AGAR-AGAR SANTAN PANDAN Assalammualaikum dan salam sejahtera...


Hari ini lyza buat agar-agar santan pandan untuk pencuci mulut... salah satu agar2 yang memang tetap manjadi kegemaran anak2 selain agar2 santan gula melaka. Kalau buat je... kejap je dah licin. Memandangkan cuaca panas kat KL sekarang ni.. mmg menu nila selalu teringat2 kt kepala... hehe.  Makan pula sejuk2... perghhh...memang nyaman  je... masuk ke tekak.
Ia juga mudah dan cepat disediakan.

Selamat mencuba...8)



AGAR - AGAR SANTAN PANDAN(sumber : Mamadee's Kitchen)

Bahan-bahan:
20gm agar-agar tali


1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air pandan
(guna air 1 cawan dan dikisar bersama2 daun pandan dan ditapis - lyza guna 5 helai daun pandan)

1 sudu teh pewarna hijau epal

4 cawan air 

2 cawan Santan
(lyza guna 200 ml santan kotak+ 1 cawan air)
1 biji telur dipukul dengan santan tadi

secub it garam (optional)


Cara Penyediaan:

Masak agar2, gula, 4 cawan air dan 1 cawan air daun pandan ke dalam periuk. Rebus sehingga agar2 hancur sepenuhnya.
Kecilkan api. Masukkan pewarna hijau epal. Gaul rata.
Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih.
Guna api sederhana dan kacau campuran tadi.Petua Naz@dapurkecil.blogspot.com Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.

Basahkan loyang/acuan kegemaran dengan air terlebih dahulu. Kemudian tuangkan adunan agar2 santan ke dlm loyang.


Sejukkan seketika sebelum diletakkan di dalam peti sejuk
Published: 2015-03-28 Hit: 96 Laman Asal
Spaghetti Goreng Ala Pan Asian Yang Sedap Hingga Menjilat Pinggan Garf
Ehhhh, hari nih dah 17 Ramadhan. Pejam celik pejam celik dah 17 hari kita posa kan. Macam tak caya. Rasa macam baru semalam ja puasa.  Rutin harian masih macam b .. ..
Sokongan Azmin Bukan Jaminan Pan Akan Menang Prk Khairuddin Othman
Oleh Nur Atiqah Abd Samad   SHAH ALAM: Sokongan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali terhadap calon Parti Amanah Negara (PAN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK .. ..
Mengapa Pan Begitu Sensitif Dikaitkan Dengan Dap Soal Ahli Akademik
AIDCNews Pada 9 Mei lalu, saya telah menulis satu komentar ringkas di laman muka buku saya bagi mengulas persamaan di antara Perlembagaan Parti A .. ..
Double sided Foldable Frying Grill Pressure Pan 36cm Dessini
Double-Sided Foldable Frying Grill Pressure Pan 36cm Dessini 1X RM95 3XRM90 PERTANYAAN WASAP “BORONG” KE 0111-0739466 .. ..
Pas Kena Iktiraf Kewujudan Pan Di Selangor Khalid
 Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar   SHAH ALAM: PAS perlu mengiktiraf kewujudan Parti Amanah Negara (PAN) sebagai sebahagia .. ..