Pasal Cek Assalamualaikum..
DOk gugel2 cari pasal cek. Saya pon tak berapa mahir pasal cek. Sekarang dah mudah nak bank in cek..sebab dah ada mesin deposit cek tu. Tapi saya selalu confuse no cek yang mana ( zaman2 belaja dapat cek mara)... Sekarang mudah. Hanya isi no akaun, nama, no tel kat belakang cek. Masa guna mesin deposit cek tu ( ada dua jenis) samada terus masukkan cek... atau satu lagi masukkan butir-butir sendiri ( no akaun, jumlah) dan masukkan cek.. tunggu la dua hari at least depend pada cek dan akaun nya.. Maybank - Maybank = 2 float days Bank lain - CIMB = 2 float days CIMB - CIMB = 1 hari ++ ( kalau bank in hari ni sebelum 12, esok lepas kul 3 dah boleh amik duit )  Maksud Cek   -         Dokumen perintah bertulis -         oleh penyimpan akaun semasa -         kepada pihak bank dan mengarahkannya untuk membuat bayaran -         sejumlah wang tertentu -         pada tarikh tertentu -         kepada menerima atau pembawa cek apabila dituntut.

Pihak-pihak Dalam Sekeping Cek ·                     Pesuruh bayar    -        bank yang mengeluarkan cek ·                     Penyuruh bayar  -        orang / pihak yang menandatangani cek ·                     Penerima           -        orang / pihak yang menerima bayaran [orang / pihak yang namanya tercatat pada  cek]   Jenis Cek -         terdapat dua jenis iaitu; ·                     cek terbuka ·                     cek berpalang    Cek Terbuka -         ada dua jenis iaitu; ·               Cek Pembawa -               ada perkataan “atau pembawa” yang tidak dipotong -               cek ini boleh ditunaikan di kaunter bank oleh penerima atau                     sesiapa sahaja -               nama penerima boleh diganti dengan perkataan  “Tunai”  -               cek ini tidak selamat ·               Cek Perintah -               perkataan “atau pembawa” telah dipotong -               boleh ditunaikan oleh penerima di kaunter bank dengan menunjukkan kad pengenalan -               boleh dimasukkan ke dalam akaun penerima -               masih kurang selamat
Cek Berpalang -         cek yang mempunyai dua garisan selari melintangi permukaannya sama ada ditengah-tengah atau di penjuru atas sebelah kiri -         cek tidak boleh ditunaikan di kaunter bank -         mesti dimasukkan ke dalam akaun bank -         cek ini lebih selamat -         ada tiga jenis iaitu; ·               Cek Berpalang Am -      ada 3 jenis iaitu dalam palang; à      tidak ditulis dengan sebarang perkataan à      ada perkataan  “& Co.” à      ada perkataan “Tak Boleh Niaga” à      tidak boleh dipindah milik
·               Cek Berpalang Khas -               penerima cek mesti memasukkan cek ini ke dalam akaun bank yang dinyatakan dalam palang
-               contoh: ·                     jika dalam palang ada tulis “Maybank” à    penerima cek / sidibayar mesti masukkan cek ini ke dalam akaunnya di mana-mana cawangan Maybank
·                     jika dalam palang ada tulis “Maybank , Tapah” à      penerima cek / sidibayar mesti masukkan cek ini ke dalam akaunnya hanya di Maybank Tapah.
Perbezaan Cek Terbuka dengan Cek Berpalang
CEK TERBUKA CEK BERPALANG 1.  Tiada garisan selari pada muka cek          1.  Ada dua garisan selari pada muka cek         2.  Boleh ditunaikan dikaunter bank 2.  Mesti didepositkan dalam akaun
3.  Tidak selamat                             
3.  Selamat kerana cek boleh ditahan pembayaran          
Sebab Cek Berpalang dibuat   -         Penyuruh bayar tidak mahu cek itu ditunaikan -         Cek hendak dimasukkan kedalam akaun bank tertentu -         Untuk menjadikan cek lebih selamat -         Apabila penerima tidak mahu cek terbuka Kelebihan Cek sebagai alat pembayaran   -&n bsp;        Mudah digunakan kerana boleh guna untuk sebarang nilai -         Tidak perlu mengira wang tunai -         Boleh dihantar melalui pos -         Selamat  kerana tidak perlu membawa wang tunai -         Selamat digunakan kerana telah berpalang / elak risiko kecurian -         Sebagai bukti pembayaran -         Boleh tangguh pembayaran dengan penggunaan cek bertarikh hadapan -         Murah jika dibandingkan dengan cara bayaran lain -         Boleh batalkan pembayaran
Kekurangan  Cek sebagai alat pembayaran  -         Cek bukan wang sah hanya boleh digunakan jika penerima mahu menerimanya -         Lambatkan proses terima wang penerima cek terima wang bila cek telah ddijelaskan -         Penerima cek perlu bayar komisen -         Boleh berlakunya penipuan / pemalsuan kerana butir dalam cek boleh dicetak / tanda tangan boleh ditiru -         Penerima cek terima cek tak layan hutang tidak dapat dikutip / peniaga rugi   Lain-lain Jenis Cek  Cek Bertarikh Hadapan -         cek yang ditulis dengan tarikh akan datang                                        -         contoh: cek dikeluarkan pada  7.1.2004  tetapi ditulis dengan tarikh 31.1.2004 -         penerima akan hanya terima bayaran pada atau selepas tarikh matang -         dalam contoh di atas penerima akan hanya menerima bayaran pada atau selepas 31.12.2004 -         sebelum tarikh matang, cek ini menjadi cek tak laku   Cek Mati -         cek yang tempoh pembayarannya telah tamat -         biasanya cek bank perdagangan laku dalam tempoh 6 bulan manakala cek Bank Negara laku dalam tempoh 3 bulan dari tarikh cek dikeluarkan -         contoh: Cek Bank Negara yang dikeluarkan pada 1.1.2004 akan menjadi cek mati mulai pada  1.4.2004   Cek Dalaman -         cek yang  dikeluarkan kepada penerima yang juga mempunyai akaun di bank yang sama dengan penyuruh bayar -         cek boleh ditunaikan serta merta dikaunter bank Cek Bertanda -         penerima cek dijamin akan menerima bayaran sehingga tarikh tertentu -         perkataan “Baik untuk pembayaran sehingga  ………..” akan ditulis pada muka cek -                                 contoh: “Baik untuk pembayaran sehingga 3.3.2002”  [penerima cek dijamin akan mendapat bayaran sehingga tarikh 3.3.2002]
Cek Kosong -         cek yang telah diisi maklumat dengan lengkap dan ditanda tangani KECUALI amaun jumlah dalam perkataan dan angka -         cek ini digunakan apabila penyuruh bayar tidak tahu jumlah bayaran yang sepatutnya dibayar kepada sidibayar -         sebagai langkah keselamatan, perkataan “tidak melebihi  RM…….” akan ditulis pada cek
Cek Tak laku   -         cek yang tidak diterima oleh bank untuk pembayaran -         sebab cek menjadi cek tak laku: ·         cek bertarikh hadapan ·         cek kotor/rosak/koyak ·         cek kosong ·         cek mati ·         jumlah dalam angka dan perkataan tak sama ·         baki dalam akaun penyuruh bayar tidak cukup ·         penyuruh bayar mati / gila / muflis sebelum cek ditunaikan ·         tiada tanda tangan penyuruh bayar ·         penyuruh bayar membatalkan cek yang dikeluarkan ·         tanda tangan pada cek tidak sama dengan kad contoh tandatangan   Kebaikan Cek berbanding Kad Kredit   -         Cek mudah digunakan kerana tidak mengunakan alat teknikal manakala Kad kredit perlukan alat khas atau untuk perniagaan tertentu      sahaja. -         Cek boleh digunakan pada bila-bila masa tanpa mengikut waktu perniagaan manakala Kad kredit mengikut waktu perniagaan -         Cek tidak ada had jumlah kerana tidak ada kredit limit manakala Kad kredit ada kedit limit yang berdasarkan pendapatan pemilik -         Cek selamat digunakan kerana boleh dipalang atau boleh ditahan pembayarannya manakala Kad kredit tidak boleh dibatalkan -         Cek boleh keluar cek lewat tarikh dan dapat kredit tanpa caj manakala Kad kredit kena caj.   Kebaikan Cek Kembara Berbanding Cek   -         Cek Kembara boleh ditunaikan dimana-mana bank di luar negeri manakala Cek hanya boleh ditunai sekiranya bank (pesuruhbayar) mempunyai cawangan di luar negeri. -         Cek Kembara diterima oleh pelbagai pihak selain bank kerana terjamin pembayarannya oleh itu boleh ditunai bila-bila masa manakala Cek hanya di terima pihak bank sahaja dan boleh ditunai pada waktu pejabat sahaja. -         Cek Kembara mudah ditunaikan/serta merta manakala Cek perlu tempoh penjelasan/lambat -         Cek Kembara laku sepanjang masa manakala Cek mempunyai had tempoh lakunya/contoh 3 bulan



**ART IS A PASSION*
Published: 1970-01-01 Hit: 95 Laman Asal
TOK USIN ULAS PASAL BAI'AH TALAK TIGA
MARTABAT MUSLIMAT PARTI TOK KINI TELAH JATUH ? Petang semlm tok pergi ke rumah guru tok untuk bersembang2 pasal Hudud. Sampai je dirumahnya, tok dengar bunyi bising kat dapor. .. ..
Nak Cakap Pasal Kerja
Assalamualaikum & salam sejahtera,Hari ni aku nak cerita pasal kerja. Bukan kerja rumah, bukan kerja sekolah, bukan kerja kebajikan. Ni kerja yang orang buat untuk dapat duit. Ada yang .. ..
Boleh Lagi Ke Aku Cakap Pasal Bbw
* lama sangat post ni dalam draft. Assalamualaikum. OK. Dekat FB ada dalam 8 minit lebih lagi kena tunggu. Dekat Telefon ada 5 minit lagi kene tunggu. OK. Saya tunggu turn mai .. ..
Mai Cini Cek Kita Belajaq Bahasa Kedah Noh dok Diam2 Noh hihi
Free Blog Content.JellyBar a:link, .JellyBar a:visited, .JellyBar a:hover {text-decoration:none;color:#ffffff;}.J .. ..
Debat Pasal Minyak Pun Umno Tak Berani
Royalti: Husam ajak Mustapa debat Lanjusoh Sat | Jul 11, 09 | 12:04:30 am MYT KUALA KRAI, 11 Julai .. ..