WUJUDKAN EKONOMI ISLAM

Peniaga dan pengguna Islam di negara ini perlu bekerjasama bagi mewujudkan sistem perekonomian Islam di kalangan masyarakat. Tindakan berkenaan wajar bagi mengurangkan pergantungan masyarakat Islam terhadap orang lain dalam menyediakan segala kemudahan dan barangan keperluan kepada mereka.dalam kehidupan. Umat Islam negara ini tidak boleh lagi menjadi pengguna sepanjang masa sebaliknya perlu mencari alternatif yang sesuai untuk menampung keperluan mereka

Masyarakat Islam kini perIu menjadi pengusaha, pengehar, atau peniaga yang dapat bersaing dengan bangsa lain supaya kita boleh mewujudkan sistem perekonomian lslam. Masyarakat Islam perlu memperlengkapkan diri supaya ekonomi kita dapat bersaing di pasaran terbuka dalam era globalisasi dan teknologi maklumat kini.

Umat Islam perlu meninjau peluang yang wujud menerusi globalisasi yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat pengguna Islam di negara ini.

Dalam ekonomi, jangan kita menindas antara satu sama lain, sebaliknya peniaga perlu menjaga kepentingan pengguna manakala pengguna juga harus menjaga kepentingan peniaga. Kita perlu ingat, kepentingan jemaah adalah lebih penting daripada kepentingan individu dan sebagai umat Islam, kita perlu menggunakan kebijaksanaan untuk kebaikan semua saudara yang lain.

Semua pengguna kini perlu melengkapkan diri bagi menangani masalah yang ditimbulkan oleh peniaga dan menimba pengetahuan supaya lebih memahami dunia kepenggunaan masa kini.

0 comments:

About