Pages

Aurat merupakan satu suruhan syariat supaya ditutup kerana pada asalnya aurat bererti pendedahan mana-mana bahagian tubuh badan, sebab itu disuruh supaya ditutup dengan pakaian yang tebal dan longgar, tujuannya untuk menutupi kulit dan bentuk badan supaya jangan nampak terlalu ketara serta dapat mengambarkan lambang identiti muslimah sejati yang disyariatkan oleh Allah S.W.ISLAM menetapkan peraturan dalam soal berpakaian.
Umat Islam tentunya tidak dapat lari daripada hambatan fesyen pakaian yang sentiasa berubah.
Mendedahkan aurat adalah perbuatan memalukan. Sesiapa yang tidak malu mendedahkan aurat boleh diumpamakan seperti haiwan yang sememangnya tidak ada perasaan untuk berpakaian. Batasan aurat dalam Islam amat ketat, terutama bagi wanita. Bagi golongan wanita, aurat adalah seluruh anggota badan, kecuali bahagian muka dan kedua-dua tapak tangan. Peraturan ketat terhadap wanita berkaitan pakaian bukan bertujuan menyusahkan atau menyekat kebebasan golongan wanita. Islam tidak mengamalkan diskriminasi antara lelaki dan wanita, melainkan keperluan tabii yang membezakan antara kedua jantina ini.

Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah fekah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Rasulullah s.a.w. juga menyuruh umatnya supaya menutup aurat dan bagi ahli keluarga yang berpakaian tidak menutup aurat, maka rumah itu dianggap tidak baik seperti sabdanya:
) ( شر البيوت الحمام ترفع الأ صوات وتكشف العورا ت
Maksudnya: “ seburuk-buruk rumah ialah ( hamam ) bilik mandi, di mana ahlinya bercakap meninggi suara dan aurat terdedah didalamnya”.

PAKAIAN WANITA ISLAM : MENURUT AL-QURAN DAN SUNNAH

Syarat pertama : Had menutup
Pakaian tersebut hendaklah menutup seluruh tubuh kecuali anggota yang diizinkan dengan jelas.
Bahagian perhiasan yang jelas dikecualikan dalam dua keadaan :
I. Muka dan tapak tangan, Ini adalah tafsirkan oleh sebahagian besar para Fuqaha’. Pada masa lalu dan masa kini. Tafsiran ini disahkn pula oleh melalui ijma’ bahawa seseorang wanita islam adalah diizinkankan oleh Islam untuk tidak menutup muka dan tangannya sewaktu menunaikan haji dan juga pada waktu sembahyang, sedangkan seluruh anggota yang lain dianggap aurat (yang wajib di tutup )
Nas dari Rasulullah s.a..Yakni hadis nabi yang berbunyi:
Bila mana seorang wanita telah mecapai peringkat umur baligh, tidak ada bahagian dari tybuhnya yang didedahkan kecuili ini”. Dan baginda Rasulullah menunjukkan pada muka dan tangannya.
II. Apa yang terdedah atau ternampak daripada tubuh seseorang wanita itu berpunca dari sesuatu sebab yang tidak dapat dikawal atau tidak disengajakan seperti tiupan angin atau di dalam keadaan darurat seperti gelang tangan atau pakaian luaran mereka sendiri

Syarat kedua : longgar


Syarat ke ketiga: tebal
Pakaian tersebut hendaklah cukup tebal agar ia tidak akan menampakkan warna kulit si pemakainya, atau pun bentuk tubuh pemakai yang sepatutnya dilindungi.Berdasarkan peringatan surah an-nur ayat 31 ialah untuk menyembunyikan tubuh seorang wanita itu kecuali muka dan tangan.


Syarat keempat : tiada Daya tarikan
Pakaian itu tidaklah bersifat menarik perhatian dan menghairahkan kaum lelaki terhadap kecantikan pemakaian pakaian tersebut. Tidak mungkin perhiasan dilindungi jika pakaian tersebut di reka bentuk untuk menarik perhatian lelaki kearah wanita tersebut. Al-Quran mengambarkan isteri-isteri Rasullullah s.a.w sebagai contoh bagi wanita-wanita muslimah.


Syarat- Syarat tambahan
Sebagai tambahan kepada empat syarat diatas, terdapat beberapa syarat lain dan mungkin pelaksanaannya mungkin berbeza mengikut masa dan tempat.
1) Hendaklah tidak serupa dengan lelaki. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah melaknati lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki
2) Menyerupai pakaian yang pada kebiasaaannya dianggap sebagai pakaian orang-orang kafir. Peraturan ini diperolehi daripada peraturan umum syariah bahawa ummat islam mestilah mempunyai personaliti yang tersendiri yang membezakan pakain atau akhlaknya daripada orang kafir.
3) Pakain itu bukanlah diatas dasar mencari “ kesombongan, kemasyuran dan kebanggaan”.
Kemasyuran demikian Cuma boleh diperolehi dengan memakai pakaian yang berwarna warni untuk memperolehi perhatian orang lain.Rasulullah s.a.w. bersabda: barangsiapa yang memakai pakaian kebanggaan diatas dunia ini, Allah akan memakainyadengan pakaian kehinaan di akhirat nanti,dan akan dihumbankan ke dalam neraka.


SYARAT-SYARAT PAKAIAN LELAKI

1) Lelaki hendaklah menutup semua auratnya.
2) Pakaian lelaki hendaklah cukup longgar sehingga tidak menampakkan apa yang ia lindungi (aurat)
3) Mestilah cukup tebal sehingga tidak menampakkan warna kulit kawasan atau anggota yang wajib ditutup tersebut.
4) Hendaklah ia direka bentuk sedemikain rupa sehingga tidak sampai menarik perhatian para wanita terhadapnya. Perturan umum mengenai kehormatan, iaitu tidak untuk menunjuk-nunjuk juga terpakai ke atas semua lelaki dan perempuan muslim.
5) Ia tidak harus menyerupai pakaian perempuan.
6) Tidak harus menyerupai pakaian yang jelas dikenali sebagai pakaian orang-orang kafir.
7) Bukan pakaian untuk tujuan berbangga, mencari kemasyuran dan nama.
Diharamkan mememakai emas dan sutera. Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: "Janganlah kamu memakai sutera atau sutera yang bercorak."[1]
Hadis ini menerangkan larangan kepada kaum lelaki. Dalam sabda baginda lagi yang diriwayatkan oleh salah seorang sahabat yang bermaksud: "(Rasullullah) melarang kami dari memakai cincin emas."
[1] ( Riyawat Muslim )

PEMBAHAGIAN AURAT
Para ulama membahagikan batas-batas aurat tersebut, khususnya ketika di luar sembahyang kepada 4 kategori iaitu :
1) Aurat lelaki bersama lelaki2) Aurat wanita ketika bersama wanita3) Aurat lelaki ketika bersama wanita4) Aurat wanita ketika bersama lelaki.

Baginda Nabi S.A.W melalui
sabdanya yang bermaksud:”Ada dua golongan dari umatku yang belum pernah aku melihatnya: Satu golongan ialah orang yang mempunyai cambuk seperti ekor lembu jantan dan memukul manusia dengannya. Dan golongan kedua ialah kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang, yang miring dan memiringkan, kepala mereka seperti ponok unta yang miring, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak juga mencium baunya. Sesungguhnya bau syurga itu boleh dicium dari jarak begini dan begini (dari jarak yang amat jauh)”.[1]
[1]( HR Muslim dan Ahmad).

0 comments:

WWW.LISTEN2QURAN.COM

I Love Pink!!!!!