Bahagia Allah bersama kita

Thursday, May 29, 2014

Dakwah Rasulullah kepada golongan munafik di Madinah



1.0  PENDAHULUAN

Golongan Munafik amat sukar dikenali kerana apa yang terkandung di dalam hati mereka tidak sama dengan apa yang mereka lakukan. Pada umumnya mereka adalah orang yang menyembunyikan isi hati mereka tetapi pada lahirnya mereka menunaikan amalan Islam sebagai menarik perhatian manusia. Ada juga sebahagian mereka yang mengejar kebendaan sehingga sanggup mengadai agama dengan mengeluarkan pandangan yang bertentangan dengan tuntutan Islam dan ajaran Islam. Mereka selalu melakukan pembohongan dan mempengaruhi golongan awam untuk melihat bahawa mereka adalah orang yang paling kuat imannya.
            Golongan munafik ini hanya dapat dikenali oleh Allah dan diri mereka sendiri kerana mereka menyembunyikan apa yang terkandung di dalam hati dan menzahirkan perbuatan yang sama seumpama orang yang beriman. Mereka mempunyai perkara lain di sebalik melakukan ibadat di khalayak ramai. Antara sifat mereka ialah mempunyai penyakit hati yang membawa kepada kerosakkan dan kegelapan sehingga dia tidak dapat membezakan antara yang hak dan yang batil. Dia akan sentiasa mengikut hawa nafsunya untuk mencapai hasrat duniawi dan kedudukan. Hanya orang Islam yang benar-benar mengetahui selok-belok perjalanan tingkah laku umat Islam dapat mengecam golongan munafik ini. Tetapi tidak boleh menentukan seseorang itu sebagai munafik. Mereka hanya boleh menyatakan sifat seumpama itu adalah sifat orang munafiq.
            Begitu juga yang berlaku kepada dakwah baginda Nabi Muhmmad s.a.w oleh golongan munafik ini di Madinah.  Rasulullah s.a.w menerima pelbagai tentangan dan halangan dari dalam umat Islam sendiri. Seandainya virus munafik ini tidak dihalang, maka ia akan terus merebak kepada umat Islam yang lain. Justeru kertas kerja kursus ini ingin menyelongkar metodologi dakwah Rasulullah s.a.w dalam berdepan dengan golongan Munafikun yang mana merangkumi definisi, sejarah, faktor, ciri-ciri, peringkat , bentuk dan strategi rasulullah dalam berdepan dengan golongan munafik di Madinah.



2.0       DEFINISI DAKWAH
Asal penggunaan perkataan “dakwah” terdapat di dalam al-Quran adalah sebanyak 212 kali dalam pelbagai surah (Sulaiman Ibrahim 2001: 11). Penggunaan perkataan dakwah ini boleh didapati pengertiannya dari segi bahasa dan istilah. Berikut merupakan pengertian dakwah:-
2.1       Bahasa
Perkataan dakwah diambil daripada bahasa arab da’wah (دعوة). Dakwah ialah perkataan  yang berasal daripada perkataan Arab (دعا  يدعو  دعوة  دعاية) yang memberi erti seruan, panggilan atau ajakan (Sulaiman Ibrahim 2001: 12).
2.2       Istilah
Dakwah mengikut pandangan agama ialah ajakan yang ditujukan kepada manusia oleh Allah melalui para rasul-Nya supaya percaya dan yakin kepada agama yang sebenarnya iaitu agama Islam. Selain itu, takrifan dakwah dari segi syarak secara umumnya ialah menghimpun manusia dalam kebajikan dan menunjukkan mereka jalan yang benar dengan suruhan melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran (Abd Aziz 1997: 1).
Dakwah juga merupakan satu usaha seseorang atau berkumpulan untuk menyeru manusia dengan menggunakan beberapa pendekatan tertentu untuk membawa manusia kepada keredhaan Allah.
3.0      DEFINISI MUNAFIK
Kemunafikan (an-nifaq) adalah perbuatan orang munafik. Dikatakan : nafaqa – yunafiku -munafaqatun wa nifaqan, yang diambil dari perkataan an-nafiqa (lubang tikus), iaitu sarang tempat keluar jika terdapat lubang tempat masuk ke dalamnya dan disebut al-qashi’a’ (lubang sarang binatang sejenis tikus). Kemunafikan masuk ke dalam Islam dari satu perkara dan keluar dari perkara yang lainnya. Ia adalah nama Islam yang tidak diketahui orang Arab dalam makna yang khusus sebelum Islam. Orang munafik adalah orang yang menutup kekafirannya dan memperlihatkan keimanannya. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:29).
4.0       SEJARAH KEMUNCULAN GOLONGAN MUNAFIK
Bermulanya sejarah dan munculnya orang-orang munafikyang pertama di kalangan umat Islam ialah setelah Nabi muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah. Semasa di Makkah, tidak wujud orang munafik sama ada secara individu atau kelompok. Ini kerana hanya ada dua golongan sahaja semasa Nabi Muhammad s.a.w menyebarkan dakwah Islamiyah di makkah iaitu (http://rasuldahri.tripod.com/articles/kka1_dua.htm 16/3/2014):-
            Pertama: Golongan kaum Muslimin yang kebanyakkannya merahsiakan keimanan mereka demi untuk menyelamatkan Islam, iman dan dirinya dari tindakan orang-orang kuffar musyrikin. Kedua: Golongan atau kaum musyrikin yang kuat penentangannya terhadap orang-orang yang beriman.
            Contoh yang dibawakan oleh sejarah tentang orang-orang munafik ialah peranan Kabilah Aus dan khazraj serta orang–orang yang mengikuti mereka. Mereka adalah golongan munafik pertama muncul di Madinah, kemudian mereka mengumpulkan dan menghasut orang-orang di Madinah menjadi munafik seperti mereka kerana perasaan benci dan sakit hati mereka diatas kemenangan yang dimiliki oleh kaum Muslimin dalam peperangan Badar (Ibnu Hussien. t.t)
            Golongan munafik ini diketuai dan dipimpin oleh Abdullah bin Ubai bin Salul yang menjadi ketua Kabilah Khazraj. Beliau perbah dinobatkan oleh orang-orang Yahudi sebagai raja di Yathrib (Madinah) tetapi terhalang dan tidak berjaya setelah kedatangan Nabi Muhammad s.a.w sehingga menggagalkan rancangannya untuk menguasai Madinah (Ibnu Hussien. t.t)
Gerakan munafik bermula di madinah di bawah pimpinan Abdullah bin Ubai. Sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w ke Madinah, Abdullah bin ubai merupakan seorang yang sangat berpengaruh di sana sebagaimana kedudukan Abu Sufyan di Makkah. Selepas Perang Bu’as tamat, penduduk Madinah (nama asalnya Yatrib) sudah sepakat untuk melantik Abdullah bin Ubai sebagai raja di madinah, malah mahkotanya pun sudah siap dibuat. Masyarakat Madinah bersetuju melantik Abdullah bin Ubai menjadi raja yang menunjukkan dia memiliki sifat-sifat yang menyebabkan dia dihormati dan dimuliakan(Ibnu Hussien. t.t).
            Sebelum Nabi Muhammad s.a.w berhijrah ke Madinah, kaum Yahudi sudah lama bertapak di sana. Kaum Yahudi dikenali sebagai ahli kitab, orang beragama yang memiliki peradaban yang mulia. Kaum Yahudi juga menguasai bidang ekonomi dan mempunyai kekuatan dalam bidang ketenteraan. Kaum Yahudi yang dikenali sebagai ahli agama, ahli ilmu, ahli ekonomi dan ahli ketenteraan menyebabkan mereka dipandang tinggi oleh orang Arab Madinah(Ibnu Hussien. t.t).
           
            Arus perkembangan Islam melanda Madinah dengan deras dan menyeluruh. Dalam masa kurang daripada satu tahun, hampir keseluruhan penduduk Madinah sudah memeluk agama Islam. Segala aktiviti berpusat kepadsa Nabi Muhammad s.a.w dan agama Islam. Kumpulan Abdullah bin ubai yang memandang diri mereka sebagai lebih mulia itu tidak ada pilihan lain melainkan ikut serta di dalam rentak perkembangan Madinah, jiwa tidak mereka akan tersisih. Penyataan mereka di dalam arus tersebut juga bertujuan mencari jalan untuk merampas semula kekuasaan di madinah sebagaimana sebelum kedatangan agama Islam dan nabi Muhammad s.a.w. Mereka mahu orang-orang Makkah meninggalkan madinah(Ibnu Hussien. t.t).
            Oleh sebab mereka tidak mempunyai satu bentuk kepercayaan yang jelas dan tidak ada satu agama yang mereka pertahankan, maka mereka boleh bergerak cergas dalam apa jua medan kepercayaan atau agama. Istilah dosa, pahala, syurga, neraka, hari kiamat, halal dan haram tidak ada pada mereka. Akhirat tidak ada dalam pandangan mereka. Apabila tidak ada agama yang diperjuangkan dan tidak ada kepercayaan kepada perkara ghaib, kumpulan tersebut menyertai kegiatan agama orang lain dalam keadaan yang dipanggil munafik. Mereka memakai baju agama padahal mereka tidak ikhlas berbuat demikian dan tidak merelakannya(Ibnu Hussien. t.t).
            Munafik berbeza daripada orang kafir. Orang kafir tidak percaya agama Islam kerana mereka mempunyai kepercayaan sendiri dan mereka mempertahankan kepercayaan tersebut. Penentangan mereka terhadap islam adalah jelas. Manakala orang munafik pula di samping tidak beriman kepada agama Islam, mereka tidak mendatangkan kepercayaan yang menjadi alternatif dan mereka tidak meyebarkan sebarang bentuk kepercayaan. Oleh yang demikian, mereka menyertai kegiatan Islam seolah-olah mereka adalah orang Islam sejati dan merteka boleh menentang Islam seolah-olah mereka adalah orang Islam sejati dan mereka boleh menentang Islam seolah-olah mereka adalah orang kafir tulen(Ibnu Hussien. t.t).
Puak munafik tidak mengakui kenabian dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Bagi mereka, Nabi Muhammad s.a.w hanyalah seorang lelaki Arab yang sama dengan lelaki Arab yang lain, yang tergolong dalam kalangan bangsa Arab yang mereka pandang lebih rendah kedudukannya daripada mereka. Mereka menolak kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w. mereka mahu agar baginda s.a.w mengikuti kepimpinan mereka. Mereka juga tidak mempunyai perasaan hormat kepada Nabi Muhammad s.a.w. Mereka tidak menerima menerima kedudukan wahyu sebagai kalam Allah S.W.T. Ini kerana , mereka menganggap wahyu hanyalah perkataan Nabi Muhammad s.a.w yang sama dengan perkataan orang lain yang boleh dihujah dan ditolak. Pihak munafik dengan kerjasama dengan kaum Yahudi sangat aktif dalam mempertikaikan wahyu dann hadis Nabi Muahmmad s.a.w(Ibnu Hussien. t.t).
5.0     TOKOH-TOKOH MUNAFIK

1.      Abdullah bin Ubay bin Salul
Beliau telah mengubah perjalanan sejarah umat Islam atau meninggalkan kesan buruk yang lukanya masih belum sembuh hingga sekarang. Beliau adalah anak As-Sauda, aslinya seorang dzimmi Yahudi . Kemudiannya memperlihatkan dirinya sebagai Islam dan melakukan bidaah perbuatan dan perkataan yang banyak dan melakukan helah dan tipu daya (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :338-339).
Beliau telah memimpin suatu kegiatan rahsia lagi menakutkan untuk menyebarkan keyakinan yang rosak, menghancurkan pemerintahan Islam dan meruntuhkan perpaduan orang Muslim. Bagi tujuan ini, beliau berpindah-randah dari saatu kota ke kota lain dan dari satu daerah ke daerah yang lain sehingga perjalanannya meliputi seluruh kota yang besar sepanjang sejarah umat Islam. Beliau menyebarkan seruan yang mempunyai tujuan tertentu, maklumat yang batil, kata-kata yang bohong, dan berbagai tuduhan pada khalifah yang benar Uthman bin Affan r.a, meniru sifat penolong Ahlul Bait dan pembantu yang melayaninya, lalu mengambil hak mereka yang dirampas seperti yang diakuinya (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :338-339).
Pemikiran ini diakui oleh orang bodoh, diikut oleh orang yang umum dan rakyat jelata. Mereka menerima pemikirannya, menyebarkannya dalam kalangan orang ramai dan menawarkannya dengan gaya bahasa memaklumkan dan sistematik (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :338-339).
Abdullah bin Ubai bin Salul pernah bertindak memasang khemahnya menyendiri di bawah Rasulullah s.a.w menghadap ke gunung Zuhab. Para ulama berkata bahawa bilangan temannya bersama Abdullah bin Ubai itu sangat ramai. Ketika Rasulullah s.a.w berangkat meneruskan perjalanan, Abdullah bin Ubai tidak ikut berangkat bersama orang-orang munafik dan orang-orang yang serba ragu (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :220).
2.       Mirba’ bin Qaiziy
Rasulullah telah bersabda kepada sahabat-sahabatnya, dan mengatakan siapakah yang dapat membawa kami menghampiri musuh melalui jalan lain menuju mereka, maka berkata Abu Khaithamah saudara Bani Harithah bahawa dia yang akan membawa Rasulullah melewati antara tanah hitam berbatu Bani Harithah dengan kebun-kebun mereka sehingga melewati kebun milik Mirba’ bin Qaiziy. Ia seorang buta yang munafik. Ketika ia mendengar pergerakan Rasulullah s.a.w bersama sahabat-sahabat dari Muslimin , ia berdiri untuk melemparkan tanah ke wajah mereka dan berkata jika benar-benar Rasulullah s.a.w merupakan pesuruh Allah, dia tidak mengizinkan memasuki kebunnya (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :39).
Selain itu, ada juga yang berkata bahawa Mirba’ bin Qaiziy memegang segenggam tanah, kemudia berkata bahawa sekiranya dia tahu tanah ini tidak mengenai orang selain diri Nabi, dia akan lemparkan semuanya kepadanya. Kaum Muslimin serentak ingin membunuh Mirba’ namun Rasulullah s.a.w bersabda supaya jangan membunuhnya dan mengatakan bahawa orang ini buta hati dan matanya (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :39).
3.       Hatib bin Umayyah
Ashim bin Umar bin Qatadah berkata bahawa salah seorang daripada penduduk Madinah terdapat seorang bernama Hatib bin Umayyah bin Rafi’. Ia mempunyai anak bernama Yazid bin Hatib yang terluka dalam perang Uhud dan dibawa ke rumah kaumnya dengan keadaan hendak meninggal dunia. Para penghuni rumah dan kaum Muslimin, berkata kepada Yazid bahawa dia akan bergembira di dalam syurga yang ketika itu Hatib telah tua dan mengatakan bahawa khabar gembira apakah yang telah Muslimin katakan, apakah syurga dari pasir (kubur), demi Allah, kalian telah menipunya. Jelas terpancar sikap munafik Hatib bin Umayyah (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :70).
4.      Quzman
Ashim bin Umar bin Qatadah telah berkata bahawa dalam kalangan kita terdapat seorang lelaki asing yang tidak diketahui asal-usulnya, ia bernama Quzman. Jika namanya disebutkan kepada Rasulullah s.a.w Baginda bersabda bahawa sesungguhnya dia adalah termasuk dalam kalangan penghuni neraka. Kerana dalam perang Uhud, Quzman bertempur habis-habisan dan mampu membunuh tujuh atau lapan orang daripada kaum musyirikin. ia seorang yang kuat serta mendapat luka dalam perang Uhud (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :72).
Kemudian ia dibawa ke penempatan Bani Zafar, beberapa orang lelaki dari Muslimin berkata kepadanya bahawa demi Allah, dia telah berjaya pada hari ini dan bergembiralah. Quzman berkata apakah yang dimaksudkan dengan khabara gembira, dan demi Allah, dia telah berperang untuk membela kehormatan kaumnya. Tanpa sebab itu, dia tidak akan berperang. Ketika luka Quzman semakin parah, ia mengambil anak panah dari tabung anak panah, kemudian membunuh diri dengannya (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :72).
6.0       CIRI-CIRI MUNAFIK
Antara ciri utama personaliti jenis ini ialah menzahirkan perkara yang baik dan menyembunyikan keburukan dan keengkaran mereka terhadap ajaran Islam. Mereka sering berpura-pura Islam dan menyokong Islam, tetapi di belakang, mereka menyokong pihak musuh. Ciri-ciri utama personaliti munafik ini ialah suka mengadu-domba, mempermain-mainkan dan memperbodohkan orang lain, menipu daya dan lemah dalam mengharungi cabaran kehidupan. Hati golongan ini juga penuh dengan kejahatan dan kejahilan. Ciri-ciri lain ialah tidak mempunyai pendirian yang teguh, kadang-kadang menyokong Islam dan kadang-kadang menyebelahi orang kafir. Mereka juga sering melakukan kerosakan dan kejahatan di atas muka bumi. (Fariza Md Sham 2013:21). 
Jadi orang munafik adalah yang mengaku beriman dengan ucapan dan memperlihatkan dirinya sebagai orang Mukmin. Pada saat yang sama, dia menyembunyikan kekafiran dan bersekutu dengan keluarganya dalam memusuhi Allah, Rasul-Nya dan orang Mukmin. Apakah sebab yang menjadikan golongan manusia ini bimbang di antara iman dan kekafiran serta hidup dalam keadaan tidak wajar. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:31).
Kebanyakan ulama berkata penyebabnya adalah ketakutan mereka kepada orang Muslim. Sebabnya, dengan memperlihatkan kepalsuan ini, mereka dapat melindungi diri, harta, anak-anak, dan kehormatan mereka dari orang Muslim. Di sini, telah diperincikan faktor seseorang itu menjadi munafik. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:32).
7.0        FAKTOR MUNAFIK
a)      Mempunyai sikap lemah peribadi, gelisah pemikiran, tidak mampu membuat keputusan, kurang sabar dan teguh.  Allah S.W.T berfirman:
Maksudnya: Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api. Maka setelah api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka, dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.                 (Surah al-Baqarah : 17)
Ayat di atas menjelaskan bahawa sebahagian orang munafik beriman pada satu saat dan kafir pada satu saat yang lain, kadangkala memperlihatkan kebenaran dan kadangkala mengeluh. Mereka kebingungan di antara mengetahui dan bodoh, sehingga tidak dapat memilih salah satunya kerana kelemahan peribadinya dan tidak mampu mengambil keputusan yang wajar. Mereka berada dalam kebingungan dan kesesatan yang mereka adakan pada diri mereka sendiri. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:32).
b)      Mengintip orang Mukmin dan menyebarkan fitnah dan kegelisahan dalam kalangan mereka. Allah S.W.T berfirman:
Maksudnya: Jika mereka berangkat bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak menambah kamu selain dari kerusakan belaka, dan tentu mereka akan bergegas maju ke muka di celah-celah barisanmu, untuk Mengadakan kekacauan di antara kamu; sedang di antara kamu ada orang-orang yang amat suka mendengarkan perkataan mereka dan Allah mengetahui orang-orang yang zalim.                                                                                  (Surah al-Taubah : 47)
Yang jelas dari ayat itu dan perumpamaannya bahawa orang munafik yang memperlihatkan dirinya Islam mereka dan masuk ke dalam barisan orang Muslim bukanlah untuk melindungi apa yang disebutkan berupa jiwa, anak, harta dan kehormatan melainkan untuk memindahkan maklumat orang Mukmin dan kelemahan mereka kepada pihak musuh, menyebarkan fitnah dalam kalangan orang Mukmin dan merosakkan mereka sebagai mengabdikan diri pada musuh mereka yang kafir. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:33).
c)      Takut pada masa hadapan dan tamak akan manfaat.
Takutnya orang munafik akan masa depan yang menjadikan mereka membuat pelbagai tanggapan akan berbagai kemungkinan. Kemudian mereka bersikap waspada dan mengumpulkan beberapa perkara yang memperbanyakkan bantuan dan menisbatkannya. Itulah yang hampir sama dengan apa yang dikatakan dalam bahasa moden dengan menjaga keseimbangan di antara kekuatan dan pihak lawan. Inilah yang diperkatakan istilah keji yang menunjukkan kelicikan orang yang melakukannya kerana berada bersama dengan orang yang menang dari dua kekuatan yang bertelingkah. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:35).
d)     Cinta harta dan kedekut serta tamak. Allah S.W.T berfirman:
Maksudnya : Dan di antara mereka ada orang yang mencelamu tentang (distribusi) zakat; jika mereka diberi sebahagian dari padanya, mereka bersenang hati, dan jika mereka tidak diberi sebahagian dari padanya, dengan serta merta mereka menjadi marah.
(Surah al-Taubah : 58).
Mereka lebih mencintai harta dan kedekut serta tamak dalam mengumpulkannya, ingkar daripada mengeluarkan infak atau tidak memberinya serta kedekut. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:36).
e)      Menghalang jalan Allah dan memerangi Islam dari dalam. Allah S.W.T berfirman :
Maksudnya : Mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai, lalu mereka halangi (manusia) dari jalan Allah; karena itu mereka mendapat azab yang menghinakan.
(Surah al-mujadalah : 16).
f)       Kurang tabah dan sabar.
Sebahagian orang munafik yang mana apabila sampai kepada mereka kebaikan dunia seperti kesenangan, kesihatan, dan kelapangan hidup, mereka kekal dalam agamanya tetapi apabila ditimpa sesuatu yang dibenci pada diri atau harta atau anaknya maka dia kufur dan kembali kepada keadaannya yang awal iaitu kufur. Apabila ditimpa bahaya kerana Allah dan agamanya, mereka ketakutan dan tidak sabar sehingga menjadikan bahaya ini sebagai azab Allah yang terdapat pada orang kafir dan yang derhaka di akhirat, maka mereka mentaati manusia seperti mentaati Allah. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:39).
Keenam-enam perkara di atas apabila dikaitkan dengan perkara atau sebab yang disebutkan jumhur ulama merupakan sebab di sebalik fenomena yang sakit iaitu fenomena munafik. Kewujudan orang munafik berbeza-beza. Demikian juga keadaan mereka sangat beragam. Di antara mereka ada yang menyatakan memeluk Islam untuk melindungi diri, harta, anak, dan kehormatannya. Di antara mereka juga ada yang melakukannya untuk menyokong mengintip dan melakukan kerosakan. Dan sebahagian lainnya ada yang memeluk Islam secara terang-terangan untuk menyelamatkan dirinya sesuatu, untuk mendapatkan kebahagiaan dunia dan seluruh faedahnya atau bertindak munafik untuk menghalang hak harta yang sepatutnya. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:40).
Selain itu, mereka melakukan perbuatan itu kerana kelemahan di dalam diri dan keinginannya, miskin akan kemampuan yang teguh dalam beriman seperti awal dan sebab yang telah dibincangkan. Tindakan membuta tuli yang mengerikan dalam kehidupan mereka ini dan sentiasa bingung antara golongan Mukmin dan kafir adalah sebahagian dari kesesatan. (Muhammad Yusuf Abdu 2011:40).
8.0     PERINGKAT DAKWAH NABI MUHAMMAD S.A.W KETIKA DI MADINAH.
Selepas Nabi Muhammad s.a.w berusaha mengembangkan dakwahnya di Mekah selama lebih kurang 13 tahun, Nabi Muhammad s.a.w  mengembangkan dakwahnya pula di Madinah iaitu dalam masa lebih kurang 10 tahun. Dakwah Nabi Muhammad s.a.w semasa di Madinah mengandungi tiga peringkat (Sulaiman Ibrahim(Sulaiman Ibrahim, etl 2001:174). Berikut iaitu :
Peringkat pertama: Rasulullah s.a.w bersama-sama pengikutnya telah memulakan dakwahnya ke Madinah iaitu dengan berhijrah dari Mekah ke Madinah .
Peringkat kedua: peringkat mempertahankan dakwah. Peringkat ini dimulai dengan mempersiapkan Muslimin untuk mempertahankan dakwah Islamiah dari serangan musuh-musuh Islam. Pada peringkat inilah  Muslimin diizinkan untuk berperang mempertahankan dakwah Islamiah.
            Peringkat ini dilaksanakan sehingga kepada pembukaan negeri Mekah. Peringkat mempertahankan Islam dari segi ketenteraan merupakan arahan dari Allah. Pihak Muslimin telah merancang , mengatur, dan menjalankan gerakan perang bagi mempertahankan dan memperteguhkan kedudukan mereka yang sentiasa menerima ancaman daripada pihak musuh (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:174-176).
Peringkat ketiga: peringkat pembukaan kota Mekah. Peringkat ini merupakan peringkat perkembangan dan kecemerlangandakwah Islamiah apabila pihak Muslimin berjaya membuka dan menawan kembali kota Mekah. 
Dengan terlaksananya tiga peringkat dakwah selepas hijrah, maka teguh dan sempurnalah dakwah Islamiah , seterusnya membawa kepada pembagunan Negara Islam sebagai sebuah negara ideal yang menjadi contoh bagi umat Islam pada setiap tempat dan masa (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:174-176)

9.0 BENTUK DAKWAH NABI MUHAMMAD S.A.W KETIKA BERDAKWAH DI MADINAH.
Bentuk dakwah Nabi Muhammad s.a.w di Madinah yang memakan masa lebih kurang 10 tahun agak berbeza dengan bentuk dakwah Nabi Muhammad ketika di Mekah. Setelah teras Islam dibina semasa di Mekah atas asas iman yang kuat dalam hati setiap orang Islam iaitu di kalangan keluarga dan sahabat terdekat , maka teras itu dikembangkan lagi semasa di Madinah (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:177)
            Tambahan lagi, ayat-ayat al-Quran yang diturunkan ketika di Madinah banyak menerangkan tentang Ahli Kitab, hukum-hukum untuk ibadat, muamalat, siasah dan peperangan , mendirikan kerajaan dan perundangan secara umum serta teguran kepada golongan munafik(Sulaiman Ibrahim, etl 2001:177).
            Dakwah Nabi Muhammad s.a.w ketika di Madinah adalah berbentuk untuk melahirkan suatu golongan yang mempunyai ikatan yang kukuh dengan perpaduan antara satu sama lain. Dengan itu, dakwah tersebut banyak menyentuh hal-hal yang berhubung dengan tanggungjawab dan kewajipan individu tehadap diri dan masyarakat(Sulaiman Ibrahim, etl 2001:177).
Bagi membentuk masyarakat yang utuh, Nabi Muhammad s.a.w telah membentuk program iaitu  dengan mendirikan masjid Quba’, mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar dan mengikat perjanjian bagi penduduk Madinah iaitu antara orang Islam dan Yahudi (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:178)
Berikut perincian strategi yang digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. ialah:
1.      Pembinaan Masjid Sebagai Asas Pembinaan Modal Insan   
Pembinaan Masjid selain tempat untuk mendirikan solat, ia juga dijadikan tempat masyarakat mengajar agama, tempat perbincangan untuk menyelesaikan masalah dan menjatuhkan hukuman serta tempat perlindungan sementara bagi orang musafir(Sulaiman Ibrahim, etl 2001:178)
Melalui masjid itu merupakan langkah awal sebagai asas perpaduan masyarakat, pembinaan jasmani dan rohani, biimbingan dan pendidikan akhlak, serta membentuk disiplin melalui waktu solat dan merapatkan saf dalam solat (Abu Muhammad Tolha . 2009:526)
2.      Berusaha menyatukan ukhuwah antara suku-suku kaum.
            Agenda seterusnya ialah membentuk penyatuan dan persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar supaya orang-orang Islam terus berada dalam satu barisan yang kuat dan bersatu padu. Manakala perjanjian antara penduduk Madinah iaitu Aus dan khazraj dengan orang Yahudi adalah untuk saling hormat-menghormati dan saling bantu membantu terutama dalam mempertahankan Madinah dari serangan musuh (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:178)
Tambahan lagi, kaum Yahudi yang mempunyai kedudukan dan pengaruh di Madinah. Mereka lebih senang untu membuat fitnah yang boleh mencetuskan pergolakkan antara kaum Muslimin, bahkan dalam hati mereka terdapat perasaan hasad dengki terhadap Nabi Muhammad s.a.w . Dimana, mereka menjangkakan baginda akan mempengaruhi tokoh-tokoh atau pemimpin mereka yang berkepentingan dalam masyarakat (Abu Muhammad Tolha . 2009:529)
3.      Mengubal Piagam Madinah sebagai asas penyatuan ummah sejagat

Setelah menetap di kota Madinah, baginda terus melakukan strategi politik baginda. Ketika baginda melihat masyarakat di Madinah terdiri daripada pelbagai golongan, suku , agama dan kepercayaan . Maka Baginda memulakan langkah dengan menyusun piagam dan bertulis pertama di dunia yang menjamin perpaduan dan perdamaian (Roziah Sidik. 2007:531)
Bermula dengan penggubalan ‘piagam Madinah’ yang menggarapkan intergasi dan penyatuan ummah sejagat yang meliputi kaum yahudi, Nasrani, Muhajirin dan Ansar,  Aus dan khazraj dan suku-suku minority lain yang ada di Madinah. Piagam yang dilaksanakan pada tahun 622 Masihi ( Tahun 1 Hijrah) bertujuan untuk memberikan garis panduan yang jelas terhadap komitmen dan hak-hak antara golongan masing-masing (Roziah Sidik. 2007:531)
4.      Menyusun sistem pentadbiran dan mengatur strategi siasah
Perlembagaan kerajaan Islam telah diwujudkan oleh Rasulullah s.a.w di Madinah iaitu Sahifah Madinah yang menggariskan kewujudan perkara-perkara berikut:
·         Ketua Negara: Nabi Muhammad s.a.w
·         Rakyat: penduduk kota Madinah dan sekitarnya iaitu Islam atau bukan Islam
·         Kawasan Negeri: daerah-daerah di semenanjung tanah Arab , Madinah sebagai tempat pusat.
·         Undang-undang: kitab al-Quran dan al-Hadis
·         Perlembagaan: undang-undang dasar Negara yang diambil daripada al-Quran dan al-Hadis (Abu Muhammad Tolha . 2009:549)

Secara keseluruhannya , Sahifah Madinah mengandungi dua bahagian dengaan 47 fasal kesemuanya . Bahagian pertama meliputi fasal-fasal 1-23. Ia menggariskan peraturan mengenai golongan Muhajirin dan Ansar. Sementara bahagian kedua ialah melibatkan fasal-fasal 24-47. Ia menggariskan hak dan tanggungjawab golongan Yahudi di Madinah. Keseluruhan kandungannya mencerminkan perkara-perkara yang perlu diwujudkan dalam mana-mana perlembagaan di mana-mana negara sekali pun( Roziah Sidik. 2007:101-102).
            Demikianlah, sebagai program pengukuhan kepada masyarakat Islam yang baru dibina, banyak kewajipan dan larangan disyarakkan di Madinah. Antara kewajipan itu ialah berpuasa di bulan Ramadhan yang diwajibkan pada tahun kedua Hijrah. Bagi tujuan pengukuhan untuk masyarakat Islam , maka dakwah Baginda di Madinah menekankan dua perkara iaitu pembersihan masyarakat dari gangguan dalaman dan memperkenalkan Islam ke luar Madinah dengan menekankan konsep jihad (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:178)
            Namun disini , hanya difokuskan untuk pembersihan masyarakat Islam dari gangguan dalaman sahaja, pertamanya iaitu Rasulullah s.a.w  telah mewujudkan Piagam Madinah. Di bawah piagam ini, penduduk Madinah telah disatukan di bawah satu kesatuan politik, ummah, kewarganegaraan dan keperibadian beragama. Dengan adanya piagam ini, penduduk Islam Madinah dapat dilindungi dari gangguan kaum Yahudi yang berada di Madinah. Di dalam fasal 25 Piagam Madinah telah menetapkan bahawa orang-orang Islam dan Yahudi dianggap sama dari segi hak dan tanggungjawab. Mereka juga bebas melakukan ibadat mengikut kepercayaan masing-masing (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:179)
            Seterusnya bagi pembersihan masyarakat Islam dari gangguan dalaman ialah  dakwah Rasulullah telah memberi perhatian kepada hal-hal yang berkaitan dengan golongan munafik. Ini kerana, gerakan munafik amat berbahaya terhadap perpaduan masyarakat Islam.  Banyak ayat- ayat al-Quran yang membincangkan secara khusus tentang orang-orang munafik supaya orang Islam lebih berhati-hati dan tidak terpengaruh dengan golongan ini (Sulaiman Ibrahim, etl 2001:179)
10. STRATEGI RASULULLAH KETIKA BERDEPAN DENGAN GOLONGAN MUNAFIK.
Ø  Membiarkan golongan munafik
Ketika Rasulullah s.a.w bersama para sahabat tiba di al-Syaut sebuah daerah di antara Madinah dan Uhud, Abdulullah bin Ubai bin Salul berserta sepertiga pengikutnya memisahkan diri dari Rasulullah s.a.w . Abdulullah telah mempengaruhi pengikutnya sehingga timbul keraguan dan supaya tidak ikut berperang lalu mereka pulang semula ke Madinah (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :38).
Kemudian orang-orang Ansar berkata kepada Rasulullah, kenapa kita tidak meminta bantuan daripada Yahudi? Rasulullah bersabda: Kita tidak memerlukan mereka (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :38). Perbuatan Rasulullah s.a.w  ini jelas menunjukkan bahawa golongan munafik in hanya lagi menambahkan kesusahan tentera Islam untuk berperang ketika itu.
Ø  Pengisytiharan keluar berperang menzahirkan golongan munafik
Ketika Rasulullah s.a.w mengisytiharkan agar keluar berperang dan menyeru agar mengeluarkan nafkah untuk kelengkapan peperangan ini. Orang-oraang munafik melemahkan semangat manusia lalu berkata “ jangan kamu keluar pada cuaca panas terik ini. Sebahagian mereka pergi kepada nabi s.a.w memberi alasan palsu agar mereka diizinkan untuk tidak ikut berperang , lalu baginda mengizinkannya. Maka Allah mencelanya.
Ayat-ayat ini mula turun untuk membezakan antara orang-orang munafik dengan orang-orang beriman  di dalam peperangan. Lalu Allah menjelaskan bahawa orang beriman dengan Allah s.w.t dan hari kiamat tidak akan meminta izin untuk meninggalkan jihad pada jalan Allah , namun ia adalah sikap munafik yang meminta keizinan untuk tidak berperang tanpa keuzuran (Ali Muhammad. 2008:345)
Justeru pengisytiharan perang Tabuk telah membuka kemunafikan dalam diri mereka. Telah jelas dan tiada lagi untuk berselindung bagi orang munafik dan berbaik-baik dengan mereka. Menentang mereka sesuatu yang pasti agar mereka tidak menghasut kaum muslimin (Ali Muhammad. 2008:346)
Ø  Membakar tempat berkumpul orang Munafik
Kemudian Rasulullah menerima laporan bahawa sejumlah orang-orang munafik berkumpul di rumah Suwailim (orang Yahudi) yang terletak di Jesum. Orang-orang munafik menghasut (provokasi) manusia agar mereka tidak berangkat bersama Rasulullah s.a.w  di Perang Tabuk. Lalu Rasulullah s.a.w  mengutus Talhah bin Ubaidiyyah berserta sejumlah sahabat dan memerintahkan mereka membakar rumah Suwailim (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :217).
Ini membuktikan pengawasan kaum Muslimin yang rapi dan pengetahuan mereka tentang keadaan orang-orang munafik dan Yahudi. Sesungguhnya pasukan pengintip kaum Muslimin sentiasa memantau pergerakan dan perhimpunan Yahudi serta munafikin. Bahkan mereka mengetahui rahsia-rahsia dan pertemuan mereka secara terperinci , serta rancangan jahat , hasutan dan pendustaan untuk mempengaruhi manusia agar tidak keluar berperang dan Rasulullah menghadapi penyebar-penyebar fitnah dan tempat-tempat pertemuan mereka dengan tegas. Manhaj ini yang digunakan oleh baginda bagi menghentikan penyebar-penyebar fitnah dan sumber-sumber berita menyesatkan yang boleh mendatangkan kemudharatan kepada individu , masyarakat dan negara kerana membiarkan perkara tersebut boleh mengancam keamanan dan ketenteraman(Ali Muhammad. 2008:342)
Ø  Peringatan Rasulullah s.a.w terhadap ucapan orang-orang munafik
Beberapa orang munafik di antaranya Wadi’ah bin Thabit saudara Bani Amru bin Auf dan salah seorang daripada Asyja’. Bani Salamah yang bernama Mukhasysyin bin Humayyir. Mereka berjalan menyusul Rasulullah s.a.w yang sedang berjalan ke arah Tabuk. Sebahagian mereka berkata kepada sebahagian yang lain “ Apakah kamu beraggapan bahawa peperangan dengan tentera Rom itu seperti peperangan dengan bangsa Arab? Demi Allah, sepertinya engaku akan ditawan esok hari (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :228).
Mereka berkata-kata seperti itu bertujuan untuk menakut-nakutkan dan menggoyahkan hati kaum Muslimin. Lalu Rasulullah mengutuskan Ammar bin Yasir  dan sampaikan ucapan baginda“ Temui kaum munafik itu, kerana mereka telah terbakar dan tanyakan kepada mereka apa yang telah mereka ucapkan. Lalu Wadi’ah bin Thabit berjumpa dengan Rasulullah dan berkata” Wahai Rasulullah , kami hanya bersenda gurau dan bermain-main sahaja. Kemudian turunlah ayat 65 surah al-Taubah (Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :229).
Istifham (soalan) di dalam firman Allah dalam ayat 65 ialah istifham inkari. Kemudian Allah menjelaskan bahawa senda gurau dan main-main mereka membawa kepada kekufuran. Ini bermakna jangan kamu sebutkan alasan dusta ini untuk mempertahankan kesalahan ini, kerana tidak boleh bermain-main dalam kekufuran , maka alasan dusta kamu adalah pengakuan bagi dosa kamu (Ali Muhammad. 2008:365)
Ø  Memenuhi Permintaan Anak Abdullah bin Ubai
Ketika kematian Abdulllah bin Ubai yang sakit pada malam akhir Syawal dan meninggal pada Zulkaedah tahun ke Sembilan Hijrah. Usamah bin Zaid menemani Rasulullah s.a.w untuk melawat Abdullah bin Ubai. Lalu Rasulullah berkata “ Aku telah melarang kamu daripada mengasihi Yahudi”. Lalu Abdullah menjawab “ sesungguhnya Saad bin Zurarah telah membenci mereka lalu meninggal (Ali Muhammad. 2008:408)
Ketika Abdullah bin Ubai meninggal dunia , datang anaknya Abdulllah bin Abdullah menemui Rasulullah s.a.w lalu meminta pakaian Rasulullah s.a.w untuk mengkafankan jenazah ayahnya. Rasulullah s.a.w memenuhi permintaan tersebut, kemudian beliau meminta Rasulullah s.a.w menyembahyangkan jenazah ayahnya. Maka Rasulullah berdiri untuk memenuhi permintaan tersebut (Ali Muhammad. 2008:408)
Kemudian Umar berkata “ Wahai Rasulullah adakah engkau menziarahi musuh Allah? Rasulullah tersenyum dan berkata “ Hai Umar beriku waktu kerana aku diberi pilihan, kemudian aku mengambil pilihanku. Slepas pengebumiannya selesai turunlah suarh al-Taubah ayat 84 . Setelah itu, Rasulullah tidak lagi mensolatkan jenazah munafik sehingga baginda wafat Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz. 2006 :298).
Rasulullah s.a.w menyolatkan jenazahnya kerana baginda menjalankan hukum zahir ke atasnya iaitu Islam,juga termasuk menghormati anaknya Abdullah (yang termasuk pembesar sahabat) yang meminta kepada nabi s.a.w untuk membunuh ayahnya ketika ayahnya mengatakan perkataannya pada peperangan Bani Mustaliq . Selain itu, kemaslahatan syariah iaitu menjinakkan hati kaumnya dan pengikut-pengikutnya kerana sekumpulan besar orang-orang munafik tunduk kepadanya. Mudah-mudahan mereka boleh mendapat kesan dan meninggalkan kemunafikan serta mengambil ikhtibar dan mengikhlaskan diri kepada Allah s.w.t da Rasul-Nya (Ali Muhammad. 2008:409)
Sekiranya baginda tidak memenuhi permintaan anaknya dan tidak menyolatkan jenazahnya sebelum datangnya larangan tegas, nescaya hal itu boleh menyebabkan penghinaan ke atas anak dan kaumnya. Maka Rasulullah s.a.w melakukan yang terbaik di antara dua perkara di dalam pilihan sehingga datang larangan lalu Baginda meninggalkannya (Ali Muhammad. 2008:410)
Adapun Rasulullah s.a.w memberikan pakaiannya kerana ia lebih memerlukannya sedangkan Rasulullah bersifat dermawan dan Rasulullah s.a.w tidak pernah menghampakan permintaan orang yang berhajat dan ia juga merupakan pembalasan baginya kerana dia pernah memberikan pakaiannya kepada al-Abbas, iaitu bapa saudara Nabi ketika ditawan pada perang Badar. Demikianlah akhlak Rasulullah s.a.w iaitu membalas kebaikan dengan kebaikan yang lebih baik daripadanya (Ali Muhammad. 2008:410)
Dengan kematian Abdullah bin Ubai bin Salul surutlah gerakan munafik di Madinah yang mana kita tidak dapati bagi mereka sebarang aktiviti pada tahun kesepuluh hijrah dan tidak tinggal kecuali sebilangan yang tidak dikenali melainkan oleh pemilik rahsia Rasulullah s.a.w iaitu Hudzaifah bin al-Yaman dan Umar setelah kewafatannya Rasulullah tidak menyolatkan jenazah sesiapa yang telah diketahui keadaannya sehinggalah Hudzaifah bin al-Yaman menyolatkan jenazah tersebut kerana dia mengetahui individu-individu munafik kerana Rasulullah s.a.w telah memberitahu kepadanya(Ali Muhammad. 2008:408)
Tahun kesembilan hijrah adalah tahun kelumpuhan gerakan munafik di dalam masyarakat Islam. Maka peraturan Islam telah sampai kepada kekuatan. Dengan itu, telah ditetapkan langkah-langkah baru untuk menghadapi setiap kekuatan dengan jelas dan nyata. Ibnu Qayyim mengambil langkah Islam ini untuk menghadapi orang-orang munafik. Maka ia adalah perkara yang diterima daripada zahir mereka dan setiap rahsianya diserahkan kepada Allah s.w.t dan dilarang untuk menyolatkannya, berdiri atas kubur mereka dan meminta keampuan buat mereka(Ali Muhammad. 2008:408)
Di antara hukum hakam yang muncul dalam peristiwa ini terhadap orang-orang munafik ialah tidak dibenarkan untuk menyolatkan jenazah mereka dan terbukti kekufuran mereka, keluarnya perintah jihad menentang orang-orang munafik sama seperti memerangi orang-orang kafir sama ada dalam bentuk peperangan, dialog, atau perbincangan(Ali Muhammad. 2008:408)


11. KAEDAH BERHADAPAN DENGAN GOLONGAN MUNAFIK
Allah S.W.T berfirman
            Maksudnya: Dan mereka (orang-orang munafik) mengatakan: "(Kewajiban Kami hanyalah) taat". tetapi apabila mereka telah pergi dari sisimu, sebahagian dari mereka mengatur siasat di malam hari (mengambil keputusan) lain dari yang telah mereka katakan tadi. Allah menulis siasat yang mereka atur di malam hari itu, Maka berpalinglah kamu dari mereka dan tawakallah kepada Allah. cukuplah Allah menjadi Pelindung.
(Surah al-Nisa’: 81).
            Di dalam ayat di atas, ada membincangkan tentang nabi s.a.w dan orang Mukmin yang menyuruhnya berpaling dari orang munafik dan menyerahkan urusannya kepada Allah. Ini kerana Dialah yang mencukupinya. Hendaklah orang Mukmin bersabar dan teguh menghadapi segala apa yang datang dari orang munafik berupa gangguan, kejahatan, tipu daya dan tipu muslihat tanpa membalasnya dengan perkara yang serupa (Dr. Muhammad Yusuf’ Abdu 2011: 325).
            Turun ayat lain yang menyuruh Nabi s.a.w bersama orang Mukmin supaya memerangi orang munafik dan bersikap tegas pada mereka. Sebagaimana Allah S.W.T berfirman:
Maksudnya: “Wahai Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka. tempat mereka ialah Jahannam. dan itu adalah tempat kembali yang seburuk-buruknya.”                                  (Surah al-Taubah : 73)
Maksudnya: “Wahai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka. tempat mereka adalah Jahannam dan itu adalah seburuk-buruknya tempat kembali.”                                                         (Surah al-Tahrim : 9)
            Makna firman-Nya “Lawanlah orang kafir dan munafik dan bersikap tegaslah pada mereka”, telah mengelirukan para ulama. Mengenai perkara itu al-Fakhr Razi telah menyebutkan beberapa pendapat: Pendapat pertama, bahawa maknanya adalah melawan orang kafir dan bersikap tegas pada orang munafik.Pendapat kedua, setelah Allah S.W.T menjelaskan kepada Rasulullah s.a.w supaya mengadili berdasarkan aspek zahir, Rasulullah s.a.aw bersabda,”Kami mengadili berdasarkan aspek zahir”. Dan golongan itu memperlihatkan dirinya Islam dan membantah kekufuran, maka memerangi mereka tidak diperbolehkan (Dr. Muhammad Yusuf’ Abdu 2011: 330).
            Pendapat ketiga pula, “memerangi” itu merupakan gambaran pengarahkan usaha dan tidak ada di dalam lafaz itu sesuatu yang menunjukkan berperang dengan pedang atau kata-kata atau cara lain. Maka kami katakan, “Sesungguhnya ayat itu menunjukkan kewajipan memerangi kedua golongan itu”. Sedangkan bagaimana usaha itu dilakukan, maka lafaz ayat iti tidak  menunjukkannya, tetapi diketahui dari dalil lain (Dr. Muhammad Yusuf’ Abdu 2011: 330).
Apabila perkara itu telah ditetapkan, maka kami megatakan, “Beberapa dalil yang terpisah telah menunjukkan bahawa memerangi orang kafir wajib dengan pedang dan memerangi orang munafik kadangkala pertama dengan memberi nasihat, kedua dengan meninggalkan kasih sayang dan ketiga pula dengan dihukum bunuh. Mengenai firman-Nya “Lawanlah orang kafir dan munafik”, Abdullah mengatakan, kadangkala dengan pedang dan kadangkala dengan kata-kata. Sesiapa tidak mampu juga, hendaklah menunjukkan pada wajahnya, dan sesiapa tidak mampu juga, hendaklah dengan hati. Al-Hassan menafsirkan “memerangi orang munafik”, adalah dengan melaksanakan hukum ke atas mereka apabila mereka ingkar. Manakala al-Qadhi pula berkata, perkara ini tidak benar kerana pelaksanaan hukum adalah wajib ke atas orang yang bukan munafik sehingga perkara ini tidak ada hubungannya dengan nifak (Dr. Muhammad Yusuf’ Abdu 2011: 330).
Adalah perlu bagi imam dan umat sekaligus pada ketika bergaul agar tidak percaya pada orang munafik dan bersikap waspada di depan mereka. Perkara ini agar urusan mereka tidak membahayakan dan kejahatannya tidak bertambah, sedangkan orang Mukmin berada dalam keadaan alpa dengan mereka. Dan hendaklah tidak cenderung pada mereka kerana akrab atau sesuatu yang lain (Dr. Muhammad Yusuf’ Abdu 2011: 334).
Itulah kaedah berdakwah dengan orang munafik di dalam masyarakat Islam dan di tengah-tengah pemerintahan Islam. Sedangkan berperang dan memisahkan diri dilakukan apabila bahaya itu datang dengan tiba-tiba dan kejahatannya nampak jelas.
Adapun mengawasi, waspada dan memantau dilakukan apabila tidak berlaku perkara sedemikian itu. Inilah yang dapat disimpulkan berkenaan dengan sikap Nabi s.a.w dengan orang munafik serta segala apa yang diriwayatkan dari para sahabatnya r.a dalam perkara ini.

12. PENUTUP

Di sini didapati perbezaan Rasulullah s.a.w di dalam muamalah dan pergaulannya terhadap orang-orang munafik ketika mereka menyatakan keuzuran kepadanya dengan kaum muslimin yang benar imannya. Dimana Rasulullah menghadapi orang-orang munafik dengan sikap lemah-lembut dan kemaafan sebaliknya baginda bersikap tegas dan menghukum orang-orang Islam yang benar imannya. Tidak diragukn bahawa kekerasan dan ketegasan terhadap kaum muslimin pada tempat ini adalah satu bentuk penghormatan dan kemuliaan dan ia tidak layak bagi orang-orang munafik dan bagaimana orang-orang munafik layak mendapat teguran terus daripada Allah dengan ayat Taubat kerana sesungguhnya mereka kufur dan tiada sesuatu yang dapat menyelamatkan mereka daripada sikap suka berpura-pura atau talam dua muka.
Sesungguhnya peletak syarak Allah memerintahkan kita agar menyeru mereka dengan apa yang mereka berpura-pura dengannya dan menjalankan hukum-hukum dunia mengikut zahir mereka. Maka tidak perlu meneliti hakikat keuzuran mereka dan hakikat ucapan-ucapan mereka , tidak perlu mengkukum mereka di dunia atas pendustaan mereka lakukan kerana kita hanya memberikan kepada mereka yang zahir sahaja daripada muamalah dan hukum-hukum seperti mana yang mereka zahirkan kepada kita dalam bentuk keadaan dan akidah mereka.










13.   RUJUKAN

Al-Quran
Ab. Aziz Mohd. Zin. 1997. Pengantar Dakwah Islamiah. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.
Abu Muhammad Tolha . 2009. Teladan Sepanjang Zaman Peribadi Nabi Anugerah Suci.  Batu Caves: Thinkers Library Sdn. Bhd.
Al-Buthy. 2009. Fikih Sirah. Bandung: Mizan media Utama (MMU).
Ali Muhammad. 2008. Biografi Rasulullah SAW. Terj. Ariffin Ladari. Jilid 3. Puchong:     Berlian Publications Sdn Bhd.
Al-Qadrawi , Yusuf.1978. Thaqafah al-Da’iyah. Beirut.
Fariza Md Sham. Personaliti dari Perspektif al-Ghazali. 2013. Bangi: Universiti Kebangsaa           Malaysia.
Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz(pnys). 2006. Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam. Terj. Fadhli Bahri. Jilid 3. Shah Alam: Pustaka Dini.
Mustafa, Ibrahim , Abdul Hafiz(pnys). 2006. Sirah Nabawiyah Ibnu Hisyam. Terj. Fadhli Bahri. Jilid 4. Shah Alam: Pustaka Dini
Roziah Sidik. 2007. Genius Muhammad bin Abdullah. Batu Caves: PTS Publications
Sulaiman Ibrahim, Ahmad Asnawi, Berhanundin Abdullah & Fariza md Sham. 2001.        Metodologi dakwah. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.


 * semester 4 / 2014 ( kertas kerja) 

0 comments:

Post a Comment