Saturday, July 04, 2009

Alternatif: Gajikan suri rumah ganti amah asing

Kes-kes pembantu rumah asing yang dibawa masuk dan memberi pelbagai implikasi. Kita selepas merdeka rakyatnya hendak menjadi tuan, hatta dengan anak yang kita kandung dan dengan suami yang cintai seumur hidup. atau apa-apa istilah.

Adalah sesuatu yang janggal penyelesaian masalah amah atau pembantu rumah menyebabkan negara kita dengan negara tetangga bermasam muka, gara-gara banyak isu-isu tertunggak, termasulah kes penderaan dan sbagainya.

Bagi kita cadangan pakar dalam negeri adalah mudah agar suri rumah yang tidak bekerja yang menjaga anak sendiri itu dibayar elaun, kerana kerja mereka adalah macam amah. Kerajaan kita terlalu berkira. Inilah satu bentuk pengorbanan negara agar rakyat mereka dikualitikan , kerana negara kita mampu menggajikan suri-suri rumah agar menjaga anak-anak sendiri dengan baik. Cadangan pakar JKM dalam isu ini sangat baik dan kita mahu kerajaan jangan terlalu berdolak dalik.

Insyallah jika Pakatan Rakyat memerintah Malaysia selepas PRU 13. Inilah salah satu konsep negara berkebajikan yang perlu diselesaikan. Semua pihak dapat istilah win-win dalam soal mengurus rumahtangga, jasa para suri rumah tangga ini perlu difikirkan bersama. Pakar-pakar ekonomi yang meletakkan nilai ekonomi dalam hal ini, fikirkan sama di sana soal kebajikan. masalah sosial negara tidak dapat diselesaikan dengan angka kaedah matematik dn teori sanisn semata-mata, psaikologi dan pelabagi disiplin ilmu wajar diterap dan digunakan.


Gaji minimum amah tempatan RM800?

PUTRAJAYA 3 Julai - Kadar upah sekurang-kurangnya RM800 mungkin dapat menarik rakyat tempatan bekerja sebagai pembantu rumah.

Bayaran sebanyak itu bagaimanapun belum termasuk potongan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Kadar tersebut dibayangkan oleh Presiden Persatuan Penggerak Pembangunan Komuniti Malaysia (Macom), Norizan Sharif berdasarkan nilai gaji semasa bagi kategori pekerja sokongan di negara ini seperti pembantu tadika dan kerani.

"Kalau ditawar pendapatan sebegini, barulah dapat menarik minat warga tempatan untuk bekerja sebagai pembantu rumah.

"Kalau gaji rendah, mereka (rakyat tempatan) tak nak kerja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Beliau mengulas cadangan Kementerian Sumber Manusia baru-baru ini untuk menyediakan pakej menarik dan menjamin masa depan bagi rakyat tempatan yang berminat menceburi kerjaya sebagai pembantu rumah.

Cadangan berkenaan sedang diperhalusi oleh kementerian untuk dimasukkan dalam pindaan Akta Pekerjaan 1955 bagi mengurangkan pergantungan berterusan terhadap pembantu rumah asing.

Menurut Norizan, cadangan tersebut amat baik namun kerajaan perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk sosiobudaya dan kemampuan kewangan majikan.

Sebagai contoh, jelasnya, majikan mungkin berasa tidak selesa untuk tinggal serumah dengan pembantu rumah rakyat tempatan.

Jika ini berlaku, tambah beliau, kerajaan terpaksa mencari kaedah lain termasuk menetapkan waktu kerja sesuai bagi pembantu rumah seperti datang bekerja di rumah majikan pada waktu pagi dan pulang sebelah petang.

Selain itu, katanya, cadangan tersebut dilihat lebih sesuai kepada majikan yang berpendapatan tinggi.


No comments: