Kek Pisang Lagi Assalammualaikum semua..
Semalam datang mood rajin pulak dan bermulalah operasi nak buat muruku meletops ni...satu adunan muruku ni boleh dapat banyak tau...rasanya 4 balang besar. Seisi keluarga dapat makan muruku ni puas2.. Tp letihnyaaa...alahaiii.. setelah seharian bersilat kat dapur. Hmmm...hasilnya pula memang berbaloi-baloi..
Resepi muruku meletops ni...lyza salin dari Facebook Chef Zubaidah Che Pa. Tq chef sebab sudi berkongsi resepi muruku yang mmg meletopsss ni.. dan sememangnya rangup dan sedap..
Krup..krap..krup..krap....mengunyah sambil tengok TV...sedar2 je dah satu balang abis..ngunyah mmg tak berhenti..



pic acuan muruku...amik dari google.. gunakan acuan 4 penjuru.

MURUKU MELETUP SUMBER : CHEF ZUBAIDAH CHE PA (FB)
BAHAN2
250gm Marjerin - cairkan dan sejukkan 1 bungkus @ 500g Tepung Kacang kuda 2 bungkus @  500g + 500g Tepung pulut 2 biji Telur 30gm Jemuju/lemuju - disangai dulu dan kisar halus 3 sudu besar Serbuk cili (BABAS) 5 sudu besar Gula halus 1 1/2 sudu besar Garam halus (membumbung) 1 paket Udang geragau - basuh, keringkan dan kisar halus 800gm Air 1 sudu besar bijan putih (opt) Daun kari secukupnya


CARA2 Satukan bahan2 kering dan gaulkan hingga sebati.
Masukkan telur, marjerin dan air. Gaulkan lagi hingga menjadi doh yang lembut.
Panaskan minyak dan masukkan doh kedalam acuan dan terus tekan ke dalam kuali yang telah panas.
Gorengkan dengan penuh hingga kekuningan. Setelah muruku hampir garing, taburkan daun kari dan  goreng hingga muruku betul2 masak dan garing.
Angkat dan toskan bekas yang telah dialas kitchen towel.
Biarkan sejuk sebentar dan simpan ke dalam bekas kedap udara.



SELAMAT MENCUBA
Published: 0000-00-00 Hit: 63 Laman Asal
Bila Keyakinan Dah Tak De kesan Dari Kesalahan Yang Menimbun kesalahan
Pilihanraya berasingan selepas bincang dengan MB Salmiyah Harun, 13 Mac 2012 (Sidang media Pakatan Rakyat di Parlimen) .. ..
Bila Geram marah takut tiada Dapat Dibendung Lagi perkara2 Yang Tak Di
Semua ibu tolak bahasa, tindakan ganas Harakahdaily, 12 Mei 2012 KUALA LUMPUR, 12 Mei: “Semua rakyat Malaysia harus dianggap sebagai anak kita de .. ..
Tak Nak Sunyi Sepi Lagi GiveAway by ASTraveler
SILA KLIK UNTUK JOIN. HAVE FUN GUYS. :) .. ..
Kemalangan Lagi
Sangat tertarik dengan kata-kata ahli ilmu ini. Ada benarnya... hayati dan renung-renungkanlah. Jika isteri menangis dihadapanmu…. “hargai lah dia sebelumm terlewat& .. ..