Kalam Mulia

laailahaillallah

laailahaillallah

Welcome

Selasa, 10 Mei 2011

Berbuat Baik Kepada Orang Lain Akan Melapangkan Dada

Kebajikan itu sebaik namanya,keramahan seramah wujudnya,dan kebaikan sebaik rasanya.dan oarnag-orang yang pertama kali akan dapat merasakan manfaat dan semua itu adalah mereka yang melakukannya.Mereka ini akan merasakan "buah"nya seketika itu juga dalam jiwa,akhlak dan nurani mereka sehingga mereka pun selalu berlapang dada,tenteram dan damai.

Ketika diri diliputi kesedihan dan kegundahan ,berbuat baiklah terhadap sesama manusia,nescaya anda akan mendapatkan ketenteraman dan kedamaian hati..=).Sedekahilah orang papa,tolonglah orang-orang yang dizalimi,kurangkan beban orang yang menderita,berilah makanan kepada orang yang kelaparan,jengyuklah orang yang sakit,dan bantulah orang yang terkena musibah,nescaya anda akan merasakan kebahagian dalam semua sisi kehidupan anda.

Perbuatan baik itu laksana wewangian yang tidak hanya mendatangkan manfaat bagi pemakainya,tetapi juga orang-orang yang berada di sekitarnya.Manfaat psikologi dan kebajikan itu terasa seperti ubat-ubat mujarab yang dapat diperolehi di dalam hati orang-orang yang berhati baik dan bersih.

Menebar senyuman manis kepada orang-orang yang "miskin akhlak" merupakan sedekah jariyah.Ini tersirat dalam tuntutan akhlak yang berbunyi :

"Sekalipun engkau bertemu dengan saudaramu dengan wajah ceria..." (Al-Hdith).`

Sesungguhnya kemuraman wajah merupakan tanda permusuhan sengit terhadap orang lain yang hanya diketahui terjadinya Sang Maha Ghaib.

Seteguk air yang diberikan seorang pelacur kepada seekor anjing yang kehausan dapat membuahkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi.Ini merupakan bukti bahawa Sang Pemberi pahala adalah Dzat Yang Maha Pemaaf,Maha Baik dan sangat mencintai kebajikan,serta Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Wahai orang-orang yang merasa terancam oleh himpitan kesengsaraan ,kecemasan dan kegundahan hidup ,kunjungilah taman-taman kebajukan;sibukkan diri kalian dengan memberi ,mengunjungi membantu,menolong,dan meringankan beban sesama kalian...Dengan semua itu,nescaya kalian akan mendapatkan kebahagian dalam semua sisinya; rasa,warna,dan juga hakikatnya.

"Sedang ia tidak menanggung budi sesiapapun yang patut dibalas,hanyalah mengharapkan keredhaan Tuhannya yang Maha Tinggi dan demi sesungguhnya ia tetap akan berpuas hati (pada hari akhiratdengan mendapat segala yang diharapkannya).." (Al-Lail : 19-21)

‎Thursday, ‎28 ‎April, ‎2011

Tiada ulasan:

Ruangan komen

HTML Comment Box is loading comments...

My Rabbit's