Wednesday 6 May 2015

Population and Economic Development



Bab 1: Hubungan antara pertumbuhan populasi/penduduk dan pembangunan ekonomi

Definisi Pertumbuhan penduduk
Pertumbuhan penduduk ialah perubahan jumlah penduduk di suatu wilayah tertentu pada waktu tertentu dibandingkan waktu sebelumnya. Perubahan ini biasanya dipengaruhi oleh jumlah kelahiran, kematian dan migrasi. Pertumbuhan populasi merupakan proses sentral di dalam ekologi.

Definisi Pertumbuhan Ekonomi
Pertumbuhan ekonomi ialah proses kenaikan output perkapita yang terus menerus dalam jangka panjang. Pertumbuhan ekonomi tersebut merupakan salah satu indikator/penunjuk keberhasilan pembangunan.

Pertumbuhan populasi/penduduk dan pembangunan ekonomi
Pertumbuhan penduduk yang tinggi sebenarnya membawa beberapa kelebihan, di antaranya adalah ketersediaan tenaga kerja yang melimpah. Namun, jika pertumbuhan penduduk yang tinggi tidak disusuli oleh dasar kerajaan yang baik dalam menghadapi masalah ini, maka pertumbuhan penduduk yang tinggi hanya akan membawa kesan yang buruk bagi suatu Negara.
Beberapa pengkaji berpendapat bahawa pertumbuhan penduduk merupakan salah satu faktor yang penting dalam masalah sosial ekonomi. Hal ini kerana ia memberi pengaruh terhadap jumlah dan komposisi penduduk malah mempengaruhi keadaan sosial dan ekonomi sesuatu daerah, negara mahupun dunia.
Faktor – faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan pembangunan ekonomi adalah sumber daya alam (tanah, kekayaan alam, iklim, hasil hutan), sumber manusia, dan modal. Sumber manusiam menentukan akan keberhasilan pembangunan negara melalui jumlah dan kualiti penduduknya.


Pertumbuhan penduduk mempunyai impak yang besar kepada pembangunan ekonomi. Terdapat dua aliran pemikiran mengenai isu ini. Sesetengah penyelidik berpendapat bahawa pertumbuhan penduduk mempunyai kesan negatif ke atas pembangunan ekonomi manakala yang lain yakin bahawa kesannya adalah positif.
Menurut kajian, hubungan antara pertumbuhan penduduk dan prestasi ekonomi boleh dianggap sebagai positif di negara-negara membangun, dimana trend demografi merangsang pembangunan ekonomi dan membawa kepada peningkatan dalam taraf hidup. Ini adalah kerana pertumbuhan penduduk menggalakkan persaingan dalam aktiviti perniagaan. Pengembangan dalam pasaran, menggalakkan usahawan untuk memulakan perniagaan baru.
Sebaliknya, jika hubungan antara pertumbuhan penduduk dan prestasi ekonomi negara adalah negatif, maka pertambahan penduduk mungkin menjadi penghalang kepada pembangunan ekonomi negara. Ini kerana perkembangan pesat penduduk meningkatkan beban dan pergantungan (iaitu, bilangan orang-orang yang dianggap sebagai tidak produktif dari segi ekonomi, seperti kanak-kanak dan orang tua).
Kempen terhadap pengembangan pesat penduduk/populasi telah mendapat momentum. Pada tahun 1973, Robert McNamara, Presiden Bank Dunia, berhujah bahawa "letupan penduduk" boleh menjadi ancaman yang serius kepada manusia seperti peperangan nuklear (Buchholz, 1999).
Sesetengah negara bantuan penderma dan pertubuhan antarabangsa menuntut negara penerima melaksanakan program "kawalan penduduk" sebagai pra- syarat untuk menerima bantuan ekonomi. Sebaliknya RobertMcNamara dan AW Clausen, Bank Dunia  bersama-sama dengan USAID menolak keras program “kawalan penduduk” (Simon  1987, pp.182 -183 )

Negatif
Meade (1961) menjalankan analisis terhadap keadaan demografi di Mauritius dan membuat kesimpulan bahawa pertumbuhan penduduk negara ini yang pesat telah menjadi punca masalah ekonomi, seperti pendapatan per kapita dan pengangguran yang merosot. Meade menegaskan bahawa jika kerajaan gagal untuk memperkenalkan "perancangan keluarga" dasar-dasar yang sesuai, negara akan berhadapan dengan bencana ekonomi.
Sebagai contoh, di bandar-bandar besar, banyak orang yang tidak mendapatkan pekerjaan yang mencukupi keperluannya. Mereka terpaksa mencari nafkah dengan menjadi seorang penjenayah seperti peragut, perompak, dsb. Bukan hanya itu, dari segi sosial ekonomi, jumlah pertumbuhan penduduk yang tinggi yang tidak disusuli dengan pengagihan kemudahan yang sama rata akan mendorong terjadinya urbanisasi yang pada akhirnya akan mewujudkan kelas sosial baru di masyarakat Ibu kota dan adanya perumahan setinggan.
Paul Samuelson menegaskan bahawa pertumbuhan penduduk boleh menyebabkan kehabisan sumber disebabkan oleh hukum pulangan berkurangan.  Samuelson (1975, p.537) berpendapat, pertambahan penduduk akan menyebabkan hukum pulangan berkurangan dimainkan dan meninggalkan semua generasi berikutnya dalam keadaan yang bertambah buruk.
Jan Tinbergen juga menggesa negara-negara membangun untuk mengawal populasi mereka berkembang yang, pada pendapatnya, pertumbuhan penduduk yang berterusan merupakan satu ancaman kepada kebajikan manusia ini. Tinbergen (1984, pp.137-138) menyatakan, ia akan menjadi sangat wajar bahawa "pertumbuhan penduduk perlu dihentikan secepat mungkin".
Hal ini kerana pertumbuhan penduduk yang pesat yang berlaku di negara-negara sedang membangun kebanyakannya penduduknya hidup dalam kemiskinan dan kemelaratan yang tegar. Pertumbuhan penduduk yang pesat menambahkan tekanan kepada alam sekitar untuk menampung bilangan penduduk yang semakin ramai itu. Eksploitasi alam sekitar dibenarkan atas dasar memenuhi keperluan manusia.
Sebaliknya, terdapat penyelidik yang tidak bersetuju dengan pandangan pesimis mengenai pertumbuhan penduduk. Oleh itu, Robert Repetto menunjukkan bahawa walaupun banyak kajian empirikal mendakwa bahawa negara-negara dengan kadar pertumbuhan penduduk yang tinggi mempunyai kadar pertumbuhan ekonomi yang lebih rendah daripada purata, kajian ini tidak begitu dipercayai kerana korelasi statistik antara penduduk dan pertumbuhan ekonomi tidak menerangkan hubungan sebab akibat antara mereka (Repetto, 1985).
Terdapat penyelidik lain yang menekankan aspek kualiti penduduk, atau modal insan. Theodore Schultz, berpendapat bahawa bahawa faktor penentu untuk meningkatkan prestasi ekonomi di negara membangun adalah peningkatan kualiti penduduknya dimana kenaikan dalam kualiti penduduk dapat meningkatkan pembangunan ekonomi (Schultz, 1979).
Tambahan pula, Becker dan tomes (1976) berhujah bahawa kualiti penduduk atau modal insan adalah pengganti kepada kuantiti penduduk. Dalam jangka masa panjang, sebagai sebuah negara yang menjadi lebih makmur, peningkatan dalam permintaan untuk kualiti penduduk membawa kepada pengurangan kuantiti penduduk. Dalam erti kata lain, sebagai sebuah negara membangun dari segi ekonomi ia cenderung untuk mempunyai anak-anak yang lebih sedikit. Ini bermakna bahawa pembangunan ekonomi adalah satu penyelesaian untuk lebihan penduduk.

Positif
Kesan positif dari pertumbuhan penduduk adalah mudah untuk memperoleh tenaga kerja yang murah. Malah pertumbuhan penduduk yang tinggi dapat mempengaruhi terhadap pertumbuhan ekonomi. Kerana itu, walaupun program keluarga berencana (KB) (Perancangan keluarga) digalakkan Indonesia, di sisi lain ia memerlukan pertumbuhan penduduk yang tinggi untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi.
Berdasarkan simulasi dan analisis yang dilakukan oleh Wilson, beliau mendapati kadar pertumbuhan ekonomi adalah seimbang/berkadar (proportional) dengan kadar pertumbuhan penduduk. Ini bermakna, pertumbuhan penduduk di Indonesia memberi pengaruh positif terhadap pertumbuhan ekonomi. Kajian Wilson ini diperkuatkan dengan hujah yang dikemukakan oleh Jones (1995), iaitu pertumbuhan ekonomi yang tinggi pada masa lalu disebabkan oleh pertumbuhan penduduk yang tinggi.
#berkadar/proportional jika perubahan dalam satu sentiasa disertai oleh perubahan dalam yang lain.
No relationship/ tiada perhubungan
John Thornton (2001) telah menjalankan kajian tentang hubungan jangka panjang antara pertumbuhan penduduk dan pembangunan ekonomi negara-negara membangun tujuh Amerika Latin, iaitu Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru dan Venezuela. Penemuannya menyokong kesimpulan Dawson dan Tiffin. Menurut Thornton (2001, p.466), "hubungan jangka panjang antara penduduk dan KDNK Benar Per Kapita adalah tidak wujud; dengan itu, pertumbuhan penduduk tidak menyebabkan pertumbuhan KDNK per kapita tidak juga disebabkan olehnya ".

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...