KATA-KATA ALUAN

Search This Blog

Friday, February 26, 2010

Siapa manusia yang paling berani di dunia bagi anda?. Jika anda masih lagi lagi tercari-cari jawapan kepada persoalan tadi, saya akan memberikan jawapan. Orang yang paling berani di dunia ini adalah Alain Robert, warga Prancis yang berumur 47 tahun. Apa yang menariknya ialah manusia yang digelar “spiderman” ini ialah orang kurang upaya ( OKU ). Menarik bukan?


Alain Robert akan memanjat bangunan pencakar langit dengan menggunakan tangan sahaja dengan bantuan kapur dan kasut mendaki sahaja tanpa memakai alat-alat kesealamatan. Keberanaian Alain Robert ini adalah cukup luar biasa memandangkan perlakuan memanjat bangunan pencakar langit tanpa menggunakan alat-alat keselamatan adalah cukup bahaya.




Sehingga kini ( tahun 2009 ), Alain Robert telah berjaya menawan 85 bangunan pencakar langit di seluruh dunia termasuk bangunan tertinggi di dunia pada ketika ini iaitu Bangunan Taipei 101 di Taiwan pada tahun 2004.




Perlakuan Alain Robert yang ”ketagih” yang gemar memanjat pencakar langit sebenarnya bermula sejak berumur pada usia 12 tahun. Pada ketika itu, Robert telah tertinggal kunci rumahnya yang terletak di aras lapan. Lalu tanpa berfikir panjang, Robert terus memanjat apartemen untuk masuk ke dalam rumah. Berani bukan??????


No comments:

Post a Comment