Percakapan Laa ilaa ha ilallah

Monday, April 3, 2017

TARGHIB NASIHAT USTAZ ABDUL HAMID CHEIN BERHUBUNG KONTROVESI KUMPULAN BARU SYURO ALAMI


Tuan2 dan saudara2 yang di muliakan oleh allah swt,

Allah swt muliakan kita dengan usaha agama. Dan satu jasa satu budi yg kita tak mungkin kita boleh nafikan usaha agama telah menyelamatkan jutaan manusia seluruh dunia drp kermurkaan allah swt.

Jadi drd rumah2 drp negeri2  drp negara2, cth nya negara kita sendiri tuan2 yg mulia tahun 70an mana ada hafiz2 al quran kecuali sedikit sangat yg ada pon mungkin mereka balik drp mekah ada hafaz al quran dan juga ada pihak2 tertentu wujudkan tempat hafzal quran JAKIM contohnya.

Lepasan yg sangat ketat syaratnya contohnya lepasan SPM gred 1 lulusan ujian baru boleh masuk Darul al Quran.

Tetapi dgn berkat usaha agama hari ini tuan2 yg mulia ribuan hafiz al quran  di negara kita. Dan madrasah thafiz ada dimana2 rumah taman rumah kampong surau semua ada madarasah thafiz. Lelaki perempuan di tambah lagi dgn madrasah2 alim yg ada alim ulamak yg satu masa dulu kita tak kenal sahih bukhari termizi di banyak tempat ada tuan2 guru masayallah ada baca termizi baca bukhari ada radius solihin. Tapi dgn berkat usaha agama alhamdulillah anak2 tuan hari ini mereka telah belajar kitab sahih bukhari sahih muslim.

Dan kalau kita lihat secara umum org awam saya dan tuan2 drp bagaimana keadaan kita sebelum usaha dakwah dan tak dapat di nafikan mmg yg ada ia ini budak baik contohnya. Dia di sekolah budak yg baik masuk universiti budak baik dia baik tak ada masalah.

Tapi ada dikalangan kita ini jenis budak nakal kat sekolah budak nakal sekolah menengah budak nakal masuk universiti dan luar negeri lagi nakal. Tetapi tuan2 yg mulia dgn berkat usaha agama mereka menjadi pengerak balik ke negara kita buat usaha agama dan hari ni masayallah ribuan rakan2 seusaha dan tidak ada satu org pon mungkin dia dpt menafikan jasa kebaikan usaha agama yg datang dikalangan umat ini secara umum bahkan bukan saja kita org2 Malaysia bahkan saudara2 kita yg datg dari luar negara di negara mereka mereka tak dapat usaha agama.

bbp banyak yg dtg di sini dapat usaha agama.

Bbp bnyak rakan kita drp indonesia dpt usaha di sini. rakan2 kita drp bangladesh , drp pakistan drp myanmar dpt usaha di sini dan hari ini mekeka menjadi pengerak di US tuan2 yg mulia. Mereka pengerak bila balik di kampung mereka dan dari sini mereka keluar 4 bulan di negara mereka.

Ini semua ialah kesan drp usaha agama usaha dakwah illaullah menyeru manusia kpd allah. Dan tak dapat dinafikan bahawa bermulanya tumbuhnya berputiknya drp Nizamuddin yg di pimpin oleh maulana Ilyas rah fikir risau walaupon pd zaman beliau banyak ahli2 zikir allahu allah kehebatan mereka keramat mereka juga ilmuan2 yg hebat2 yg sangat hebat setanding dgn ulamak2 yg ada di tanah arab.

Kehebatan mereka spt kefahaman ilmiah mereka bbp banyak kitab yg di karang oleh org2 india kitab hadis yg begitu besar dikumpul semua jenis hadis di situ. Begitu juga mereka mengumpul hadis dan kitab2 falsafah kitab2 mantik di syarah di tulis di karangkan oleh ulamak2 di negerri hind.

Kehebatan yg ada mungkin di kalangan satu org pon ulamak2 kita yg mengarang menyusun kitab mantik tetapi peranan mereka bukan saja menyusun tepi mensyarahkan kitab2 tersebut. kitab yg susah syarah kitab2 falsafah yg begitu susah utk di fahami mereka syarah kitab2 tersebut.

Tuan2 yg di muliakan oleh allah swt tetapi mulana ilyas rah dgn pengorbanan mereka dan bukan sahaja beliau isterinya anak2nya satu keluarga susah payah utk usaha agama. Maulana Yusuf rah menceritakan bahawa di zaman maulana ilyas rah kalau ada org2 datang bawak makanan bawak mangkuk tingkat hanya dia mengerling melihat itu pon dia kena tampar dengan bapaknya.

Di tarbiah supaya jgn langsung ada sedikit keinginan utk mahu drp org lain berharap drp org lain selain drp allah swt. Sehingga untuk waktu makan mereka mengikis tepong yg terjatuh di tepi2 tungku dapor utk masak roti di buat satu kulat atau tepong yg kulat utk di makan dan mereka berbuka dan org2 yg datang berbuka dgn buah2 hutan pokok liar yg tubuh dikeliling  nizamuddin.

Inilah pengorbanan yg dibuat oleh keluarga maulana ilyas rah. Dan allah swt telah menerima walaupun maulana Yusuf rah pd zaman hayat maulan ilyas dia sibuk dgn pengajian sibuk dgn ilmu dan telah syarahkan satu kitab yg diguna pakai dalil yg sangat unik  mensyarahkan kitab dan menulis kitab bukan satu yg mudah tuan2 yg mulia..Dgn penuh keikhlasan dlm menulis nya dan mengikut tertib2 etika2 ilmu yg di tuntut utk menyempurnakan kitab2 tersebut.

Tetapi bagaimana di akhir2 hayat maulana ilyas rah dan nisbat usaha agama ini kerisauan beliau allah swt telah pindahkan kpd maulana Yusuf rah. Dan dlm satu mlm keadaan dia telah berubah bayan nya, fikirnya, risaunya dan mulanya tersebarnya usaha agama di luar negara. Syed Ahmed khan rah ke Pakistan dll. Dan begitulah tuan2 yg mulia penerimaan allah swt ke atas nizamuddin dan jasa dan budi yg saya dan tuan2 tak dapat nak nafikan bertapa untung nya terhutangnya budi kita terhadap keluarga mereka dlm usaha agama.

Tuan2 yg mulia,

bagaimana Dizaman sahabat ra selepas kewafatan baginda nabi saw setiap org ada pandangan sahabat2 mereka mistahid setiap mereka adalah mistahid oleh sbb itu kita tak ada apa2 hak utk menyelar kondem apa2 yg berlaku  sehingga apa2 perbalahan di kalangan mereka dlm istilah kitab musajarahtus sahabah perselisihan sahabat ra kita baca kita dengar dan kita faham tapi no komen.

Dan ulamak2 india mereka ada mengomen dan satu org ulamak2 tersebut cthnya Maududi dia satu org journalis dlm salah satu kitab dia, dia ada menulis bahawa setelah membincangkan mengenai Osman, Mauwiyah, Ali, dan lain2 dia ada menyebut bahawa salah tetap salah siapa pon mereka.

Atas perkara itu tuan2 yg mulia ulamak2 India telah menyebabkan kitab2 dan tulisan2 beliau tidak diguna pakai oleh ulamak2 India dan Pakistan  kerana mengecam sahabat dgn bbp tempat yg lain. dan ada ulamak yg menulisa kitab yg kecil akan kesilapan2 beliau dlm menafsir al quran dan  satu kitab khusus di tulis memperingatkan supaya jgn salah faham terhadap kesilapan kerana agama ini begitu halus dan perlu diambil drp saluran yg betul.

Tuan2 yg mulia,

Apabila berlaku peristiwa  bani Saadah mereka menghina nabi dan menyinggung nabi dan perselisihan dia antara org muhajirin dan ansar maka akhirnya Abu Bakar ra dtg menenangkan keadaan dan bagitau bahawa amir adalah di kalangan org muhajirin dan mereka org umarak wazir (ahli mesyuarat) adalah dikalangan org ansar.

Dan ada sahabat tak mahu baiaah dgn Abu Bakar ra dan lalu meninggalkan Mekah ke arab dan ke Syam di satu padang pasir maka mereka telah di bunuh dan satu suara telah berkata kami telah memanahnya dgn panah yg sesat dan panah itu tepat kena di hatinya.

Tuan2 yg di rahmati oleh allah swt,

Begitu selepas Omar ra yg di lantik oleh Abu Bakar ra dan di zaman Osman ra berlaku perselisihan maka bila Omar ra melantik 6 org utk melantik 1 org amir maka Osman ra di lantik dan Abd Rahman bin Auf ra 6 org yg ada bersama dan dia tidak ada apa2 dia hadir sahaja hanya di jemput dan tidak ada urusan jemaah utk jadi amir.

Abd Rahman bin Auf dan kisah terperinci ada dl kitab sahih bukhari dan sesiapa  mintak serah urusan dia pd saya maka dia menolak maksud nya dia tarik diri maka tinggal 2 org Osman ra dan Ali ra dan Abd Rahman Auf ra bawak 1 org cakap kalau saya lantik dia kamu sedia tak utk taat maka dia kat sedia maka bawa seorg lagi tanya kalau saya lantik dia kamu sedia tak untuk taat mka dia kata sedia maka dia buat keputusan utk lantik Osman ra menjadi amir.

Selepas itu berlaku pertelingkahan lagi semasa Osman ra di syahidkan dan berlaku pertelingkahan dan pertumpahan darah yg banyak. Berlaku peperangan Sifin dan peperangan Jamal. Tetapi walaupon berlaku dlm hati kita tidak pernah rasa sikit pon dendam mana2 sahabat2 yg berperang. Mauwiyah ra berperang dgn Ali ra, Aishah rha berperang dengan Ali ra dan Ali ra tetap menghormati mereka dan tidak pernah pon hadis mereka tak mahu baca dan tetap tidak terguris dl hati kita menyanjungi mereka para sahabat ra.

Dan berlaku perselisihan di antara Ali ra dan Muwayiah ra org2 bathil dtg utk ambil kesempatan dtg kpd Muwiyah ra kami dengar Ali berperang dgn kamu dan kami minta org Rom datang utk membantu kamu kalahkan Ali. Maka Mauwiyah kata kalau kamu datang aku akan seksa tentera2 kamu.

Sahabat2 walaupon mereka berselisih tetapi hati mereka ikhlas dan sbb mereka mustahid dan kita no komen mengenai sahabat2 ra. Dan begitu jugak dlm usaha agama satu hadraji ke satu hadraji merninggal dunia di ganti oleh org2 selepas mereka. Dan apabila maulana Inamul Hassan meninggal dunia di telah melantik 10 org dikalangan org yg berada di Nizamuddin dan di antaranya 2 org yg berada di Pakistan iaitu bhai Wahab dan bhai Aswad.

Dan utk melantik seorg amir di kalangan mereka dan begitu jugak berlaku perselisihan apabila maulana Yusuf rah meninggal dunia sebahagian org2 Mewat begitu berkeras utuk melantik maulana Harun rah bapa maulana saad utk jadi amir anak maulan Yusuf.

Sebahagian mintak utk lantik maulana Inamul Hassan utk jadi amir. Dan setelah mesyuarat di iantik maulana Inamul Hasan jadi amir maka penyokong2 maulana Harun sebahagian mereka telah merninggalkan Nizamuddin.

Sebahagian drp mereka telah buat tunjuk perasaan di mesjid jamek Delhi dan poster2 di tampal dan penyokong2 maulana Inamul Hasan mintak kebenaran hadraji utk tanggalkan poster2 dan buat tunjuk perasaan jugak dan hadraji telah melarang mereka kerana ini kerja syaitan.

Mereka tampal kamu koyak mereka tampal kamu koyak maka kamu sibuk dgn kerja tampal poster dgn koyak poster maka kamu tinggal kerja asal.

Dan setelah masa berjalan maka di lantik utk menjadi amir maka 3 amir di iantik untuk menjadi faisala iaitu maulana Izhar, maulana zubair dan maulan Saad. Mereka tidak dapat memutuskan satu org dan masa ketika itu dan masa menentukan  2007 maulana izhar meninggal, 2014 maulana zubair meninggal dan tinggal maulan Saad seorg.

Dan tuan2 pernah hdir setiap ijtimak di tonggi tiap janiuari tuan hadir di Raiwid tiap november tn hadir dan tak pernah pon selama ada 3 org 2 org selepas maulana izhar meninggl dunia  meninggal mln Zubair dan mln Saad tak pernah pon kita lihat mana faisala yg di gilirkan menjadi faisala semasa mesyuarat alami di nizamuddin di tongi dan ijtimak raiwind.

Fisalanya mln saad dn mln Zubair. dan setelah meninggal nya mln Zubair berlaku kekecohan sedikit. Dan hari ni tuan2 yg mulia tuan2 pon semua dah tahu dan mungkin kita semua ada smart phone semua ada wsap dan sebaginya jadi kita hari ini telah dtg satu fitnah atas nama satu nama syura alami.

Yang menyebabkan kita berpecah, jadi sebenarnya tuan2 yg mulia syura alami adalah satu cadangan yg ianya bukan lah di mesyuaratkan seara umumu dlm satu mesyuarat yg besar.

Tuan2 pon biasa duduk mesyuarat apa ummur yg kita nak tanya kita akan tanya dan akan mesyuarat besar di tiga2 negara akan duduk di tempat sembahyang tengah2 tu disitulah di putuskan segalanya.

Tapi apa yg sebenarnya berlaku bbp org drp india bbp org drp pakistan  dan telah bermesyuarat dan menyenaraikan bbp nama atas nama syura alami dan bhai wahab pon tiada dlm mesyuarat itu  dan mereka utk menyediakan bhai wahab menandatangani dokumen tersebut dan di sebarkan dlm semua wasap2.

Dan drp situ telah berlaku perbalahan menyebabkan perbalahan berlaku. dan kesan nya sebagaimana  dia tempias ke negara2 lain dan jugak ke negara kita dan sebahagian rakan dan orang2 lama kita mempelopori kumpulan tersebut dan bawak satu solalan yg di tanya baru2 ni di purana jord dan keputusan telah di canangkan kpd saya dan tuan2 dan semua kita.

Tuan yg di rahamati oleh allah swt, bahawa sebagaimn purana jord tempat  mesyuarat yg telah di persetujui drp zaman  mln inamul hasan mln Yusuf rah. mesyuarat ada 3 tempat mesyuarat alami satu di ijtimak raiwind..kedua di ijtimak bangladesh ketiga di Mekah mukaramah apabila mereka mengerjakan haji setiap 2 tahun.

Dan purana jord ni berlangsaung di mana2 di pakistan ada purana jord di bangladesah ada purana jord di South Afrika ada purana jord alhamdulillah di Malaysia ada purana jord sejak 4 tahun dulu kita ada purana jord.

Sebagaimana di negara2 yg ada purana jord begitu jugak di pakistan ada purana  jord di bangladesh ada satu purana jord dan di situ buka tempat untk mesyuarat utk memutuskan apa2 perkara mengenai alam punya mesyuarat.

Dan begitu jugak yg keputusan baru ini drp masayaikh drp raiwind menerangkan bahawa mesyuarat itu tidak di hadiri oleh mln ibrahim dan ianya di putus bukan di mesyuarat yg besar hanya mesyuarat secara kecilan dan di isyarat kan saja kamu buat lah sebagaimana org dulu buat.isyarat sahaja daripada bhai Farouk bukan drp malna ahmed lat pon  dan mln ibrahim pon.

Kita berbalik tuann2 yg mulia kita harap tuan2 dapat sebagaimana kita buat usaha mcm biasa kita sibukkan diri dgn amal 5 amal dan sebagaimana kita dulu kita baca muntakab hadis kita baca.

Muntakab hadis apa2 dia tuan2 yg mulia ialah dalil2 hadis2 mengenai 6 pekara cuma ada penambahan mengenai cakap perkara sia2 dan secara khusus fadhilat keluar jln allah ada sama aja. ialah dalil mengenai 6 perkara.

Tuan2 yg di rahmati oleh allah swt,

Ia nya bukan ada hubung kait dgn mlm Yusuf dgn mlm Saad itu hadis nabi saw itu berkait dgn nabi sebelum mln ilyas datang nabi saw dah sebut dah  sebut mln Yusuf dtg nabi dah sebut dah sebelum mln inamul hasan dtg nabi dah sebut dah.

Sebelum mln Saad sebelum hj Wahab dab nabi dah sebut dah..di kumpulkan di kompilkan mln Yusuf rah. yg dia menjadi dalil jadi sumber utk menambahkan keyakinan kita kpd sabdaan nabi saw dan yakin  keatas janji allah swt kehidupan akhirat.

Begitu juga tuan2 yg mulia amal memakmurkan mesjid. kerana kita ini bukan masalaah taskiah siapa2 tapi bagaimana alquran dan hadis dlm hayaatus sahabah bagaimana amal memakmurkan mesjid dia buat yg sama. itu bukan masalah adat.

Bukan masalah drp sesiapa bagaimana sahabat dan nabi saw jlnkan usaha dakwah dan kisah mereka di kumpul oleh lmln Yusuf rah dan dijadikan usul usaha dakwah dan kita ikut mungkin satu masa amal2 itu tak dapat di ujudkan dgn sempurna sehingga  solat pon sebelum hijrah yg pertama bercakap dlm solat boleh.

Tetapi apabila orang yang berhijrah pertama iaitu Jaafar ra dan orang yang balik daripada hijrah pertama mereka menyapa nabi saw drp solat nabi saw tak jawap. Dia merasa takut dan resah mungkin dia buat silap kerana nabi saw tidak jawap dan lepas solat nabi saw bagitau sekarang bercakap dalam solat di larang.

Ada peringkat hadis di awal islam, akhir islam macam lain. kemampuan yg ada maka ada sedikit kelonggaran  maka di akhir tak boleh. Hijab tuan2 yg mulia di awal islam tiada dan boleh tengok lelaki boleh tengok perempuan boleh dan tiada masalah.

Hadrat Safuan ra masa Aishah rha di tomah ketika di jumpa satu orang perempuan di tengah padang pasir dan bila datang dekat inalillah...aku kenal dia sebab aku pernah tengok sebelum hijab. Dulu hijab tak ada dia kenal Aishah rha masa belum hijab dah hijab tak boleh tengok.

Jadi dalam agama dia ada peringkat2. Ada peringkat yang tiada  dan ada peringkat  yang ada penambahan. Jadi kita baca muntakab hadis dan jugak 5 amal taalim di rumah maka dia bukan benda asing.

Kalau kita keluar 3 hari kita dengar orang lain baca quran betul ke tak betul adakah kesalahan kita dengar fatihah isteri kita, tak boleh dengar fatihah anak kita sedangkan kita kita keluar 3 hari entah sapa2 marhala kita betulkan quran mereka.

Ustaz dan imam tegor fatihah, solat dan quran kamu tak betul. Tiba2 tak boleh nak dengar quran isteri, quran anak sedangkan penting tuan2 yg mulia.

Tuan2 yg mulia oleh sebab itu janganlah kita sibukkan diri kita dengan melayan wasap2 ini tuan2 yg mulia. Kita sibukkan daripada baca wasap yang banyak itu tapi quran tak baca.

1 huruf 1 pahala sedangkan tuan2 yg mulia baca wasap 1 huruf 1 dosa kata orang ni betul orang ni tak betul orang ini makan duit ijtimaei org tu macam tu org tu macam ni... Dan tuduhan2 yang di lemparkan dan tuduhan2 yang di lemparkan kepada alaim ulamak kita yg kita tuduh org awam biasa pon kita kata gila ke...???

Ini tuduhan dan tomahan yg di lemparkan kepada orang alim kita. Kerana mereka kita dapat buat usaha agama. Saya dan tuan dapat simpan janggut dan pakai songkok  masuk pekan dapat pakai jubah pergi solat.

Jadi atas perkara ini tuan2 yg mulia kita mohon doa supaya allah swt selesaikan masalah ini. Dan marhalah2 kita yang ada siapa2 bukan daripada markas Sri Petaling yg datang kita tak perlu ambil pot dan layan. Orang tanggungjawab KL  dan yang di lantik oleh Maulana Saad itu orang tanggungjawab syura Malaysia dia otomatik orang tanggungjawab KL.

Dan kawan2 kita dia adalah pembantu amla2 yang di lantik yg sama buat usaha sama fikir yg sama bantu buat usaha . Bukan masalah kedudukan dan pangkat satu tanggungjawab yg sama kita pikul untuk kebaikan dunia dan akhirat kita.

Jadi atas pekara ini insyallah sapa2 bukan daripada markas Sri Petaling kita tak perlu hadir majlis mereka dan kita sibukkan diri kita dengan amal dan drp ceritakan keburukan sapa2.

Dalam diri kita begitu banyak keburukandan kelemahan dan jika kita lihat kelemahan dan keburukan kita tak ada masa lihat kelemahan dan keburukan orang lain.

Jadi kita syukur kpd allah swt yg menyatukan kita setakat ini bbp yg ada dan doa kpd allah swt beri hidayat kpd kita dan kawan2 kita di seluruh dunia dan kembali kesatuan hati kesatuan kerja kerana hari ini tuan2 yg mulia merupakan satu nya jemaah di dunia yg mereka bergerak secara menyeluruh seluruh dunia dengan satu patern dgn satu ijtimaei dgn  satu mesyuarat amir dan ini tidak di senangi oleh musuh2 islam.

Mereka mencari jalan bagaimana usaha ini dapat di hentikan dapat di lumpuhkan  dapat lihat kesalahan dan kelemahan dapat di halang secara umum di dunia.

Jangan kita jadi penyebab terhalang nya usaha agama usaha nabi saw. Orang yg memecah belahkan umat ia merupakan satu keadaan satu dosa yg sangat besar di sisi allah swt.

Dalam satu mahfum hadis saw dgn sebab satu org masuk syurga dgn 1 kalimah dgn sebut drp lidah dia org bersatu dan 1 org allah swt campakkan dlalm neraka kerana terbit 1 perkataan drp lidah dia org berpecah.

Semoga allah swt pelihara saya dan tuan2 drp fitnah2 tersebut dan kita sibuk dan tumpukan usaha kita untuk menjayakan jord kita pada 6hb - 9hb april dan di Sabah Saawak Berunai pada 13hb - 16hb April.


*Hadrat Giee*


*Don Manan al Cherasi*


🌺🌸🌼🌻πŸ₯€πŸŒΉπŸŒ·πŸ’πŸŒΊπŸŒΈπŸŒΌ

No comments: