Sunday, December 03, 2006

Apo Nak Dikato....

Dua tiga hari lepas, dalam sebuah akhbat tabliod yang popular dan besar edarannya di negarakan telah menyiarkan satu berita tentang seorang artis program realiti tv telah ditipu bayaran oleh bekas senior nya yang bertindak sebagai pengurus atau manager artis baru itu. Maka simpati terhadap artis itu dianaiyai oleh rakan dan atas ambil kesempatan itu amat mencuit hati dan barang mendapat simpati massa teramai tentunya.
Berlainan pula nasib para alim ulama atau ustaz yang kedhaifan hidup tanpa bayaran dimana bergelumunag mengajar realiti masyarakat di programkan merata-rata surau dan kampung. paling menyedihkan mereka ini yang mengajar sekolah2 agama rakyat tidak mendapat gaji 3 atau 4 bulan. gajinya antara RM300 dan RM400 sebulan aje. Penulis ada membaca dalam tranungkite akan berita ini.
Lihatlah bentuk simpati rakyat, maknanya perkara2 cenderung kemungkaran yang kurang baik mendapat simpati luahan sedemikian rupa. Para guru2 agama kampung yang tugasnya membentuk masyarakat dan cuba menerapkan islam hadhari ni tidak ditimbulkan langsung dan tiada pun simpati.
Malah tidak pun stesen2 tv membuat sorotan umpama ala2 program jejak2 rasul. patutnya dipapar dan dibongkarkan institusi2 ini yang berjaya mengorangkan manusia dalam masyarakat kita.
Kini ditempat penulis, dilancarkan program fun fair dihidup dan disemarakkan, kita rasa fun fair hampir dah nak tutup buku .Tiba2 ada lagi, kali ini diselitkan dengan kehadiran seleberiti2 dan artis2. Berkhemah2nya dah masuk sebulan kemudian di sambung lagi.
Bila begitu ada seorang tok wakil bila nampak fun fair sebelah kawasan jirannya berjaya, dia pulak terketar2 anjurkan Karnival Lanchang pula, lihat laporan harakah daily.
Hai apalah pemimpin2 kita, baru aje berhimpun, bila bawa usul agama cakap gitu gini nak buat macam itu dan macam ini. Begitu juga bawak pula usul pendidikan dalam perhimpunan deme nak buat itu, nak buat ini. Balik je ke kawasan masing2 berlumba2 nak jahanam, lekakan pengundi dan masyarakat setempat.
Mana dia rakan masjid, mana dia rakan muda... dan banyak lagi rakan2 yang lain.
Abah.... apa nak jadi kiteeee niiii...!!!!

No comments: