadaan perubatan yang dipanggil glycosuria. Ujian ini biasanya dilakukan menggunakan jalur ujian yang akan menghasilkan perubahan warna selepas tindak-balas dengan glukosa. Ujian ini juga boleh dilakukan dari rumah dengan menggunakan kit ujian komersial. (a) (b) (c) Masukkan jalur ujian ke dalam air kencing Ikut masa dengan tepat Bandingkan dengan warna ujian standard yang disertakan Glukosa biasanya tidak dijumpai dalam air kencing. Hanya individu yang mempunyai tahap glukosa darah yang tinggi akan menghasilkan limpahan glukosa ke dalam air kencing. Walau bagaimanapun, wanita mengandung dan individu yang mempunyai fungsi buah pinggang terjejas mungkin mempunyai kesan glukosa dalam air kencing mereka. Ini menjadikan pengukuran glukosa air kencing sukar untuk ditafsir. Oleh itu, paras glukosa darah masih menjadi ujian pilihan untuk diagnosa dan pemantauan penyakit diabetes mellitus. Bagaimana pemantauan tahap gula darah boleh dilakukan dari rumah? Tahap gula darah boleh dipantau dengan mudah dari rumah dengan menggunakan sebuah alat yang dipanggil glukometer. Alat ini menggunakan sampel darah yang biasanya diambil dari cucukan jari. Ketepatan glukometer bergantung kepada beberapa faktor; Variasi di dalam teknik penggunaan oleh pesakit Kewujudan bahan-bahan yang menggangu ukuran seperti kepekatan lemak yang tinggi dan sesetengah ubat Kewujudan penyakit anemia(menyebabkan keputusan yang tidak tepat) Kerosakan alat gukometer dan jalur pengukur Kekurangan korelasi antara alat glukometer yang berjenama lain-lain Oleh itu, adalah dinasihatkan bahawa analisa glukosa darah di makmal dilakukan secara rutin pada pesakit diabetes mellitus. Ini untuk memberikan gambaran yang lebih baik tentang kawalan glukosa darah pesakit tersebut. Rujukan (1997-2011).Diambil June 20, 2013, dari Malaysian Diabetes Association: http://www.diabetes.org.my (1995-2013). Diambil June 20, 2013, dari American Diabetes Association: http://www.diabetes.org/ Evelyn SC Koay, N. W. (1996). A Primer of Chemical Pathology. Singapore: World Scientific Publishing Co Pte Ltd.

Cara Mengawal Kencing Manis (Diabetes) Dr. Noraziah Abd. Kadir Jailani.
Pakar Perubatan Am dan Dermatologi, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor.


Perubahan Cara Hidup
Perubahan cara hidup mampu mengelakkan kencing manis dan mengawal tahap gula dalam darah. Pesakit kencing manis dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan dan mengawal kencing manis dengan melakukan beberapa perkara seperti di bawah.
Pemakanan
Pemakanan berkarbohidrat dan gula seharusnya dikurangkan supaya pengambilan kadar kalori pada sesehari itu terkawal. Berbincanglah dengan doktor atau pakar pemakanan untuk cara diet yang terkawal. Senaman
Senaman penting untuk membantu mengurangkan berat badan dan juga menambahkan kesihatan jantung dan paru-paru (kardiorespiratori). Senaman perlu dimulakan secara beransur-ansur dan dengan nasihat doktor. Penjagaan berat badan
Pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan akan mendapati tahap gula dalam badan sukar dikawal. Terdapat pesakit yang boleh menghentikan ubat kencing manis apabila berat badan dapat dikawal. Pemeriksaan diri sendiri
Pesakit kencing manis dinasihatkan membuat pemeriksaan sendiri terutamanya pada jari dan kaki yang kebas untuk tanda luka atau jangkitan kerana deria rasa sakit berkurangan. Ini membolehkan rawatan awal agar jangkitan tidak merebak. Pemeriksaan Doktor dan Ubat
Pemeriksaan oleh doktor untuk memastikan kadar gula dalam darah mesti dilakukan secara berterusan. Ini membolehkan penghidap kencing manis memastikan bahawa tahap gula dalam darah adalah terkawal. Dianggarkan bagi setiap 1 peratus pengurangan kadar ujian darah A1 C, mampu menurunkan masalah berkaitan kencing manis sebanyak 40 peratus. Penjagaan anggota kaki dan tangan mampu mengurangkan kes anggota badan perlu dipotong disebabkan oleh komplikasi jangkitan sebanyak 45 hingga 85 peratus.

Kekerapan membuang air kecil boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti:
- Kencing manis yang tidak terkawal dan tahap gula tinggi dalam darah
- Jangkitan kuman atau kencing kotor
- Kerosakan buah pinggang
- Masalah pundi kencing sama ada gangguan saraf atau masalah pundi kencing seperti pundi kencing yang terlalu aktif, disyorkan agar berjumpa doktor untuk pemeniksaan selanjutnya.

Khamis, 10 Disember 2009 Diabetes Mellitus @ Kencing Manis
Pankreas, adalah organ dalam tubuh yang berfungsi untuk mengeluarkan hormon yang dikenali sebagai insulin. Insulin membolehkan tisu-tisu menggunakan glukos dan membantu mengawal paras glukos dalam darah ke pars normal. Jika insulin tidak mencukupi atau tidak berkesan, paras glukos akan meningkat dalam darah. Keadaan ini dinamakan kencing manis.

Diabetes terbahagi kepada:
Diabetes Mellitus yang bergantung kpd Insulin (IDDM) atau Diabetes Mellitus Jenis I Diabetes Mellitus yang tidak bergantung kepada Insulin (NIDDM) atau Diabetes Mellitus Jenis II Tanda dan gejala:
Selalunya dikesan semasa pemeriksaan untuk masalah-masalah lain seperti: Kabur penglihatan penyakit kulit yang berterusan luka lambat sembuh jangkitan pada sistem pembuangan air kecil dan kemaluan kebas kaki Tanda -tanda lain termasuk Dahaga Kerap buang air kecil dalam kuantiti yang banyak Letih dan lesu Penurunan berat badan walaupun mempunyai selera yang baik Kelemahan otot Kegatalan tanpa ruam Faktor-faktor risiko Diabetes
Berlebihan berat badan/kegemukan Tidak bersenam dan gaya hidup tidak aktif Pemakanan- pengambilan makanan tinggi lemak dan kurang serat Keturunan - diabetes mempunyai perkaitan yang kuat dalam keluarga Peningkatan umur Bangsa - Kaum India mempunyai lebih risiko mendapat Diabetes Komplikasi-komplikasi
Komplikasi-komplokasi diabetes melibatkan bayak organ-organ bergantung kepada jangkamasa mengidapnya dan kawalan paras glukos darah.
Peningkatan paras glukos darah yang berterusan (keadaan kecemasan)
keliru, tidak sedarkan diri (diabetic coma) Paras glukos darah yang berterusan tinggi (kronik)
Menyebabkan kerosakan jangka panjang kepada: mata kabur: penglihtan, katarak, pendarahan dalam mata yg boleh menyebabkan buta Saraf: kebas atau hilang deria rasa di tangan dan kaki boleh mengakibatkan kecederaan tanpa di sedari Otak: angin ahmar (strok) Buah pinggang: kegagalan buah pinggang Jantung: serangan jantung Kawalan diabetes yang baik boleh membantu mencegah dan melambatkan komplikasi di atas Rawatan
1. Rawatan tanpa ubatan
Penjagaan diri umum mandi setiap hari keringkan seluruh bahagian tubuh rawat luka dan calar: jumpa doktor anda jika luka tidak sembuh selepas 2-3 hari
Jagaan kaki cuci kaki anda setiap hari keringkan kaki anda sepenuhnya terutamanya diantara jari-jari kaki. periksa kaki anda setiap hari untuk mengesan luka, calar, kulit mengelembung, melecet atau perubahan warna kaki. Gunakan cermin jika perlu potong kuku jari kaki secara lurus melintang tukar stokin anda setiap hari jangan berjalan tanpa kasut selalu pakai kasut lembut dan tidak ketat apabila keluar Penjagaan gigi Pemeriksaan mata secara berkala Elakkan alkohol Berhenti merokok Mengawal pemakanan Mengawal berat badan Kerap bersenam 2. Rawatan ubatan
Ubat mengurangkan paras glukos
insulin 3. Pengurusan Pemakanan
Objektif pengurusan pemakanan: untuk mengekalkan paras gula pada tahap yang normal untuk mengurangkan paras kolesterol dalam darah untuk mengelakkan komplikasi diabetes Terdapat 3 kumpulan makanan dalam pengurusan pemakanan untuk pesakit diabetes mellitus: KUMPULAN 1: Makanan yang perlu dielakkan
semua jenis gula: gula putih, gula perang, gula melaka, gula batu, madu Minuman manis: minuman berkarbonat/bergas, kordial, sirap Sapuan: jem, kaya, marmalad (jem limau) Gula-gula, kuih manis, kek, coklat Ais krim, susu pekat manis, dadih/yogurt manis, lassi manis Pencucui mulut: buah dalam tin yang ditambah sirap, agar-agar, jeli KUMPULAN 2: Makanan yang diambil mengikut sukatan
1. Bijirin dan hasil bijirin
nasi roti/biskut/kuih yang tidak manis pasta/makaroni/spagheti Mee/mee hoon/kue teow/laksa capati/roti canai/tosai ubi kentang/ubi kayu/ubi keladi/keledek
2.Kekacang
kacang tanah, kacang hijau, kacang merah, kacang soya, dhal 3.Susu dan hasil susu
susu segar susu penuh krim susu rendah lemak susu tanpa lemak susu sejat low fat yogurt keju
4. Buah-buahan
Epal/limau/lai/pir Pisang Mangga/belimbing Langsat/longan/anggur Rambutan/laici Betik/nenas/tembikai Nangka/cempedak KUMPULAN 3: Makanan yang boleh diambil secara bebas


semua jenis sayuran-sayuran: bayam, pasli, kailan, kobis, sawi, terung, kacang panjang, tomato, timun dan lain-lain. Sayura-sayuran berkanji seperti lobak merah, lobak putih, labu, boleh diambil mengikut sukatan. semua minuman tanpa gula: teh cina, air kosong, barli tanpa gula, kopi dan teh tanpa gula. rempah-ratus dan herba: serbuk cili, serbuk kari, kayu manis, bunga cengkih, ketumbar, halia, serai, jintan, lada hitam, asam jawa, kunyit. semua daging tanpa lemak: ayam tanpa kulit, tauhu, telur (2-3 biji/minggu), ikan, ikan bilis tanpa kepala dan perut. Makanan ini tidak akan meningkatkan paras gula tapi boleh mempengaruhi paras kolestreol dan tekanan darah sekiranya diambil secara berlebihan. Panduan Untuk Pesakit Diabetes
Jangan tinggalkan atau melangkau waktu makan. pastikan anda mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet seharian untuk mendapatkan serat, vitamin dan mineral Pilih makanan tinggi serat seperti roti mil penuh dan oat jangan mengambil buah semasa perut kosong jus buah tidak mengandungi serat. sekiranya ingin mengambil jus buah, jangan tapis minuman anda dan jangan menambah gula dalam minuman anda. Kurangkan jumlah lemak dan lemak tepu dalam diet anda Sekiranya anda mengambil suntikan insulin, ambil hidangan anda dalam masa 30 minit selepas suntikan. Snek (minum pagi, minum petang, dan minum malam) disarankan terutamanya individu yang mengambil suntikan insulin utk mengelakkan hipoglisemia. Sekiranya ada masalah, dapatkan nasihat dari Pegawai Diettetik atau Pakar Pemakanan. BERAPA BACAAN NORMAL GULA DALAM DARAH ? Written By azmiah mohamad on Monday, February 2, 2015 | 11:57 PM

Assalamualaikum...bertemu lagi...hari in saya nak buat sambungan dari entry sebelum ni yang bertajuk Bagaimana Uji Kadar Gula Dalam Darah?....entry kali ni saya nak terangkan pula tentang bacaan normal dan juga bacaan berisiko diabetes. Bila waktu yang sesuai untuk buat ujian kadar gula dalam darah? ok, sebenarnya waktu untuk membuat ujian kadar gula dalam darah adalah bergantung kepada situasi dan keadaan seseorang individu. Biasanya terdapat 4 waktu atau situasi yang membolehkan seseorang doktor ataupun individu mendapatkan bacaan kadar gula dalam darah : (FBS) Fasting Blood Sugar ataupun ujian yang dilakukan dimana individu tersebut telah berpuasa sekurang2nya 8 jam sebelum ujian dilakukan. (2HPP) 2-Hour Postprandial Blood Sugar ataupun ujian yang dilakukan terhadap individuan selepas 2jam individu terbabit mula makan. Ujian ini bagi mengetahui keberkesanan pankreas mengeluarkan insulin. (RBS) Random Blood Sugar atau ujian kadar gula secara rawak ini dilakukan tanpa idividu terbabit berpuasa sebelum membuat ujian. Jika bacaan gula dalam darah individu terbabit luar biasa atau terlalu tiggi, kemungkinan besar megidap diabetes. walau bagaimanapun ujian ini tidak boleh mengesahkan keputusan tersebut. Perlu ujian selanjutnya. (OGTT) Oral Glucose Tolarance Test yang ini ramai yag biasa dengar kan? Khas buat ibu2 hamil utk pemeriksaan samada mengidap diabetes atau sebaliknya. Ibu hamil akan diambil sampel darah untuk diuji sebelum dan selepas diberi minum air gula.Diabetes merbahaya untuk ibu hamil.
Berapa Bacaan Normal Kadar Gula Dalam Darah?
Soalan ni selalu kita dengar kan? sebenarnya bacaan kadar gula dalam darah yang diambil boleh dikategorikan kepada 3 peringkat. Bacaan2 ini hanya diambil kira untuk situasi Fasting Blood Sugar (FBS), 2-Hour Postprandial Bload sugar (2HPP) dan Random Blood Sugar(RSB). Untuk OGTT perlu refer jadual lain. Jom cek anda berada ditahap yang mana.
~ Bacaan dari 3.9-5.5mmol/L atau 70-99mg/dL (Normal) Jika angka yang keluar di Glucometer adalah dalam julat 3.9-5.5mmol/L, anda dikategorikan normal dan bebas dari Diabetes.

~ Bacaan dari 5.6-6.9mmol/L atau 100-125mg/dL (Berisiko menghidapi diabetes) Jika bacaan dalam julat 5.6 hingga 6.9mmol/L, dan anda membuat pemeriksaan pada situasi Fasting Blood Sugar (FBS), hati hati kerana anda berisiko tinggi menghidap Diabetes. Tapi sekiranya anda membuat pemeriksaa pada situasi 2-Hour Postprandial Blood Sugar (2-HPP) bacaan ini bukan penentu, sebalikya kemungkinan anda berada di garisan berisiko menghidapi Diabetes.

~ Bacaan dari 7.0mmol/L atau 125mg/dL ke atas (Diabetes) Jika anda mendapat bacaan 7.0mmol/L atau lebih pada situasi Fasting Blood Sugar (FBS), anda adalah penghidap diabetes. Sila dapatkan nasihat doktor segera.




Jika anda disahkan menghidapi Diabetes, Jangan panik, insyaallah ada pelbagai cara untuk menanganinya.


Cara Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis Posted on November 21, 2013 by ciktom Assalamualaikum dan Salam Sejahtera….

Em… nak share cerita kisah ayah cik tom yang kena suspect penyakit kencing manis baru-baru ni. Ayah cik tom memang ada penyakit darah tinggi tapi alhamdulillah takde kencing manis. Keturunan ayah yang setakat cik tom tau ni pun takde pulak yang ada penyakit kencing manis.
Penyakit kencing manis juga dikenali sebagai diabetes mellitus. Kencing manis adalah penyakit yang disebabkan oleh wujudnya masalah dalam pengeluaran insulin oleh organ pankreas samaada ketiadaan atau kekurangan penghasilan insulin, atau badan bersifat rintang terhadap insulin. Seminggu lepas raya aidilfitri bulan lapan aritu, ayah cik tom buat monthly checkup dan doktor bagitau kadar bacaan kandungan gula dalam darah ayah tinggi – 8.9 mmol/L. Masa tue, ayah fikir maybe sebab beria sangat makan tak pantang time raya kot.
Lepas seminggu check kat hospital (HSNZ) tue, ayah cek lagi kat klinik naik tinggi giler sampai 13.9 mmol/ L dan terus doktor cakap ayah ada penyakit kencing manis aka diabetes dan dapat banyak ubat kencing untuk stok sebulan kot.
Kalau nak tau berapa paras normal boleh baca artikel >>Dr. Zubaidi.
Tapi ayah cik tom ni jenis liat nak makan ubat hospital. Dia lebih prefer cara tradisional, ubat darah tinggi pun ayah cik tom buat sendiri je- jemur, blend & masukkan dalam capsule. hehe…
So, ayah cik tom try petua pertama minum air rebusan asam gelugor keping. Tapi sebulan ayah cik tom try petua ni bila check kadar gula dalam darah still atas >10 mmol/L. Petua ni jiran belakang umah yang bagi dan memang berkesan je dengan mak cik ni.
Asam Gelugor Keping Ayah cik tom gigih cuba lagi petua kedua buat air blend campuran buah epal hijau + buah peria katak untuk turunkan kadar bacaan gula kencing manis . Ayah amalkan minum jus epal hijau+peria katak ni setiap hari. Alhamdulillah check setiap minggu paras gula makin menurun. Awal bulan november baru ni, kadar gula dalam darah ayah ialah normal 5.0 mmol/L.
Jus Turunkan Kadar Bacaan Kencing Manis Bahan-bahan jus turunkan gula kencing manis;
1 biji peria katak (saiz sederhana)
1/2 biji epal hijau (saiz standard epal)
4 cawan air kosong
Cara-cara buat jus turunkan gula kencing manis;
1. Potong dadu buah peria dan epal hijau untuk memudahkan blend buah.
2. Campur kesemua bahan dan blend sehingga hancur.
3. Amik penapis dan tapis. Kemudian, buang hampas.
4. Boleh diminum begitu saja atau boleh sejukkan dalam peti sejuk.
**rasanye memang pahit giler! huhu.. Tapi amaran jangan letak gula ye. Kadang-kadang ayah cik tom suka blend sekali buah kemunting nak bagi kurang rasa pahit.
Petua ketiga nak turunkan paras gula ialah gantikan gula putih kepada madu dalam makanan dan minuman seharian. Rasanya semua sedia maklum yang madu ni dinyatakan dalam Al-Quran dan penyembuh kepada penyakit dengan izin-NYA.
Petua ketiga ialah gantikan gula putih kepada madu Pak Cik Mustapha dalam pic tu, Alhamdulillah berjaya stabilkan paras gula dalam darah dia dengan cara ganti gula kepada madu acacia. Cik tom pun teruja baca nak beli sebotol untuk ayah cik tom. Kalau ada nak beli madu untuk diri sendiri, parents atau family boleh survey>> Madu Acacia 100% ASLI.
Read more: http://www.ciktom.com/cara-turunkan-kadar-bacaan-kencing-manis/#ixzz3s7bVO5AV
...

www.myjodoh.net
Balut Kaki Anda Dengan Kubis Selama 1 Jam Dan Ini Akan Berlaku rupanya Ramai Tak Tahu Ia Mampu Mengubat Penyakit Kencing Manis Dan Gout

Kubis dikenali dengan lebih daripada kesan-kesan sampingan yang berbunyi lucu yang datang tidak lama

Ubahsuai Rumah Shah Alam 2017  Kadar Baru Fee Bil Proses Pelan Mbsa

Assalamualaikum & Salam sejahtera. Kali ini saya nak kongsikan sa

Pakar Sakit Puan   Makanan Yang Aktifkan Cyst Pcos Endometriosis Adenomyosis Fibroid  Makanan Yang Perlu Dielakkan  1 Ayamayam Kan Disuntik Hormon Untuk Mempercepatkan Kadar Pembesaran Dia Kebiasaannya Ayam Disuntik Hormon Estrogen Tapi Ayam Kampung Boleh

PAKAR SAKIT PUAN MAKANAN YANG AKTIFKAN CYST/ PCOS/ ENDOMETRIOSIS/ ADENOMYOSIS/ FIBROID. Makanan

Majlis Bacaan Doa Selamat / Bacaan Yassin sempena keberangkatan Pengetua En. Adam Sukarno bin Hj. Mansor ke Tanah Suci Makkah bagi Menunaikan Umrah.

Jemputan Majlis Bacaan Yassin sempena Keberangkatan Pengetua ke Tanah Suci Makkah pada 20 Februari 2

Majlis Bacaan Yaasin Tahlil Doa Selamat Dan Pertunangan Ina

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.Alhamdu

Cleantox Dikenali Sebagai Clean8 Bermula 2016 Keluaran Gc Herbs  Nama Je Tukar Kandungan Dan Keberkesanannya Tetap Sama Handal Menurunkan Masalah Perut Buncit Kerak Usus Toksin Dan Turunkan Berat Badan

CLEAN8 PENGGANTI CLEANTOX!!! NAMA JE TUKAR, KANDUNGAN DAN KEBERKESANANNYA TETAP SAMA!! HANDAL MEN

 Petua Merawat Kencing Manis

Tip-tip untuk semua Kepada pesakit Diabetis. Pada hari raya kedua saya beraya di rumah

Bihun Goreng Kuah Manis dey

 Tu...dia Bihun Goreng Kuah Manis.....hangpa tengok betoi-betoi.....tengah-tengah pinggan tu ad

Majis Bacaan Rawi Berzanji Dan Marhaban 2012

Semua jemaah dijemput untuk turut meraikan dan membesarkan dan menghayati peristiwa penting dalam bu

Kapten Juruterbang Wanita Air Asia Yang Bertudung Ini Sangat Comel. Kami Sangka Adik Manis Mana Tadi

Kapten Juruterbang Wanita Air Asia Yang Bertudung Ini Sangat Comel. Kami Sangka Adik Manis Mana Ta

Tapai Pulut Yg Cukup Manis

AssalammualaikumIngatkan nak kongsi kisah jalan2 tp tak malas nak pilih gambar ...byk gambarny

Mishari Alafasi bacaan Al Quran 30 juzuk

ASALAMMUALAIKUM...........KEPADA SESIAPA YG BERMINAT NAK TARUK BACAAN AL QURAN 30 JUZUK

www.myjodoh.net


Dapatkan Waktu Solat terus ke emel anda setiap hari !
Powered by groups.yahoo.com


Baju kurung, tudung, Shop Shoes, Bags, Clothes, tudung bawal, baju raya, fesyen, fashion.