Betul Ke?





Hmmm hari ni ketika sedang membaca buku sikit-sikit, terlintas dekat soalan, betul ke perempuan lebih suka dipanggil kakak, walaupun usia hanya berbeza sedikit, manakala lelaki lebih senang dipanggil dengan nama sahaja walaupun sudah jauh berbeza dari segi umurnya?

Ramai juga kenalan dalam ym suatu ketika dahulu (waktu itu sedang gila berchatting fuh lalai betul! Please don't try this at home! Sekarang ni Alhamdulillah dah tak kemaruk berborak kosong lagi). Ketika bersembang kosong, campur ilmiah sikit, saat ingin berkenalan, untuk panggil gelaran nama; bagi yang perempuan, lebih selesa dipanggil kakak walaupun jarak umur hanya 1,2 bulan juga beberapa hari sahaja. Manakala lelaki kelihatan lebih gemar menggunakan panggilan tertentu, nickname dari nama yang diberi ibubapa, rimas bila dipanggil 'abang'.

Hmmm mungkinkah dari ini juga, perempuan dilihat lebih gemar mempunyai adik angkat, manakala lelaki kurang berminat untuk menjadikan seseorang khasnya sesama jantina sebagai adik angkatnya?

Daripada analisa, pemerhatian yang diperolehi daripada pengalaman, dilihat seseorang perempuan suka untuk memberi perhatian kepada orang lain, tak kira samada kepada lelaki mahupun perempuan sendiri. Apakah ini menunjukkan seseorang perempuan itu tidak boleh hidup bersendirian, sebaliknya memerlukan seorang teman untuk dirinya dalam menempuhi ranjau hidup ini?Hmmm......

Apakah kerana perasaan kasih-sayang yang dimiliki seorang wanita melebihi perasaan sayang golongan lelaki, membuatkan mereka mencurahkan perasaan itu kepada orang lain ? Hmm....

Golongan lelaki pula kelihatan lebih gemar dipanggil 'abang' oleh seorang wanita. Betul ke? Hmmm cuba fikir-fikirkan. Kalau begitu, ianya kelihatan seperti pepatah "ada udang di sebalik batu", ada niat yang tersembunyi dalam dirinya! Hmmm... a'uzubillAhiminzalik.

Adakah bila seorang lelaki, ketikamana mereka dipanggil golongan sejantinanya dengan panggilan 'abang' khasnya ketika umurnya hanya beza beberapa bulan, membuatkan mereka rasa dirinya terlalu tua? Hmmm.. Tapi kalau perempuan bagaimana pula agaknya ya?Hmmm....

p/s: jika ingin memanggil seseorang, lihatlah bagaimana tindakbalasnya terhadap panggilan tersebut, jika kelihatan bagai 'ada udang di sebalik mee', fikirlah mengenai panggilan terhadapnya, mungkin anda perlu tukar panggilan tersebut!

Ya Allah berikanlah kami rasa kasihMu yang melimpah ruah, agar kami dapat memanfaatkan kasih sayang sebagaimana yang sepatutnya. Jauhkanlah kami dari menggunakan kasih sayang pada jalan yang salah.

1 Bila bijak pandai berbicara!:

rumzan said...

Jadi diharapkan pada perempuan khasnya, berhati-hatilah dengan niat buruk seseorang, kerana ditakuti akan membawa padah kepada diri sendiri pada suatu hari nanti!

 
Dibawah Pantauan Blogger | Hakcipta Terpelihara Rumzan | Khas Buat RumzanGanung © 2009 | Resolution: 1024x768px | Gunakan: Google Chrome | Top