Isnin, 23 Mac 2020

insan

Ditakdirkan Allah, saya terpaksa melalui jalan darat utk pulang ke Terengganu setelah sekian lama bermusafir. Tiket domestic saya habis burn sbb Emirates delayed transit saya. Pasti ada hikmah yg luar dari batas pemikiran seorang hamba.

Melalui suasana sepi sepanjang jln, hendak solat zohor sungguh payah, surau dan masjid ditutup. Surau di stesyen minyak pun tutup. Diteruskan lagi perjalanan shg jumpa R&R.. Terpana dan terpaku saya, tidak ada satu kereta di R&R, tiada manusia juga, van2 bergerak yg jual mkn juga tidak ada. Yg ada hanya kesepian dan keinsafan. Apa yg berlaku ini di luar batas pemikiran saya. kelihatan ada beberapa org makcik cleaner. Saya solat sorang diri.

Sepanjang perjalanan saya berfikir, apa yg dibuat penjaja2 makanan di tepi jln skrg? apa yg dibuat penggunting2 rambut? apa yg dibuat penjual kelapa muda di tepi jln? apa yg dibuat penjaja nasi lemak rm1? apa yg dibuat peniaga pasar mlm? apa yg dibuat oleh tukang2 rumah? apa yg dibuat oleh pemandu2 lori? apa yg dibuat oleh penjual2 buah skrg? Pasti buah2 mrk rosak, apa yg dibuat oleh semua mrk yg kerja sendiri? Yg kais pagi mkn pagi, kais petang mkn petang, yg mrk tokey mereka kuli. Mereka disuruh cuti, jgn bekerja, habis bgmn mrk nak makan? Bgmn mrk nak bayar viva rm 300 sbln? bgmn mrk nak bayar sewa rumah rm 200 sebulan? bgmn mrk nak isi perut 8 org dlm rumah? Duit simpanan.. Allah.. Mujurlah kalau mrk beringat. Lagi kita yg mkn gaji pun, setiap bulan defisit. Apatah lagi mrk yg mengharap rezeki baru setiap hari. Pelbagai persoalan berputar di pemikiran saya..

Berat utk saya lafazkan, tapi sesungguhnya kawalan pergerakan ini menyeksa mrk ini. Tak bekerja, tak ada duit. Tak ada duit mcmn nak mkn! Majikan pula kena bayar gaji. Tapi majikan juga tiada penghasilan. Mcmn mrk nak bayar gaji pekerja? Mungkin ada majikan mampu bayar, tapi brp org sgtlah yg mampu.. Nursery2, tadika2, mrk yg bekerja dgn gaji hari, bgmn dgn mrk semua? Allah sgt besar dugaan ini..kita boleh sebut sabar. Tapi sejauh mana seorang ibu boleh sabar, kalau anak sebut lapar, tapi kita tiada apa2 yg boleh diberikan.

Kita yg bekerja kerajaan, musuh kita, yg menjadi kerungsingan kita adalah kebosanan di rumah. Tak tahu nak buat apa. Tapi setiap hari perut kita penuh mcm nak pecah dah. Menu 14 hari sering bertukar ganti. Hujung bln tetap dpt gaji. Bersyukurlah kita semua wahai sahabat..

Tapi mrk.. Setiap hari berfikir mcmna nak mkn? mcmn nak bayar pinjaman? Mcmana dan mcmana. Justeru sahabat2 jgn sekali2 kita terlebih memapar kegembiraan kita dgn pergerakan terhad ini, jgn paparkan byknya kita membeli, sedapnya kita mkn, krn pada saat ini mungkin ada org yg menangis krn tidak tahu cara utk mengisi perut sang anak. Sudahlah kita ini ditimpa bala dgn covid 19, jgn selepas ini kita ditimpa bala lain krn menitiskan airmata org2 miskin. Saya takut, kita takut dgn kematian krn covid 19, tanpa kita sedar mungkin ada yg mati krn kebuluran. Mohon dijauhkan Allah. 14 hari bkn sekejap, bagi yg mengharapkan gaji setiap hari, dgn anak yg ramai, sesungguhnya saya mohon Rabbul Izzati menjaga dan memelihara mrk. Tiada daya dan upaya kita ini..krn, dlm apa jua keadaan, taat kpd ulul amri itu wajib demi menyelamatkan nyawa dan mengelak merebaknya wabak.. Peliharalah mrk ya Allah, bukalah jln kpd mereka utk mengharungi semua kepayahan ini..

Bagi yg ada rezeki lebih, kongsilah setakat mampu, terutamanya org2 miskin di sekitar kita. Walaupun hanya sekampit beras. Moga ia menjadi saksi di akhirat kelak, sesungguhnya kita tidak pernah alpa dgn kesusahan mereka. Moga ia menjadi saksi, sebuah pengorbanan yg penuh tulus dlm kita menghadapi covid 19. Semoga segala pengorbanan kita Allah pandang dgn penuh rasa belas. Manalah kita tahu, berkat pertolongan kita kpd orang miskin, berkongsi rezeki, Allah angkat perlahan2 bala covid 19 ini. Sesungguhnya bala Allah yg datang kpd kita ini adalah sebagai peringatan dan amaran. Ia bknnya satu gurauan atau mainan. Dan itu hanyalah dpt dihayati dan diambil pengiktibaran oleh golongan yg berfikir.. Ampunkan kelekaan kami Ya Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan