Sunday 22 September 2013

cinta Allah VS cinta manusia

bismillahirahmanirahim
assamualaikum
hari ini saya nak kongsikan pandangan saya tentang cinta manusia dan cinta Ilahi. Ramai antara kita pasti cakap sudah tentu cinta Ilahi letak pada tempat pertama. tetapi benarkah begitu atau hanya sekadar tutur dibibir. yelah lidah tidak bertulangkan.
pertama sekali cuba nilai dalam diri kita cinta manakah yang kita utamakan?
cinta Allah
atau
cinta manusia
baiklah untuk membuat penilaian itu mudah sahaja, lihat bagaimana rutin seharian kita. adakah rutin seharian kita banyak dihabiskan bersama Allah atau manusia? solat kita jaga atau kita buat sambil lewa. begitu juga dengan amalan-amalan lain. bagaimana mungkin cinta yang kita letak pada tempat pertama kita sering abaikannyakan. mesti kita akan sanggup lakukan apa sahaja untuk menjaga cinta pertama tersebut. namun sayang, kita lakukan bukan pada cinta Allah tapi cinta manusia. kerana cinta manusia lautan api sanggup kita redah, kerana cinta manusia gunung everest pun sanggup kita daki. semua kita lakukan semata-mata hanya kerana cinta manusia sedangkan cinta Allah terbiar begitu sahaja.

baiklah saya nak kongsikan sesuatu yang saya pernah dengar didalam televisyen, ianya sangat menyentuh hati saya. "orang yang kita sayang ada masa dia perlukan tidur sedangkan Allah tidak pernah tidur untuk menjaga hamba-hambaNya. 24 jam Allah izinkan kita untuk sedut oxygenNya tanpa bayaran. malah saat kita tertidur malam semalam siapakah yang mengarahkan jantung kita supaya tetap berdegup jika bukan Allah." ketahuilah cinta Allah tidak terbatas sedangkan cinta manusia terbatas kerana lambat-laun manusia tetap akan mati. percayalah pabila kamu mengenal cinta Ilahi kamu akan turut mencintai yang lainnya kerana cintaNya. ayuh angkatlah kakimu untuk mencari cinta hakiki agar dihari kemudian kamu menjadi hamba yang berbahagia.

pilihan ditangan anda. pintu taubat masih terbuka luas untuk kamu memasukinya, Allah tidak pernah memaksa untuk mencintaiNya tapi ingatlah azab Allah amat keras bagi orang-orang yang melampaui batas.. wallahu'alam


“Allah SWT berfirman, “Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang cinta-mencintai kerana Aku, saling kunjung-mengunjungi kerana Aku, dan saling memberi kerana Aku.”
(Hadits Qudsi)
“Sesungguhnya Allah SWT pada hari kiamat berfirman, “Di manakah orang yang cinta-mencintai karena keagungan-Ku? Pada hari ini Aku akan menaungi dengan menunggu-Ku di hari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku.”
(H.R Muslim)



No comments:

Post a Comment