my advertise

THE BLOG OWNER

THE BLOG OWNER
“Kindness is a language which the deaf can hear and the and the blind can see”

MY Frenz / MY Sahabat

07 December 2013

Tips-Tips Mudah untuk merawati penyakit dengan mengguna-bahan mudah dicari

Tips-Tips Mudah untuk merawati penyakit dengan mengguna-bahan mudah dicari

Manafaat Bunga Mawar
Mawar
daun sembung


1.     Mengatasi Bengkak di Kaki
Bunga mawar mempunyai manfaat sebagai mengatasi bengkak pada kaki, caranya silakan anda ambil 2-3 bunga mawar lalu ditambah 30gram daun sembung dan di cuci bersih. Lalu rebus dengan air 600ml dan diminum airnya dengan 2 kali sehari.
 

2.     Kesegaran Tubuh
Boleh menjaga kesegaran tubuh, seperti menyehatkan mata dan membersihkan gigi.
 
3.     Penambah Bahan Makanan
Disamping kewangian yang harum, bunga mawar mempunyai kandunga vitamin c yang cukup tinggi. Jadi, anda bisa menambahkan bunga bawar di dalam makanan dan minuman yang anda buat.
 
4.     Kesihatan Rambut
Kandungan dalam bunga mawar boleh membantu untuk mengatasi masalah kerosakan pada rambut dan boleh merawat rambut agar sehat dan subur.
 
5.     Mempercantik Kulit
Bunga mawar mempunyai kandungan lemak asam lemak omega 3 dan omega 6 yang bisa bermanfaat untuk kesihatan kulit, sehingga boleh membuat kulit yang cantik dan lembut.
 
6.     Mengurangi Stres
Aroma harum pada bunga mawar boleh menghilangkan stress kerana eroma yang harum boleh hilangkan stress yang anda hadapi dan kembali pada keadaan tenang. Bahkan masyarakat romawi kuno memanfaatkan bunga mawar sebagai obat despressi. (tekanan perasaan)



Cara Cepat Menghilangkan Batuk
1.     Limau Nipis
Perah limau nipis dan ambil airnya, anda boleh juga mencampur limau nipis dengan madu atau juga dengan kicap untuk lebih mendapatkan manfaat yang berkesan. Lalu sila minum air jlimai nipis tersebut 3 kali sehari.
 
 
2.     Daun Sirih
Menggunakan daun sirih sebagai ubat batuk, sangatlah mudah anda gunakan. Caranya, silakan anda rebus lalu diminum selama 1 kali sehari.
 
3.     Kunyit
Silakan ambil kunyit lalu tumbuk,boleh menggunakan bersama susu atau juga madu. Lalu hidangkan dalam 1 gelas dan diminum 1 kali sehari.


MIGRAIN
Teh halia Panas
Migrain atau sakit kepala sebelah berbeza dengan sakit kepala biasa. Begitu juga dengan cara pengubatannya. Migrain rasanya sangat sakit, menyiksa, dan ditambah dengan gejala mual dan rasa ingin muntah. Penyebab dari masalah ini ialah pembesaran pembuluh darah di sekitar pelipis dan pelepasan zat kimia. 

Rasa sakit sebelah di kepala membuat penderita sangat kesakitan dan mengeluh. Tentu masalah ini sangat mengganggu aktiviti harian kita. Sebelum anda memilih untuk meminum ubat, alangkah baiknya anda menggunakan cara mudah yang boleh anda gunakan untuk
 menyembuhkan migrain ini.

Teh Jahe (Teh Halia) panas
Selain rasanya sedap ianya dapat memberikan ketenangan dan menghangatkan tubuh serta menyembuhkan migrain. Jahe berfungsi sebagai anti inflamasi yang bekerja untuk menghambat sintesis prostaglandin, tindakan kimia yang dapat memacu migren. Jadi, dengan meminum teh jahe panas ini dapat menghilangkan migrain dan mengurangi munculnya kembali.

Picitan pada Pelipis(Dahi )
Picitlah bagian pelipis serta ke bagian sekitar kepala anda. Cara yang lebih baik dan menghilangkan migran lebih mudah.

Minum Kopi
Kandungan kafein yang terkandung pada kopi dapat membantu menenangkan keadaan tubuh serta menghilangkan rasa migrain yang sakit. Beberapa ubat juga sering menggunakan bahan-bahan dari kafein untuk pengubatan migrain. Tapi perlu anda ketahui jika anda terlalu sering meminumi
 kopi maka akan ketagih dan ingin minum kopi setiap hari.

Tidur
Cara ini paling baik dan mudah karana hanya  dengan membaringkan badan dan membiarkan sistem otak yang merelaksasikan kesakitan kita itu. Kurangnya waktu
 tidur adalah punca utama masalah migrain, maka dapat anda lakukan dengan tidur dan setelah bangun tubuh akan terasa lebih fresh dan tenang.

Hidroterapi
Hidroterapi ialah terapi dengan menggunakan air. Pertama anda siapkan air sejuk(biasa) lalu masukkan kaki ke dalam air tersebut, dan lilitkan kain rendaman air panas suam ke bagian leher. Melakukan terapi ini dapat membantu menghilangkan migrain karana ianya dapat memlancar aliran darah dari kepala ke kaki. Setelah itu  anda mandi dengan air panas(suam) untuk menghilangkan rasa tegang terhadap leher dan punggung.
Setelah kami memberi beberapa cara menyembuhkan migrain di atas, anda perlu mencubanya sendiri dan lihat akan kemujarapannya

saifulfromslim.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...