15 Mei 2014

Info - Penjagaa Enjin Turbocharger



Enjin turbo berfungsi dengan membekalkan udara tambahan ke dalam engin untuk menghasilkan pembakaran yang lebih sempurna. Bekalan udara ini berfungsi untuk menghasilkan pembakaran yang sempurna di dalam engin, dengan itu dapat meningkatkan lagi kuasa yang dihasilkan engin. Enjin turbo yang awal pada mulanya hanya berfungsi untuk mengepam udara tambahan kedalam enjin denganmengunakan kipas dibahagian ekzos. Putaran kipas itu akan menggerakkan pam udara turbo dengan bantuan shaf penyambung, dengan itu memastikan jumlah udara yang keluar melalui ekzos sama jumlahnya dengan udara yang di pam masuk kedalam enjin.

Bagaimanapun sekiranya kemasukan udara ke dalam enjin berlebihan, ini boleh merosakkan enjin. Oleh itu, satu alat pelepas angin tambahan yang dikenali sebagai "Westgate" perlu dipasang untuk mengelakkan kejadian ini. Peralatan "Westgate" akan bertindak bagi memastikan jumlah udara yang dipam masuk ke dalam enjin tidak melebihi had yang ditetapkan.
Udara yang dimampatkan akan menjadi panas dengan itu pemampatan udara oleh enjin turbo akan meningkatkan suhu udara yang masuk kedalam enjin. Keadaan ini akan menjadikan enjin menjadi cepat panas.

Untuk memastikan engin tidak terlalu cepat menjadi lampau panas (overheat), udara yang dipam masuk perlu disejukkan dengan menggunakan sistem intercooler. Intercooler akan di pasang pada bahagian hadapan kenderaan yang dipasang dengan sistem turbo bagi menyejukkan udara yang masuk sebelum dipam masuk ke dalam enjin.
Selain daripada peralatan yang dipasang untuk memastikan sistem turbo berfungsi dengan baik, enjin turbo juga perlu penjagaan rapi agar dapat tahan lama. Sekiranya engin berkuasa turbo dimatikan dengan mengejut, pam tidak lagi mengepam minyak pelincir ke sistem turbo. Keadaan ini meningkatkan lagi geseran di dalam engin turbo, yang akan meningkatkan lagi kadar kehausan sistem turbo dan merosakkan komponent sistem turbo dalam jangka masa panjang.

Oleh itu, bagi mengelakkan keadaan ini, enjin berkuasa turbo perlu distabilkan dengan membiarkan ia bertenang selama 20 hingga 30 saat selepas berhenti sebelum mematikan enjin. Bagi mereka yang tidak mahu atau tidak mempunyai masa untuk menunggu sebelum mematikan enjin, satu alat yang dikenali sebagai jangka turbo (turbo timer) boleh dipasang. Alat itu boleh ditetapkan untuk mematikan enjin selepas masa yang dihadkan berlalu.

Selain itu, enjin berkuasa turbo juga perlu dipanaskan sebelum memulakan perjalanan bagi memastikan minyak pelincir telah disebarkan keseluruh enjin secara menyeluruh. Ini adalah untuk memastikan enjin turbo tahan lebih lama dan mampu memberikan perkhidmatan yang optima. Sebagaimana enjin lain, minyak pelincir perlu dijaga agar enjin tahan lama. Untuk enjin berkuasa turbo, adalah disarankan pengguna menggunakan minyak pelincir yang tahan suhu tinggi, terutamanya minyak buatan (sintatik).

Sekiranya sesuatu enjin turbo itu dijaga dengan baik, enjin turbo tersebut mampu meningkatkan kuasa enjin lebih daripada enjin biasa yang mempunyai kuasa kuda yang sama. Anda pasti merasakan perbezaannya setelah mencubanya. Cuma anda perlulah rajin menjaganya dengan teliti agar enjin turbo anda sentiasa memberikan perkhidmatan yang terbaik bagi anda. Dengan ini anda kini telah tahu serba sedikit berkenaan enjin turbo. Sekian sahaja dari saya. Wasallam.

MENGENAL TURBO

Mula2 kita kenal fungsi turbo tu dulu. Turbo ni tugasnya nak compress & supply udara yg melebihi atmospheric pressure ke enjin. Utk enjin N/A, tekanan udara yg boleh diterima ialah 1 Bar, tak kira lah pakai surbo ke apa ka, tetap 1 Bar je. Utk supercharger & turbocharger, ianya boleh bekalkan tekanan udara tambahan, so (tekanan yg diset pd turbo) + 1 Bar(14.5psi).

Mmg kadg2 kita tgk value boost meter kita, 10psi, 11psi, nampak skit tapi kita jgn lupa yg nilai ni on top of atmospheric pressure! Lagi tinggi density udara yg dibekalkan kpd enjin (especially udara sejuk lepas disejukkan oleh intercooler), lagi bagus & byk combustion/pembakaran berlaku dlm enjin. So end result lagi tinggi power output enjin.Mcm mana turbo boleh hasilkan kesan sebegini? Nak fahamkan yg ni, kita kena tau struktur turbo tu sendiri. Turbo ada 2 housing, & 2 wheel. Satu dipanggil turbine housing, dimana ada turbine wheel. Turbine housing menerima gas panas dpd exhaust.

Turbine wheel akan bersambung dgn compressor wheel, melalui 1 shaft. So bila turbine wheel pusing, pd masa yg sama compressor wheel akan berpusing. Pusingan turbine wheel akan sedut udara masuk, & compressor wheel akan compress udara ni utk dihantar ke enjin. Sebelum sampai enjin, udara panas ni akan lalu intercooler, dimana udara tu akan disejukkan, lalu disalurkan ke throttle body, masuk ke enjin. Lagi laju wheel ni spin, lagi byk haba dihasilkan, so ini pentingnya ada turbo yg sesuai saiznya utk kegunaan kita utk extract power yg sebaiknya. Turbo yg kecil akan overwork, yg mana byk haba terhasil, yg akan menurunkan prestasi enjin.

Begitu juga dgn saiz turbo yg terlalu besar, turbo akan lambat spool, kena rev tinggi2 baru spool dimana utk road use, hari2 jln, tak guna cara mcm ni. Rugi je. Itu pentingnya saiz turbo yg sesuai dgn enjin & kegunaan kita.Bila kita tgk turbo tu sendiri, kdg2 kita perasan ada A/R ratio tertulis pd housing turbo tu. Apa dia A/R ratio ni? Basically apa yg kita perlu tau ialah lagi tinggi A/R ratio, lagi slow turbine tu perlu berpusing utk hasilkan boost yg sama. Cthnya kalau 1 turbo mempunyai A/R 0.4, & satu lagi mempunyai A/R 0.6, turbine turbo yg A/R rationya 0.6 hanya perlu berpusing lebih perlahan utk menghasilkan boost yg sama, katakan 1 bar.

Apa kelebihannya? Haba yg terhasil adalah kurang, & turbine tersebut lebih efficient utk boost yg tinggi. Apa disadvantagenya? Lambat spool, so kena rev tinggi baru dia spool & boost terhasil.Ada sesetengah pengguna rasa turbo yg sedia ada tak mencukup utk kegunaannya. Biasalah naluri manusia, tak pernah cukup Ada yg terfikir utk upgrade? Mcm mana?Byk cara sebenarnya kalau nak upgrade. Antaranya:1. Tukar compressor wheel & housing kpd saiz yg lebih besar dpd yg sedia ada, utk bagi more boost pd top-end, & lagi efficient. Sekali lagi, kena pilih dgn betul sebab saiz kena match dgn characteristic engine (spt rpm range, power output, dsb)2. Upgrade keseluruhan turbo, iaitu kpd saiz yg lebih besar dpd standard.

Cthnya kalau standard pakai GT25, upgrade ke GT28 dsb.Selain dpd tu, ada juga option utk kita upgrade kpd turbo yg material turbine-nya selain dpd besi, spt ceramic. Ceramic wheel spool lagi cepat, tapi in term of ketahanannya, kurang berbanding dgn besi. Ceramic ni kurang tahan boost yg tinggi, senang pecah, so ada pro & cons-nya.Boleh juga guna roller bearing type turbo, dimana jenis yg ni mempunyai bearing friction yg rendah, so sama mcm ceramic wheel, dia spool cepat berbanding dgn conventional bearing tapi tak sacrifice ketahanannya, so still thn lasak, boleh di'buli' dgn mudah on-road. My personal oppinion, this is the way to go, roller-bearing turbo. Saya sendiri menggunakan jenis roller-bearing. Byk manufacturer dah pakai jenis ni cthnya Garrett, & most aftermarket turbos spt Apexi, Trust, HKS pakai roller-bearing. Garrett claimed yg roller-bearing turbo-nya akan spool dlm 30% lebih cepat dpd conventional turbo, yg mana ini improvement yg bagus.Now, bila dah tau option2 kita, apa lagi yg perlu kita consider?

Selain dpd yg disebut diatas, ada lagi perkara2 lain yg perlu kta ambil perhatian & fahamkan betul2 sebelum buat apa2 modification pd kereta kita. Pertamanya, dgn tambah boost, fuel requirement kita pun bertambah, so kita kena pastikan fuel mencukupi, kalau tidak gerenti jadi 'knocking', yg mana dgn mudah saja internal enjin kita boleh rosak, sekali lagi: duit kena keluar utk rebuild enjin. So pastikan buat dyno test, or on-road test dgn extensive-nya. Kalau enjin tak boleh thn test2 tersebut, jgn harap boleh survive bila kita hentam betul 100% full throttle on-road.Keduanya, cooling.

Most new generation turbo mmg water-cooled, so ada pipe dpd utk salurkan coolant ke core turbo tersebut. So kita kena selalu maintain cooling system enjin kita, check coolant selalu, tambah kalau kurang, servis cooling system kita selalu & pastikan radiator berfungsi dgn optimum.Ketiganya, intercooler. Mesti pasang intercooler, no question about that. Tapi, kdg2 bila kita upgrade turbo, i/cooler yg sedia ada tak mampu tampung heat build-up, so dah tak efficient. Mcm mana kita nak tau? Ambik real-live temp pd intake & exit outlet pd i/cooler, sambung ke digital temp monitor, buat on-road test & sebaik2nya kalau ada temp monitor yg boleh sambung ke port laptop lagi bagus, sebab boleh record data. Kalau tak, ajak kawan utk monitor perubahan suhu. Ambil kira juga faktor ambient temp, traffic dsb. Kalau dah ta kefficient, sekali lagi ini boleh sebabkan 'knocking'. Option kita: upgrade airflow ke i/cooler, spt bubuh kipas, tambah water spray utk turunkan suhu terutamanya masa traffic jam, or upgrade i/cooler yg core-nya lagi efficient utk pindahkan haba.Sebaik2nya pilih turbo yg matching dgn kereta kita, jgn main hentam 'plug-and-play' ja, itu bukan caranya.

Salah pilih saiz, merana la enjin. Jgn main ikut org, belajar fahmkan technical aspect of turbocharger, then kita boleh decide sendiri apa yg kita perlu utk kereta kita. Ambil tahu apa jenis turbo, A/R ratio, dsb pd enjin kita, bukan hanya tau lenjan je, tapi apa pun tak tau. Kalau ada sesetengah org yg tak tau jaga kereta, tau isi minyak ja, enjin tak maintain dsb, dlm golongan yg pakai turbo, org yg tak tau apa2 pasal turbo, even jenis turbonya, berapa boost, A/R ratio dsb,

ha org2 mcm ni sekapal la dgn org yg tak ambil tau langsung paal maintenance enjin dsb, tau drive & isi minyak je So kalau anda tak mau tergolong dlm kumpulan mcm ni, ambil tau, belajar & fahamkan mengenai turbocharger

2 ulasan:

matnur berkata...

info yang berguna kepada kete turboo

RotorMasters berkata...

thanks 4 support bro..