23 May 2013

Zikir Fatimah - Kira cara saya

As-Salam,

Tentu ramai yang dah tahu apa zikir Fatimah kan. Kat sini saya nak kongsi cara saya amal zikir ni. Biasanya kita guna biji tasbih. Tapi saya tak gunakannya sebab ada cara yang lagi mudah dan ringkas. Nak tahu tak? ;-)

Masa zaman saya kecik2 dulu, ayah selalu paksa kami adik beradik solat jemaah dengan ayah. Waktu Maghrib tu rajin la, bila berjemaah Isyak tu aduhhh, ngantuk sungguh. Huhuhuhuuu.... zaman sekolah rendah, ingat nak main, tengok tv, main, tengok tv. ehe he he ;-)

Lepas solat, ayah selalu wirid panjang2. Ayah baca kuat2, jadi kami boleh dengar dan hafal sekali. Bila tiba zikir Fatimah, ayah gerak2 kan jari dia. Masa tu saya tak faham pun. Tak tau pun yang zikir Fatimah baca 33x. Tengok dan ikut jer la ayah buat. Tak tau napa, masa tu tak la pulak saya tanya ayah napa ayah gerak2 jari macam tu. Bila dah lama2 tu baru la saya faham sendiri, ayah zikir Fatimah juga jarinya saja rupanya, ayah tak guna biji tasbih. Macam mana ayah saya buat tu?

Tengok tapak tangan kita (gambar di bawah). Kat setiap jari ada pecah tiga kan. Sepeti yang saya nomborkan tu, kita start dengan jari telunjuk kanan. Guna ibu jari bilang 1 sampai 12, pastu sambung ke ibu jari sendiri guna pulak jari telunjuk no. 13 - 15. Sambung  tangan kiri pulak. sama juga guna ibu jari bilang start jari telunjuk no. 16 - 27 dan ibu jari sampai 30, dan last skali sambung balik ibu jari kanan guna jari telunjuk no. 31 - 33. Emm, macam berbelit jer ayat saya tu, tak faham ek. kalo ada video lagi senang kan. Tapi boleh nampak tak dengan belahan2 jari kita tu kira boleh zikir Fatimah. Cukup 33, dan ada 34 tu kita tambah sendiri la. Tak tau la saya ada tak orang lain yang guna cara sama macam saya ni. Tapi ini la cara saya bila nak zikir Fatimah. Senang dan pantas. Boleh berzikir di mana-mana saja dan bila-bila masa. In sha Allah.



sumber gambar

Sedikit info mengenai Zikir Fatimah.

Diceritakan pada suatu hari Fatimah mengeluh kepada alat penggiling rotinya dan menyampaikan hasratnya ingin seorang pembantu. Lalu Rasulullah S.A.W. berkata kepada anaknya. "Ketahuilah akan ku ajarkan kepada mu sesuatu yang lebih baik daripada sesuatu yang engkau minta daripadaku. Apabila engkau hendak tidur, maka Bertakbirlah (Allahu akhbar) 34x, Bertasbihlah (Subhanallah) 33x, dan Bertahmidlah (Alhamdulillah) 33x, maka itu adalah lebih baik dari seorang pembantu rumah".

Nak baca lebih lanjut, boleh klik sini.






Peringatan untuk diri saya sendiri sebenarnya, yang baik kita amalkan, yang tak baik kita tinggalkan. ;-)

No comments:

Post a Comment