Blogger Layouts

I made this widget at MyFlashFetish.com.

zikrullah n doa

Khamis, 2 Jun 2011

Cinta Alam Cyber

Haqeem termenung sendirian di katilnya, jam sudah menunjukkan pukul  1.00pagi, lampu di dorm sudah lama di padamkan hanya tinggal lampu di koridor, samar samar menerangi  bilik asrama itu .Haqeem merenung  sekeliling bilik asramanya, semua kawan kawan sedang lena dibuai mimpi yang  panjang.Semua Nampak begitu keletihan , maklumlah tinggal di asrama mesti melalui rutin harian yang agak ketat. Setiap hari semua pelajar diwajibkan bangun seawal pukul 5 pagi untuk berada di  surau  mengaji Al Quran sebelum memulakan solat subuh. Entah kenapa  pada hari ini matanya tidak mahu lelap, sudah puas dia membaca berbagai surah Al Quran, berzikir namun masih juga sukar untuk  tidur.

Fikiran  Haqeem  terus menerawang jauh memikirkan tentang dirinya,mengimbas kembali  berbagai kenangan  hidup yang di laluinya dalam usianya yang hampir menjangkau 19 tahun . Usia remajaku ini….apakah telah kulalui dengan cara yang diredhai ALLAH SWT? . Apakah aku hambamu yang taat akan perintahMU atau aku adalah HambaMU yang ingkar Ya ALLAH?.  Haqeem beristigfar panjang ..Ya ALLAH!!...ampunilah dosa dosaku…tiba tiba hati Abdullah Hakim di buru sayu..

Firman ALLAH SWT dalam surah Al A’Raf ayat 205.
“Maksudnya: Ingatlah TuhanMU dalam hati pada waktu pagi dan petang  dengan merendahkan diri,berperasaan takut, dan tidak menyaringkan suara. Janganlah kamu menjadi golongan yang lalai.”

Apakah aku tergolong  dalam golongan hambaMU yang lalai dan sering melupakanMU ..SUBHANALLAH. Teringat kata kata seorang ustaz bahawa  para aulia itu jika mereka terleka dari menyebut nama ALLAH  walau seketikapun mereka telah menganggap diri mereka telah melakukan maksiat. Bagaimana pula dengan diriku ini?...banyaknya dosa  yang telah ku lakukan!!!

Haqeem  mengimbau kembali  perjalanan hidup yang di laluinya beberapa bulan yang lalu. Dia teringat betapa gembira ayah dan ibunya  apabila mendapati  dirinya berjaya mendapat pangkat Mumtaz  dalam peperiksaan SMAnya  dan sewaktu keputusan SPM diumumkan sekali lagi terbayang kegembiraan yang amat sangat di raut wajah kedua ibubapanya ,keputusan SPMnya juga cemerlang. Alhamdullilah..syukur atas pemberianNYA.Ayah telah menghadiahkan Haqeem sebuah lap top. Haqeem  berterima kasih  atas pemberian ayahnya  walaupun sebenarnya  dia tidak merasakan perlunya lap top itu untuk dirinya .

Rasa sunyi kerana berjauhan dengan keluarga  membuatkan Haqeem  mula melayari  internet . Banyak pengetahuan yang boleh diperolehi  di dalam internet. Baik , buruk terpulang kepada diri sendiri  untuk memilihnya. Suatu hari, Haqeem  membuka satu laman  sembang. Di situlah Haqeem bertemu dengan  gadis cyber . Haqeem mula memberanikan diri  untuk menyapa si gadis cyber dan  gadis cyber inipun melayan Haqeem dengan baik. Bermula dari detik itu mereka  menjadi kawan di alam cyber.

Haqeem dan gadis cyber ini  hanya sekadar berbalas balas tulisan sahaja. Tidak pernah  melihat wajah dan tidak pernah bertemupun. Sekadar berbual kosong sahaja, tidak pernah terfikir di hati Haqeem  untuk punya hubungan rapat dengan gadis cyber ini kerana dia tahu semua itu tidak diredhai oleh ALLAH SWT.

Bulan demi bulan berlalu, kini terlintas di hati Haqeem untuk cuba cuba mengenali gadis cyber ini dengan lebih rapat. “Sekadar suka suka sahaja, tidak ada salahnya” bisik Haqeem dalam hatinya.Seperti yang dijangkanya gadis cyber ini juga tetap sudi  melayan Haqeem dengan baik. Bermulalah episod yang agak personel  dalam diari kehidupan Haqeem  dan gadis cyber  ini.

Mereka mula berchatting  hampir setiap hari. Sedar tidak sedar  Haqeem dan gadis cyber ini mula membicarakan soal hati dan perasaan. Haqeem mula merasakan ada sesuatu  perasaan yang sukar sekali  di fahami dalam hatinya terhadap gadis cyber . Begitu juga dengan gadis cyber malahan si gadis  cyber ini menyatakan hatinya telah lama terpaut dengan Haqeem.

Haqeem mula kebingungan , dia sedar apa yang berlaku ini adalah sesuatu yang tidak di redhai  di sisi  ALLAH SWT. Bagaimanakah  hati boleh terpaut  hanya sekadar  mata melihat barisan tulisan  yang di hantar dan di jawab setiap hari??. “Memang  perasaan ini buta untuk mengenal kebenaran dan hakikat”.Sukarnya untuk membuat keputusan  kerana rasa sayang mula bercambah di dalam hati Haqeem dan si gadis cyber.

“Ya ALLAH, apakah ini satu ujian untuk ku atau memang aku telah membuat satu kesilapan?”, Haqeem  tertanya tanya di dalam hatinya.Lama  Haqeem berfikir dan bermunajat kepada ALLAH SWT  agar di berikan petunjuk . Berbagai persoalan mula timbul dalam  fikiran Haqeem, rasa kasihan dan sayang bercampur baur dalam hatinya namum Haqeem merasakan semua ini harus berakhir. Haqeem tidak mahu lagi hidup dalam belenggu dosa. Rasa bersalah terhadap kedua ibu bapanya juga seringkali bermain  difikirannya.

“Perjalanan hidupku masih terlalu jauh , cita citaku masih  belum ku gapai , agama ALLAH tidak ku pelihara sebaliknya ku rosakkan dengan  akhlakku  yang  seburuk ini. Ya ALLAH, ampunilah  keterlanjuranku ,banyak benar rasanya dosaku padaMU ,Ya ALLAH, ampunilah  aku!!”. Haqeem menjerit dalam hatinya. Benarlah  janji syaitan , akan sentiasa menyesatkan anak Adam  itu  walau di manapun  mereka berada termasuklah di alam cyber juga. Kini Haqeem telah membuat  keputusan nekad,  untuk mengakhiri  semua  yang  telah dia mulakannya.  Haqeem   yakin   semamangnya dia tidak punya pilihan lain lagi kecuali melupakan gadis cyber dan membuang  jauh segala kenangan yang pernah dilalui bersama . Inilah keputusan yang terbaik  sebelum segalanya menjadi lebih  kusut lagi. Haqeem mengharapkan gadis cyber faham dan tidak menyalahkan dirinya atas keputusan yang telah di buatnya. Ini.

Abu Hurairah ra meriwayatkan Rasulullah saw bersabda:
Maksudnya :” Sesungguhnya apabila seseorang itu melakukan dosa, hatinya di selaputi dengan tompok tompok hitam , sekiranya dia bertaubat hatinya kembali bersih, tetapi jika dia kembali melakukan dosanya  setelah bertaubat , hati sanubarinya akan bertambah hitam.”  (Riwayat Jabir, Tarmizi, Ibn Majah).

Haqeem  sentiasa berdoa agar ALLAH  SWT sentiasa menutup pintu hatinya untuk berulang kali melakukan kesilapan .  Berkali kali Haqeem beristigfar memohon keampunan dari ALLAH SWT.”Ya ALLAH terima lah taubatku ini.” bisik Haqeem dalam hatinya . 



cerpn dri hlqh~

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...