Zikrullah

Buat Insan yang Amat Ku Sayang

Sunday, August 1, 2010

Jom solat...(",)


Bengkel Solat.
1 OGOS 2010.
8.30 am-1.30 pm.
Auditorium Perdana.
UPSI.

Sesi pertama berlangsung seawal jam 8.30 pagi namun..oleh kerana terdapat beberapa komitmen laen sempat jugak masok untuk sesi kedua jam 11 pagi. Topik yang dibincangkan tika itu menjangkau permasalahan sutrah...ikuti nota-nota kontot sy yang sempat di catat sepanjang program berjalan.
SUTRAH- penghadang
Penghadang yang berfungsi menandakan ruangan yang dikhaskan untuk kita menunaikan solat. Sutrah wajib diletakkan bagi memudahkan orang awam arif mengenai ruang lingkup solat kita. Namun, Muthalin bin Abi Wida’ah berpendapat tidak wajib kerana baginda penah menunaikan solat di hadapan Ka’abah tanpa sutrah dengan bertentangan orang yang sedang melakukan tawaf ketika itu. Tetapi menurut pendapat yang rajih adalah wajib bagi kita menandakan ruang lingkup ketika menunaikan solat.Bagi individu yang berhajat untuk melintas ketika seseorang masih dalam solat hendaklah melepasi sutrah berkenaan. Jarak yang sinonim untuk menandakan sutrah adalah kira-kira 3 hasta dan boleh ditandai dengan apa jua objek misalnya botol mineral, jam tangan, pen, tali leher dan sewaktu dengannya. Kalo rase xsayang handphone try la letak...takot2 bangun je sujud handphone dah masok poket orang sebelah...
Alahai penat pulak mata nak bace kalo taip maceni...hurrrmm camni la plak!
Antara perkara-perkara sunat yang disunatkan di dalam solat anda...
 Memindahkan tempat sujud.
Seperti, sebelum atau selepas solat fardhu, ada diantara kita yang melakukan solat sunat rawatib di atas saf yang berlainan.Ini bertujuan untuk memperbanyakan tempat sujud kita.

 Menjarakkan 2 kaki (posisi ketika qiam) dengan kadar bilangan
4 jari ditengah-tengahnya mengikut imam Hanafi
Sejengkal menurut iman Syafi’e
Kaki yang berbentuk ‘V’ ketika qiam adalah tidak digalakkan .

 Memakai pakaian yang kosong.
Adalah sangat digalakkan untuk mengenakan pakaian yang tidak terlalu mencuri perhatian orang awam kerana ia akan menjejaskan kekhusyukan orang laen. Sepertimana berlaku di zaman Rasulullah ketika mana baginda ingin menunaikan solat tetapi solat baginda sedikit terjejas disebabkan corak yang terdapat pada pakaian saidatina Aisyah yang berada di hadapan Rasulullah. Jangan pulak tak pakai baju, takot orang lebih khusyuk kira fanau nanti...hak3

 Solat dalam keadaan yang terang.
Makruh sekiranya kita bersolat dalam keadaan gelap atau menutup mata. Ini kerana, makmum tidak dapat membaca pergerakan imam ketika berkeadaan demikian. Dibimbangi terdapat najis pada tempat solat yang tidak disedari oleh individu tersebut dan menyukarkan kita mengimbangi tubuh contohnya ketika melakukan solat yang lama (solat sunat tasbih)

Namun begitu, ada pendapat yang membolehkannya kerana hal ini dapat menghadirkan khusyu’. Terpulang kepada keselesaan individu.

 Melihat tempat sujud

 Sunat meng-amin-kan beserta imam.
Dosa-dosa lalu akan diampunkan jika makmum mengaminkan beserta imam dan bertepatan pula dengan dengan amin para malaikat. Faham tak? Gune ayat paria cket..hak3

 Melihat isyarat jari ketika tasyahud
Sunnah baginda sekiranya kita melihat pada isyarat jari yang dinaikkan ketika tasyahud serta membengkokkan sedikit struktur jari telunjuk itu tanda tawadhu’.

 Memanjangkan lafzul jalalah (الله) ketika takbiratul ihram.
Lafaz ini boleh dipanjangkan sehingga 20 harakat.

 Berhenti sekejap setelah selesai Al-fatihah.

Antara input laennya...

Harus sekiranya imam yang melihat mashaf(Al-quran) ketika mengimamkan solat. Misalnya ketika solat tarawih, kebiasaannya imam akan menggunakan mashaf untuk mengalunkan surah yang panjang tetapi syaratnya mestilah tidak melebihi 3 pergerakan yang berturut-turut. Jika 3 pergerakan kemudian diselangi dengan berhenti seketika ia tidak dikira pergerakan yang membatalkan solat. Gitulah cite nya.....

Mengenai persoalan niat, ulama’ bersepakat memutuskan bahawa lafaz niat tidak diwajibkan bahkan sah solatnya sekiranya individu tersebut hanya berniat didalam hatinya sahaja. Lafaz yang disertakan lintasan hati(niat) semestinya sah tetapi lafaz yang tidak disertakan dengan niat akan menjejaskan rukun sebenar solat.

أقول قولي هذا...
Dah penat menaip..cukup sekadar ini...laenkali kita konsi lagi..
Deal rite??

0 comments:

Post a Comment

Hindarilah kami dari dosa besar ini Ya Allah,bantulah diri kami untuk menguatkan iman kami,sesungguhnya...."lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"....ku harap kita sentiasa dlm redha-Nya..Ameen..