Wednesday 12 March 2014

TAJUK 3 : DINAMIKA BILIK DARJAH



KUMPULAN E  

SOALAN: 

Fatimah seorang murid prasekolah yang baru mendaftar 2 bulan di prasekolah. Namun demikian, dia tidak mahu melibatkan diri dalam pembelajaran bersama kawan lain kerana kurang selesa dengan persekitaran baru. Apakah tindakan guru prasekolah tersebut untuk menarik perhatian Fatimah dalam aktiviti P&P?

 JAWAPAN: 
 
Definisi untuk dinamika bilik darjah ialah kuasa yang menyebabkan pergerakan, manakala maksud dinamika kumpulan ialah kuasa yang terdapat dalam kumpulan yang boleh mendorong ahli kumpulan untuk melakukan sesuatu perubahan.

Cara yang pertama yang boleh guru ambil untuk menangani masalah Fatimah ialah guru haruslah mengenal pasti bentuk dinamika kumpulan dalam bilik darjahnya. Guru perlu bijak mengagihkan aktiviti dan peraturan bilik darjah yang melibatkan semua murid. Faktor yang mempengaruhi pembentukan dinamika kumpulan, seperti jantina, bangsa, status sosioekonomi, pencapaian akademik, personaliti dan gaya pembelajaran harus dititikberatkan oleh guru. Pembentukan dinamika kumpulan yang sesuai akan menyenangkan hati Fatimah.

Cara yang kedua ialah guru harus memberi perhatian yang lebih kepada Fatimah. Fatimah yang diambil berat oleh guru tidak akan berasa dirinya tersingkir dalam persekitaran itu. Guru perlu membimbing murid lain cuba menerima Fatimah serta membantunya menyesuaikan diri di dalam bilik darjah.

Selain itu, guru boleh menggunakan kuasa penularan supaya tingkah laku yang diingini dijadikan model kepada Fatimah. Guru perlu bijak menggunakan pengaruh murid yang berupaya mempengaruhi/ memimpin Fatimah.Murid berkenaan akan menjadi pembantu guru untuk menggalakkan Fatimah melibatkan diri dalam pelbagai akiviti. Hal ini dapat membantu Fatimah melibatkan diri dalam persekitaran bilik darjah itu.

Sehubungan dengan itu, guru boleh membimbing kumpulan membentuk ciri-ciri yang diinginkan dan membawa kebaikan kepada ahli. Guru boleh mengagihkan Fatimah dalam kumpulan yang sesuai. Di situ, guru perlu bimbing dan bincang dengan kumpulan Fatimah untuk menerapkan ciri-ciri yang boleh membawa peningkatan diri Fatimah. Perkongsian masalah Fatimah dalam kumpulan dapat membimbingnya ke arah penyelesaian masalah yang berkesan.

Cara terakhir ialah guru bertindak sebagai ketua kumpulan dinamika bilik darjahnya. Guru harus menjadi model yang boleh diikuti oleh Fatimah. Guru juga berkuasa untuk bertindak mengerakkan Fatimah menyertai aktiviti kumpulan serta mempengaruhi Fatimah ke arah tingkah laku yang diinginkan.

No comments:

Post a Comment