Jumaat, 25 Februari 2022

Doseter

 Imam masjid di Selangor bersuara.


https://www.facebook.com/100006089680434/posts/3038703383009288/

 

HUJJAH MENGHADAP PAGAR MASJID ESOK


Ini pandangan dari kacamata saya sebagai salah seorang pegawai masjid di Selangor.


Untuk Solat Jumaat esok, hadirlah semua ke masjid seperti biasa untuk menunaikan fardu Jumaat.


1. Seandainya dihalang oleh petugas masjid, janganlah marah mereka kerana mereka sekadar petugas yang menjalankan arahan. Sebaliknya, tanyakan baik-baik, "Adakah SEMUA pegawai masjid ini (para imam, bilal, siak, Nazir) dan AJK yg bertugas hari ini telah ada dos penggalak? Tanya baik-baik, kita datang untuk bersolat.


2. Jika memang jelas bukan 100% petugas masjid telah lengkap 3 dos, mohonlah baik2 untuk masuk. Apa beza jemaah dengan petugas sekiranya sama2 tidak boosted?


Saya sendiri pun belum ada dos penggalak. Jadi saya tidak akan halang sesiapa yg ingin bersolat di masjid saya esok. Datang sahaja. Yang penting, status Low Risk atau Casual Contact sahaja.


Jika JAIS ingin juga mengarahkan demikian, maka saya amat berharap:


1. JAIS pastikan dulu 100% AJK masjid dan surau telah dapat dos penggalak. Keluarkan laporan dan statistik mengenainya. Jika tidak dapat semua 450 masjid dan 2500 surau Jumaat pun, buat dulu di masjid surau yg telah capai 100%.


2. Namun sebelum meminta kami (pentadbir masjid) ambil dos penggalak 100%, maka kami pun mohon JAIS pastikan dulu kesemua wargakerja JAIS juga telah dapat dos penggalak. 100%. Bermula dengan Dato Pengarah, Timbalan2 Pengarah, Ketua2 Penolong Pengarah, sehinggalah staf2 operasi. Sama ada di Bangunan JAIS Shah Alam sehinggalah Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) kesemua daerah. Keluarkan laporan mengenainya.


Setelah dapat kepastian bahawa 100% warga JAIS telah ambil dos penggalak, barulah wajar diarahkan 100% warga pentadbir masjid surau ambil dos penggalak 


Setelah 2 2 ini selesai, barulah masa yang sesuai untuk MENCADANGKAN SOP yang menyatakan bahawa jemaah lengkap dos sahaja boleh hadir.


Bukan tiba-tiba keluarkan arahan tersebut dalam keadaan masih ramai yg belum ada dos penggalak.


Sama-samalah kita WALK THE TALK.


Abu Uwaees 

Imam mesjid

Pfizer Clan

Alumni Covid19 2021


___________________


*Tolong gunakan bahasa baik2 sahaja jika ingin memberi respons. Saya sangat menghormati JAIS yang sememangnya bertungkus lumur menguruskan urusan agama kita di Selangor. Hanya bab ini sahaja saya berkhilaf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan