Wednesday, May 16, 2012

Tonggeng Buntut: UmnoBn belakangkan adab dan akhlak

Bagi Umno dan orang Umno serta para pengikutnya mana ada soal akhlak dan adab. satu ketika dulu Puteri Umno dan beberapa orang Pemuda Umno tonggengkan buntut dalam satu aksi pilihanraya kecil dalam negara ini.

Hari ini penyakit berjangkit perangai yang sama dilakukan oleh beberapa orang veteran tentera yang diperalatkan melakukan aksi sama saya serentak di hadapan rumah Dato Ambiga.

Tindakan memaparkan akhlak rendah bekas tentera berbangsa melayu ini adalah satu manifestasi kekecewaan serta kemarahan yang amat sangat. Mereka sanggup menggadai maruah diri, yang mana tindakan itu bakal memalukan kaum keluarga anak beranak dan diri mereka sendiri.

Ketidakmatangan ini terbawa-bawa dengan tindakan hasutan oleh media massa terutama TV negara yang dikuasai pemerintah yang membakar semangat untuk teruss membenci Ambiga.

Mereka sanggup marah kepada Ambiga kerana himpunan BERSIH 3.0 merugikan perniagaan mereka sejumlah RM200,000 sehari. 

Mereka berusaha menjual burger di hadapan rumah Ambiga bagi mendapatkan semula hasil jualan.

Walhal pemimpin yang bernama Dato tan sri Tun Tan Tin dan Tutut membaham rakus khazanah negara atas nama dasar agihan sama rata melalui DEB, DPN, dasar persyarikatan, dasar penswastaan, WPI, ECER, NCER dan pelbagai dasar yang melekakan rakyat dengan buaian angka serta sebutan ucapan yang teramat lunak untuk didengari.

Beginilah mentaliti rakyat yang sudah lima dekad bersama Umno yang melahirkan masyarakat yang dangkal dan bebal.

Sepatutnya mereka rasa malu dengan Ambiga yang menghabiskan usia masa dan biaya bagi memperjuangkan keadilan hak rakyat untuk dinikmati sama rata akhirnya. Dan berakhir dengan membina satu negara bangsa yang utuh dikagumi disegani masyarakat luar. Jangan kita diperkotak katik menjadi bangsa dan negara kuat spt Jepun dan Korea


No comments: