Saturday, November 17, 2012

PM Jepun berani bubar Parlimen, PM Malaysia bagaimana ?

PM Jepun adalah paling berani, politik Jepun adalah politik rakyat, politik yang matang dan menghormati mandat rakyat. Negara kita terlalu banyak slogan, rakyat dibuai dengan pelbagai slogan. Momokan slogan itu menjadikan rakyat kita semakin lemah.

Sebenarnya, negara menjadi kuat dan rakyat sekaligus kuat kerana pemimpin dan kemahuan kepimpinan politik negaranya. usah bercakap soal kemajuan mengapai langit jika dalam masa yang sama pemimpin kerajaan ada niat-niat yang lain.

Tambahan pula, pemimpin negara adalah rata-rata beragama islam. Carilah kebaikan dan kumpul lah sama pahala kebaikan bagi diri dan negara. Semoga kehidupan kita dirahmati dan diberkati Allah.


Perdana Menteri Jepun bubar Parlimen

Perdana Menteri Jepun, Yoshihiko Noda (tengah) bersama penggubal undang-undang partinya, mengangkat tangan sambil berikrar untuk memenangi pilihan raya umum negara bulan depan selepas Dewan Rendah dibubarkan di Tokyo, semalam. - Reuters


TOKYO 16 Nov. - Perdana Menteri Jepun, Yoshihiko Noda, hari ini membubarkan Dewan Rendah Parlimen bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum pada bulan depan, yang dilihat bakal menamatkan kuasa parti berhaluan kiri, Parti Demokratik Jepun (DPJ) pimpinannya.

"Saya memohon mandat daripada semua (anggota Parlimen)," kata Noda kepada pemberita ketika tiba di pejabatnya bagi mempengerusikan mesyuarat Kabinet, pagi ini.

Pembubaran Dewan tersebut berjalan ringkas, dengan Speaker Dewan Rendah membacakan pengisytiharan yang disediakan oleh Noda dan disahkan oleh Ketua Perlembagaan Negara, Maharaja Akihito.

Mesyuarat luar biasa Kabinet turut diadakan hari ini, dan pilihan raya dijangka diadakan pada 16 Disember ini.
Noda didesak mengadakan pilihan raya sejak beberapa bulan lalu, dan beliau turut menyatakan hasratnya untuk membubarkan Dewan Rendah semasa satu sesi perbahasan di Parlimen, awal minggu ini.

Beliau berjaya menyelamatkan beberapa konsesi daripada lawannya, antara yang utama satu perjanjian bil pembiayaan defisit yang membolehkan kerajaan menerbitkan bon untuk menampung hutang bagi tahun kewangan ini, tanpa menyebabkan Jepun mengalami kesan kehabisan dana pada akhir bulan ini.
Undang-undang tersebut diluluskan di Dewan Tinggi yang dikawal pembangkang, pagi ini.
DPJ pimpinan Noda tidak mempunyai pilihan melainkan bersatu bagi menghadapi pilihan raya pada bulan depan. - AFP

No comments: