02 November 2010

-Kasut Koyak Vs Kasut Baru-

Beberapa jam yang lalu. Aku usai mengulang kaji pelajaran. Hatiku tertarik dengan bunyi riuh rendah di sebelah gelanggang sana. Beberapa susuk tubuh manusia remaja sedang bermain futsal. Lincah menguis bola dan menolak tariknya menyerlahkan kepakaran bermain bagaikan profesional. Apa yang terlintas difikiran aku detik itu. Bayangkan hanya dengan sebiji bola sahaja mampu mengembirakan ramai penggemarnya. Bagaikan satu fenomena. Selang beberapa minit. Sejumlah lagi rakan turun ke gelanggang futsal itu. Menambahkan lagi jumlah pemain yang sedia ada di situ.

Perlawanan yang hebat dan dahsyat. Kombinasi terancang lima sekumpulan. Pelbagai aksi dan skill kemahiran peribadi di terjemahkan. Rembatan padu dan kencang bertalu-talu ke arah gawang pihak lawan. Para pemain yang terdiri dalam lingkungan umur 21-19 pada anggapan aku. Sukan malam, masih lagi relevan di kolej kediaman kami walaupun terdapat pro dan kontra bagi mahasiswa yang kini dalam Minggu Belajar. Dan aku masih lagi duduk di kerusi bersebelahan gelanggang.

Tiba-tiba aku didatangi salah seorang pemain yang juga sebenarnya rakan sekelasku. Kami memanggilnya Ayie. Berbaju hitam berseluar hitam dan berkasut SALA. Duduk disebelah aku. Berborak kosong. Namun aku tertarik bila dia menceritakan tentang kasut yang dipakainya. Kasut buruk yang sudah halus dan  tanggal tapaknya tapi sanggup di gam untuk digunakan semula. Walhal dia mempunyai kasut futsal lain yang lebih elok dan cantik. Menurutnya kasut yang dipakainya merupakan kasut keluaran pertama SALA.

Kasutnya itu diperolehi dari abangnya. Dan menurutnya lagi, sama ada percaya atau tidak, abangnya sanggup menukarkan kasut barunya kepada rakannya demi kasut yang sudah rabak itu. Alasannya sungguh mudah. Kasut koyak itu lebih selesa berbanding kasut barunya. Berbaloi dan seimbangkah nilai sistem barter yang dilakukan?

Menarik untuk di ulas. Mahal dan cantik sesuatu itu pun masih belum cukup mampu untuk menandingi nilai keselesaan. Begitu juga dalam persahabatan biarpun cantik paras rupa mahupun tinggi darjat harta benda tetapi tidak memberi keselesaan kepada rakan-rakannya adalah tidak juga berguna berbanding buruk dan lemah tetapi memberi keselesaan kepada yang lain.

Sesuatu yang buruk itu adalah lebih tinggi nilainya jika dapat memberi banyak manfaat kepada orang lain yang menggunakannya. Sesuatu yang buruk itu juga akan kelihatan lebih cantik jika diinovasikan secara kreatif dan dapat mengurangkan pembaziran dan pembuangan serta pencemaran alam.

2 comments:

Khairul Fitri said...

Aku teringin melahirkan sebuah karya yang simple tetapi menarik..tapi masih belum mampu..huuu~

Nazrul Montolivo said...

bez bez :)

-Paparan Terhangat-

Para Pujangga