Notice: Array to string conversion in /home/waktusolat/public_html/templates/user/index.php on line 95
Array Apa Itu Fibroid -Apa Itu Fibroid
 

 

 
26 Syawal, 1438 Hijrah
21-Jul-2017

   
Apa Itu Fibroid

Apa Itu Fibroid



Apakah Ketumbuhan Fibroid?
Fibroids adalah sejenis tumbuhan daging yang berasal dari otot rahim (myometrium) dan ia merupakan tumbuhan yang paling sering melanda wanita dan ia bukan kanser. Ramai wanita yang ada fibroid dalam rahimnya tanpa disedari, ia tidak menimbulkan apa2 simptom atau gejala. Bila meningkat umor empat puluhan , 30% wanita ada tumbuhan fibroids.

Ada yang tumbuh satu sahaja dan besar, ada yang banyak ketul, pernah say buang 33 biji fibroid dari seorang wanita.
Ketumbuhan fibroid ialah sejenis ketumbuhan yang berlaku pada dinding rahim, khususnya pada lapisan otot. Sebenarnya, rahim mempunyai tiga lapisan. Lapisan paling luar ialah lapisan yang nipis yang dinamakan serosa. Bahagian tengahnya ialah lapisan otot atau myometrium yang boleh mengembang dan membesar ketika seseorang wanita sedang hamil. Ketika kandungan dalam peringkat pelahiran sebelum bersalin, otot ini akan menguncup untuk mengeluarkan bayi dan setelah bersalin, otot ini akan kuncup dan pulih seperti sediakala. Walaubagaimanapun, ketumbuhan boleh berlaku pada lapisan otot ini, iaitu ketumbuhan yang mengandungi tisu-tisu otot bercampur dengan tisu berserat atau tisu penyambung.

        Lapisan paling dalam ialah lapisan endometrium. Lapisan ini sering berubah-ubah mengikut pusingan haid. Apabila seseorang wanita tidak hamil, maka sebahagian daripada lapisan endometrium akan luruh dan ia akan keluar bersama-sama dengan darah haid. Darah haid adalah campuran antara darah dengan tisu-tisu dan sel-sel dari lapisan endometrium, lendir serta kuman-kuman bakteria dan lain-lain. Biasanya, campuran ini dinamakan “darah kotor”. Sebenarnya, darah tidak akan menjadi 'kotor' sebelum ia keluar dan bercampur dengan bahan-bahan yang saya nyatakan tadi. Mengapa Tumbuh Fibroid?
        Ramai orang tertanya-tanya mengapa seseorang wanita ditumbuhi fibroid pada lapisan dinding rahim. Sebenarnya, punca bagi penyakit ini tidaklah diketahui, dan mengapa ia tumbuh pada sesetengah orang sedangkan yang lainnya tidak. Ada satu kajian yang menunjukkan bahawa lebih kurang 25 peratus daripada wanita sebelum meninggal dunia akan menghidapi penyakit fibroid pada rahimnya tetapi tidak semua mengunjungi dan mendapat rawatan daripada doktor kerana kebanyakan fibroid ini tidak menimbulkan sebarang tanda atau menggangu kesihatan.         Ada yang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini sering berlaku di kalangan wanita yang tidak berkahwin atau lambat berkahwin dan juga yang berkahwin tetapi sukar untuk mengandung dan beranak. Saya juga sering menjumpai fibroid di kalangan wanita yang mengalami masalah ketidaksuburan atau kemandulan. Di samping ketumbuhan fibroid, mereka juga menghidap penyakit endometriosis, iaitu sejenis penyakit di mana darah kotor melimpah ke belakang rahim menyebabkan berbagai-bagai masalah pada saluran peranakan, kilang telur dan persekitaran rahim.         Mana yang timbul dahulu, fibroid ataupun masalah ketidaksuburan tidaklah diketahui. Bagaimanapun, apa yang nyata masalah ketidaksuburan sering berkait rapat dengan ketumbuhan fibroid. Walaupun demikian, wanita yang pernah beranak juga tidak terlindung daripada penyakit fibroid. Seringkali kita lihat di kalangan wanita yang menjangkau ke umur tiga puluhan atau empat puluhan dan setelah anak mereka besar walaupun mereka telah melahirkan mungkin empat atau lima orang anak selepas itu, mereka mendapati sukar untuk beranak lagi dan beberapa tahun kemudian mereka mengalami berbagai-bagai masalah serta gangguan haid, dan apabila diperiksa didapati mereka mengalami ketumbuhan fibroid. Fibroid Akibat Ketidakseimbangan Hormon
 Ada orang mengatakan, bahawa ketumbuhan fibroid ini adalah akibat daripada ketidakseimbangan dalam hormon wanita. Perlu diberitahu di sini, bahawa wanita mempunyai dua jenis hormon, iaitu estrogen dan progesteron. Biasanya, estrogen meningkat naik sejurus selepas haid dan paras progesteron pula meningkat selepas telur dikeluarkan, iaitu dua minggu selepas keluar haid sehingga tempoh haid akan datang. Oleh itu, keadaan yang tidak seimbang, khususnya jika terlalu banyak estrogen dan tidak mencukupi progesteron dalam badan seseorang, boleh menimbulkan berbagai-bagai masalah seperti pendarahan yang tidak tentu masa, ketumbuhan fibroid pada rahim serta keadaan ketidaksuburan atau kemandulan.
        Sukar untuk kita ketahui, mengapa kandungan estrogen dan progesteron menjadi tidak seimbang kerana segala-galanya adalah dikawal oleh hormon yang dikeluarkan oleh kilang pituitari yang terletak di dalam otak. Fungsi kilang pituitari ini mudah dipengaruhi oleh keadaan mental, emosi dan rohaniah seseorang. Jika ada gangguan pada tahap tersebut, maka rangkaian hormon yang mengawal pusingan dan mengawal paras estrogen dan progesteron boleh terganggu. Desakan dan tekanan hidup yang sering dialami oleh kebanyakan wanita yang bekerja juga akan mengganggu kawalan dan fungsi rangkaian hormon yang mengawal pusingan haid seseorang. Oleh itu, keadaan seperti ketidaksuburan dan penyakit ketumbuhan pada rahim serta endometriosis sering berlaku di kalangan wanita moden yang bekerja.         Tidak ada bukti-bukti yang menunjukkan, bahawa ketumbuhan fibroid ini dipengaruhi oleh unsur-unsur lain seperti makanan, keracunan ataupun jangkitan kuman.
Sumber Dari Dr. Hamid Arshat
...

www.myjodoh.net
10 Tanda Lelaki Tidak Berminat Pada Seseorang Perempuan Itu

Jom kita lihat realiti dan kebenaranya. Tidak semestinya semua lelaki akan tertarik pada s

Apa Itu Tov Etr Dan Oti

TOV, ETR dan OTI Post: Dr Tajuldd

Masa Itu Emas

Lidah Pendeta : Raja Adil Raja Disembah, Raja Zalim Raja Disanggah Maksudnya   &n

Terlupa Bilangan Rakaat Dalam Solat Situasi  Apa Perlu Buat

Assalamualaikum wbt... Sahwi bermaksud lupa sesuatu. Pengertian dari segi syarak adalah ter

Heboh Pasal Sex ada Kitab Lama Tajuknya Babul Jimak bab Jimak ni Nikmat Syurga Telah Dianugerahkan itu Sebab hukum Zina Keras

Projek feedlot RM73j diakui milik keluarga ShahrizatSalhan K Ahmad7:21PM Okt 31, 2011

Apakah Itu Ayam Batang Kaki Hujung Dan Pisau

Ramai yg bertanya tentang maksud batang kaki , hujung dan pisau. Sebagai matlumat k

Tak Tahu Sape Yang Benar dengar Dengan Telita Kedua2 Belah Pihak pasti Yang Dicerita Itu Betul baru Kita Tentukan sekarang Bergaduh Rumah Tangga kita Hanya Dengar Sebelah Pihak pastu Tu Menghukum mana Boleh jangan Mencerai Berai Rumah Tangga Orang jika Sa

TAK TAHU SAPE YANG BENAR...DENGAR DENGAN TELITA KEDUA2 BELAH PIHAK...PASTI YANG DICERITA ITU BETUL

Apakah itu Piramid Makanan????

Piramid makanan ialah satu carta yang membantu kita untuk merancang pengambilan jenis-jenis makana

Labu Sekaya  Sekaya Labu apa apa Jer Laaa

Gara-gara tengok Chef Wan buat labu sekaya di channel AFC terus rasa nak cuba....nampak macam senang

Kenapa Anjing itu haram disisi agama Islam

Ternyata hal ini sudah diberitahukan pada kita sejak 1400 tahun

Bertangguh  Itu  Pencuri  Masa

Lidah Pendeta : Bertangguh  Itu  Pencuri  MasaMaksudnya     : P

Pakar Sakit Puan   Makanan Yang Aktifkan Cyst Pcos Endometriosis Adenomyosis Fibroid  Makanan Yang Perlu Dielakkan  1 Ayamayam Kan Disuntik Hormon Untuk Mempercepatkan Kadar Pembesaran Dia Kebiasaannya Ayam Disuntik Hormon Estrogen Tapi Ayam Kampung Boleh

PAKAR SAKIT PUAN MAKANAN YANG AKTIFKAN CYST/ PCOS/ ENDOMETRIOSIS/ ADENOMYOSIS/ FIBROID. Makanan

Bidadari  Mak Nyah  Bogel Tepi Pantai Itu Berpendapatan Rm30 000 Sebulan Tanam Patung Di Dahi

Secantik manalah bidadari yang hendak ditunjukkan kepada penulis? Mungkin si dia secantik Aiswarya R

Kssr  Kssm Semakan Mulai Tahun 2017 Apa Perubahan Yang Berlaku

Bermula pada tahun 2017, terdapat beberapa perubahan pada Kurikulum Standard Seko

SEX BEBAS HARAM...ZINA SEBELUM NIKAH HARAM..DEDAH AURAT HARAM....BERGAUL BEBAS HARAM...MENINGGALKAN SOLAT HARAM...AGAK2 SAPE SALAH....HUDUD DIABAI...MACAM TAKUT NAK LAKSANA...TAK SUNGGUH2...ULAMAK BERPUSING2 CAKAP...NAK JAGA APA TAK TAHU...JAGA KERUSI EMP

  Ketagih Seks : Pengakuan “Berani Mati” Remaja PerempuanBy

www.myjodoh.net


Dapatkan Waktu Solat terus ke emel anda setiap hari !
Powered by groups.yahoo.com


Baju kurung, tudung, Shop Shoes, Bags, Clothes, tudung bawal, baju raya, fesyen, fashion.