Thursday, July 02, 2009

Kecewa tindakan DAP Kedah

DAP Kedah keluar Pakatan Rakyat direstuai oleh DAP Pusat. Berita DAP Kedah 'enggan' duduk semeja saling tidak tumpah macam rasa PAS Pulau Pinang rasa tidakpuashati dengan DAP Pulau Pinang. Namun caranya sahaja berbeda. DAP Kedah keluar PR dapat sorotan dan smabutan media secara luar biasa hampir semua media pelbagai bahasa. Ini adalah kedangkalan sebahagian pimpinan DAP Kedah berfikir secara waras, bila ia keluar secara mengejut begitu ia memberi impak kepada persepakatan dalam PR.

Ini adalah rupa beberapa pimpinan DAP Kedah, marah kepada pusat semebelihan babi yang diroboh dalam bandar Alor Star selepas diberi notis adalah perkara biasa. Sepatutnya ada perbincangan dua hala antara penguasaha dan MBAS. PBT tidak sekejam itu, tiada alternatif begitu. Kenapa PAS P Pinang medai tidak layan seperti DAP Kedah, kerana mereka fikir tidak membawa apa-apa keuntungan kepada mereka.

DAP Kedah keluar adalah point besar, ingat dalam PAS sudah ada KPP yang dianggotai oleh orang Cina dan India. Mereka ini tidak selera sangat makan babi dan menguasahakan ternakan babi. DAP kena ingat sensitiviti umat Islam dan Islam juga menjaga kemahuan dan kehendak bukan Islam termasuk bab memelihara mengurus dan memakan babi. Adakah dengan ada selama ini mereka tidak makan babi. Inilah yang perlu difahami oleh pimpinan DAP, sementelahan waktu wabak H1N1 yang berperumah subur dengan Babi, bukan binatang lain. Mungkin satu masa jika keadaan teruk hatta negara China sendiri akan hapuskan babi, atau Jepun mahupun Korea akan hapuskan babi demi menjaga keselamatan rakyat. Cuma sekarang kita mahu dan tuntut kematangan dari semua pihak.

DAP jangan terlalu menjaga taukeh babi, fikirkan undi Melayu Islam di luar Kedah. Mereka 1 kerusi di Kedah. Situasinya lain bagi di Perak dan Selangor N9 Melaka dan Johor. DAP kena bertindak berwawasan jangan memperjuangkan kepentingan sempit. Semoga pimpinan PAS luar Kedah jangan melatah. lihat dan pandang ke hadapan.

Media dan UMNO memang sangat isu ini dihangatkan, matlamat penghakisan sokongan Melayu terhadap Pakatan Rakyat. Di mana di dalamnya ada PAS, DAP dan PKR. Gagal urus dan gagal menangani masalah dalaman akan menyebabkan mudah serangan musuh. Tindakan DAP Kedah apa pun adalah tidak matang, keterlaluan. Obses dengan 1 tindakan daripada MBAS. Mana meja perundingan dan jalan mereka pilih kini menyukarkan masa depan dan kerjasama Pakatan Rakyat.

No comments: