Saturday, March 28, 2009

Gandingan mantap: Lama mana bertahan ?

Dalam dunia politik, istilah gandingan mantap atau apa-apa perkataan bombastik adalah lumrah. Terkadang istilah-istilah berjaya mempesonakan pimpinan bawahan dan pertengahan. Apa yang penting pimpinan atasan yang cepat dan kering idea. 20 tahun dahulu kita semua terpesona dan kagum dengan slogan-slogan pasukan gandingan mantap waktu itu, era DSAI di dalam UMNO. Antara slogan keramat BCA, Kepimpinan Melalui Teladan, Penerapan Nilai-Nilai Islam. Semua menjadi candu dan gula-gula kepada rakyat teramai.

Parti pembangkang khasnya PAS terpukul, dan sukar bangkit dengan kepesonaan rakyat terhadap istilah ini. Justeru itu gandingan mantap tetap tidak bertahan lama, masing-masing pijak memijak, cantas mencantas dan jatuh menjatuh. Akhir DSAI dikeluarkan dan dikenakan pertuduhan berat. Maka gandingan mantap satu satu kecundang dan gugur.

Justeru kita kena ingat gandingan yang digandingkan itu mantap mestilah berasaskan dengan asas yang kukuh. Ini jika asasnya assabiyyah kemelayuaan, maka payahlah ?

No comments: