Melaka  Hari 2 Medan Ikan Bakar Muara Sg Duyung Tak habis lagi dengan acara jalan-jalan cari makan. Untuk makan malam pula kali nie perjalanan ke arah Muar juga, dekat sikit dari Umbai. Mengikut jalan yang sama, Jalan Padang Temu.

Jauh juga perjalanan tapi tak nampak papan tanda medan selera ikan bakar kat sini. Dalam Google Map rasa macam dekat ja. Mungkin dah malam lagi pun hujan. Nie mesti terlajak. Baru terperasan masa pandu tadi melintasi sebuah jambatan dan ada papan tanda tertulis Sungai Duyung. Kalau tu Sg Duyung mesti kat hujung dia kuala sungai tu. Apa lagi kona balik la.
Ikan Bakar Muara Sg Duyung Kona masuk ke simpang bersebelahan jambatan tadi. Menyusur bersebelahan tebing sungai. Jalan tak berapa lebar, kena hati-hati. Agak jauh juga dari jalan utama. Dihujung jalan baru bertemu dengan Medan Ikan Bakar Sg Duyung, betul-betul di kuala. Parking lah kat mana boleh, masa kami sampai boleh kata penuh kereta kat situ.

Malam nie cuaca tak berapa menarik, hujan. Lari kedalam kedai cepat-cepat. Pengunjung boleh kata ramai juga, terutama kat bahagian depan.
Kanak-kanak zaman sekarang menghabiskan masa terluang.
Kami cari meja kat belakang sikit, tak ramai orang. Kat sini pun kena cari meja dulu baru boleh oder. Pesanan boleh kata cepat juga sampai. Nie dia apa yang kami oder.
Siput pahat-pahat atau siput buluh masak pedas. Rasa pedas dan sedikit pahit. Nak rasa eksotik sikit Pakat-pakat tengok, pepahat masak pedas, nak makanb cam mana nie. Posing bersama nasi lemak ~ M Ammar. Kat meja diletakkan nasi lemak, kot-kot nak makan sebelum hidangan sampai. Kangkong goreng pedas ~ khas untuk PM kita. Sotong goreng tepung, tak berapa menjadi. Kali nie isteri aku oder ikan siakap dengan dua perasa. Sebelah Siakap Masam Manis dan sebelah lagi bakar.
Ikan siakap masak masam manis, rasa boleh lah. Dimasak sebelah saja ~ mana lagi sebelah? Feberet Ahmad Firas, nasi goreng. Dioder nasi goreng cina. Tak boleh tanding nasi goreng cina Ikan Bakar Par ameswara. Bahan sikit ja. Macam boleh makan semua ~ Siti Sarah
NIe dia sebelah lagi siakap tadi. Dibakar. Pencecah diberi sambal kicap dan juga sos manis. Sos manis nie mungkin untuk sotong goreng tepung kot.
Dah semua sampai, apa lagi... selinap la. Jemput makan...
Rezeki malam nie. Alhamdulillah.
Keseluruhan boleh kata sedap. Tapi rasanya jika dibandingkan dengan Ikan Bakar Parameswara, rasanya kat sana lebih sedap. Tampat makan kat sini memang bersih dan selesa ~ luas. Boleh rasa angin dari Selat Melaka.

Dah habis makan baru boleh pusing-pusing restoran nie. Selain ikan dan ketam kat sini banyak jenis siput boleh pilih nak buat santapan. Boleh menyiputkan diri anda. Tengok kat bawah nie
Kepah Siput pahat-pahat atau siput pepahat atau siput buluh Kupang atau siput sudu. Kat luar, kalau cerah lagi blehlah menghayati laut selat Melaka. Kalau malam boleh bergelap gulita kat luar tu.
Sedikit pemandangan dari Kuala Sg Duyung. Harga aku rasa boleh tahan la. Tak boleh nak berkira sangat, sebagai pelancong sekali sekala datang mesti nak rasa citarasa Melaka. Ikan Bakar Muara Sg Duyung dibuka setiap hari dari 5 petang sampai 12 malam. Lokasi boleh lihat kat Google Map kat bawah.

GPS : 2°10'27.9"N 102°17'21.1"E


View Larger Map

Tamat hari ke dua di Melaka, balik tidor.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Melaka 2-4 Disember 2013 ]

1. Melaka - Hari 1 : Asam Pedas Selera Kampung
2. Melaka - Hari 1 : Ikan Bakar Umbai
3. Melaka - Hari 2 : Menara Taming Sari
4. Melaka - Hari 2 : Muzium Samudera
5. Melaka - Hari 2 : Melaka Duck Tours
6. Melaka - Hari 2 : A Famosa
7. Melaka - Hari 2 : Melaka River Cruise
8. Melaka - Hari 2 : Coconut Shake Klebang & Medan Samudera
9. Melaka - Hari 2 : Ikan Bakar Muara Sg Duyung
10. Melaka - Hari 3 : Pahlawan Walk



Published: 2014-02-13 Hit: 32 Laman Asal
myJodoh.net
SELAMAT HARI GURU
SELAMAT HARI GURU buat semua guru-guru yang pernah mengajar aku mengenal A,B,C..Terima kasih....Jasamu akan ku kenang hingga ke akhir hayatku..Tanpa bantuanmu siapalah aku..Tar .. ..
SELAMAT HARI IBU MAMA KU....
Selamat Hari Ibu buat mamaku Pn Kamariah Bt Bakar....I love you mama, thanks coz you taught me a lot of things to know about this life..Love u......Mulianya Seorang IBUIbu... .. ..
Selamat hari Emak.....
Mak....ana mulakan panggilan ana terhadapmumak....selama 9 bulan mak mengandungkan ana...apa yg mak rasaana pun nak tahu....Mak ana tahu ana selalu berbuat salah dengan mak .. ..
peristiwa semalam dan hari ini....
peristiwa yg berlaku pada malam semalam dan hari ini menjadi tanda tanya dalam buah fikiran ana...pelbagai persoalan yg timbul...malam semalam ana dapat bertemu dengan seorang selebriti wanita yg tela .. ..