Saturday, January 25, 2014

Plants Nursery at Bangi

Masuk tahun 2014 ni, tiba-tiba angin hobi baru meniup ke dalam diriku. Hobi yang baru ni ialah berkebun. Jadi, untuk memulakan hobi baru tersebut, aku telah mengunjungi Plants Nursery yang terdapat di sekitar Bandar Baru Bangi ni. Di sini, terdapat dua tempat iaitu RISDA Plant Nursery dan juga Lily Garden. Selain itu, kadangkala ada jualan semaian di bangunan PKNS Bandar Baru Bangi yang harganya sangat berpatutan. 

RISDA Plant Nursery atau nama sebenarnya RISDA Semaian dan Landskap Sdn Bhd (RSSB) terletak kira-kira 1km dari plaza tol Bangi. Terdapat pelbagai jenis semaian pokok bunga dan juga pokok buah-buahan. Harga yang ditawarkan adalah agak berpatutan. Di dalam nursery ini, juga terdapat landskap yang menarik sesuai untuk photoshot. Dan yang menariknya, nursery ini juga menawarkan pakej persandingan dalam taman. Di tengah-tengah nursery, terdapat satu ruang legar untuk persandingan dan catering. Dan di bahagian halaman, terdapat gazebo yang klasik dan cantik. 

Pintu utama RISDA Plant Nursery
Antara landskap di RISDA Plants Nursery
Gazebo yang terdapat di RISDA Plant Nursery
Pakej perkahwinan dalam taman
Lily Garden pula terletak berhadapan dengan RISDA Plant Nursery, hanya perlu membuat u-turn sahaja dari RSSB ini. Lily Garden juga menawarkan pelbagai jenis semaian anak pokok dengan harga yang berpatutan. Di sini, aku telah membeli sepohon pokok limau purut yang hampir mengeluarkan buah berharga RM25. 

Pokok limau kasturi berharga RM25
Selain semaian anak pokok, Lily Garden juga menjual pelbagai jenis barangan antik yang dibawa dari Thailand. Pelbagai jenis madu asli juga dijual disini, antaranya Madu Tualang (RM100+/-), Madu Kelulut (RM75), dan madu lebah liar (RM25) yang di ambil dari hutan. Madu-madu ini juga dibawa dari Thailand. Lily Garden turut dihiasi dengan landskap yang menarik dan unik kerana bermotifkan tradisional. 

Gerbang utama Lily Garden
Antara barangan antik yang dijual di Lily Garden
Dan tempat yang terakhir adalah di Kompleks PKNS, seksyen 8 Bandar Baru Bangi. Aku tak berapa pasti masa yang tepat untuk jualan semaian anak-anak pokok di sini. Cuma aku perasan dalam tempoh setahun, ada dalam 4-5kali. Anak-anak pokok yang dijual di sini agak murah iaitu antara RM10-RM15 sahaja. Terdapat bunga mawar yang berbunga lebat pelbagai warna dijual dengan harga RM15. Di sini, aku membeli pokok limau kasturi yang sudah berbuah sebanyak 3biji dengan harga RM10, dan juga sepohon cili yang berbuah lebat juga dengan harga RM10. 

Pokok cili berharga RM10
Antara pokok mawar yang dijual
Pada mulanya aku agak tertanya-tanya bagaimana mungkin sepohon pokok yang agak kecil, tetapi sudah berbuah dengan lebat. Begitu juga dengan pokok bunga mawar yang renek sahaja, tetapi bunganya sangat lebat dan cantik. Rupa-rupanya, ia disiram dengan sejenis hormon iaitu hormon buah atau hormon bunga. Itulah rahsia yang sebenarnya, bukan dengan menggunakan baja buah atau baja bunga semata-mata. Anak pokok perlu disiram/spray dengan hormon ini sekali seminggu selepas disiram dengan air biasa. Hormon ini dijual dengan harga RM15 untuk 1liter. 

Itulah kesemua plants nursery yang terdapat di sekitar Bangi setakat hari ini. Kini, tibalah masanya untuk aku menjaga 'new babies' ni baik-baik. Semoga pokok-pokok aku nih terus hidup subur dan berbuah dengan lebat. Nanti boleh masak tomyam hari-hari. Buah limau purut pula dapat dijadikan scrub mandi. Manakala buah limau kasturi boleh digunakan untuk buat pencecah air asam untuk ikan bakar dan juga dibuat air asam boi..hoho..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin