Sunday, October 26, 2008

Ilmu itu datang dariNya

Entah dari mana datang motivasi dalam diri mahu meng'update' blog saya ini. Sbnrnya inilah cara saya meluahkan apa yang terbuku di dada terutamanya di saat-sat genting menghadapi peperiksaan. Saya sekarang sedang mengulangkaji subject "the teaching of reading in primary schools. Bunyi nya cam mudah aje kan. Mungkin sbb adanya perkataan 'primary schools'. Some people may say " Susah ke nak ajar budak2?" and Someone said to me, " Ala, education kan senang..baca je. Xyah stadi pun takpe.". Adui..mana leh camtu. Korang pnah rasa ke exam education camne. Orang yang bercakap tu bunyinya cam confirm aje dia dapat score if dia amik cikgu..hehe.. Skadar selingan. Sbb tak dinafikan ada orang pandang enteng pada kerjaya pendidik. Terpulang, masing-masing ada pendapat masing-masing. Masa kecik-kecik dulu, masa abah still mengajar kat rantau Petronas, mmg ada parents yang suka cari salah cikgu memandangkan diorg rasa diri diorg lagi BEST dari cikgu. Gaji diorang lagi besar etc. Tapi, saya kagum ngan abah sbb penah skali ada sorang parents datang serang abah kat umah, tanya knapa denda anak dia etc, kata-kata abah boleh membuatkan mak budak tu menangis and buat dia mintak maap balik ngan abah..Hurm, is teaching an easy job to do?It is totally no, my dear. Even if you have the language and able to use it grammatically, there are not the only factors that can ensure the effectiveness of your teaching. Many other things need to be considered. Class control is the first thing to do and you have to really know your learners very well. To me, English is not a second language for some people, it is a foreign language to them. Hurm, tetiba plak academic bunyi nye. Ye, saya pening sbnrnya duk menghabiskan bacaan dalam buku tulisan Chitravellu. Huhu. Doakan saya ye. Ilmu itu datang dariNya, kadangkala kita rasa kita dah usaha sebaik mungkin, tapi bila dapat kertas soalan rasa susah and payah nak kluarkan information yang kita dah sedut sebelum tu berdasarkan soalan yang diberi. Sejak dari darjah 1 sampaila skrg, kita suma (pelajar) mmg dah terbiasa dengan exam kan?? Papepun, mmg kita kna usaha sungguh-sungguh. Selebihnya doa pada Allah mudah2an Allah bantu kita dikala kita rasa sukar untuk selesaikan soalan yang diberi. Saya memang nak naikkan CGPA saya memandangkan sem lepas saya jatuh gedebuk-gedebuk. huhu. Mudah-mudahan berjaya ameen ... :)

6 comments:

indah-chan said...

alyaa..

ade salah. gedebak gedebuk.. bukan gedebuk gedebuk. huhu. sekadar selingan.

takpe al. bende da lps, kte xmampu nk ubah. skrg ni, kte msh berpeluang mengubah the present and the future.

same cam tugas seorg cikgu;
"to make the difference"

bukan sume org can make the difference.
doctor and engineer.. byk yg mending the prob faced. tapi ade gak yg cuba merekacipta..huhu

ape2pun, let's try our best! for this exam and the following..

let's make the difference as in improving ourselves for the betterment of the society in the near future. insyaAllah.

May Allah permudahkan utk kte semua. amin.

Nurul 'Izzah said...

Yup, I'm really1000000000x understand that teaching is not an wasy task for a teacher (officially). Even parents also have to teach their kids, right?

Hmm..macam2 kisah boleh dikongsi kalau bercerita bab2 cikgu nih. Belajar daripada pengalaman Mak & Ayah =) Yang pati, jadi cikgu memang bukan tugas yg mudah. Budak sekolah rendah dengan nakalnya, budak sekolah menengah pulak macam2 ragamnya..cukup untuk buatkan ibu saya dapat darah tinggi huhu.......

Neway, be a good teacher soon Miss Musafirah. Bbbassyyakkkkk! :p

musafirah_amani said...

alyaa to valsa nine,

alamak, salah tulis..dakpela..gedebuk-gedebuk pun..hehehe

btul tu cik valsa

mudah2an Allah tolong kita sume. kta wat yg terbaik untuk exam kali ni..hiargghhhh. GAMBATEE!!! (",)/

alyaa to izzahulfah

btul tu izzah. bila kita jadi ibu bapa nanti pun, kita kna didik anak-anak kita juga. mudah2an kita akan jadi ibu bapa yang terBaik kelak..ameeeen.... (",)/
n saya tak nafi jadi cekgu pun leh dpt darah tinggi.. abah saya pun dpt darah tinggi.. bila dia stop ngajo and jd pgwai teknologi,kurang beban..alhamd..penyakit tu berkurangan..
lastly, sama2 kita berusaha menjadi muslimah terbaik yang dapat memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara..ameen...:)

Dear Weirdo Me said...

salam kak alyaa..
good luck for the exam
:)

musafirah_amani said...

alyaa to najlaa,
thanks, dear.. long time no see.. looking forward to meet you :)

sweetnur-ae-sya said...

isy,..jatuh gedebuk gedebuk yaa..tak pe alya,..slamat fighting..dush dush..amin..,mudahan dimudahkan yaa =)