Notice: Array to string conversion in /home/waktusolat/public_html/templates/user/index.php on line 95
Array AGAR-AGAR SANTAN PANDAN-AGAR-AGAR SANTAN PANDAN
 

 

 
01 Zulkaedah, 1438 Hijrah
25-Jul-2017

   
AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Assalammualaikum dan salam sejahtera...


Hari ini lyza buat agar-agar santan pandan untuk pencuci mulut... salah satu agar2 yang memang tetap manjadi kegemaran anak2 selain agar2 santan gula melaka. Kalau buat je... kejap je dah licin. Memandangkan cuaca panas kat KL sekarang ni.. mmg menu nila selalu teringat2 kt kepala... hehe.  Makan pula sejuk2... perghhh...memang nyaman  je... masuk ke tekak.
Ia juga mudah dan cepat disediakan.

Selamat mencuba...8)



AGAR - AGAR SANTAN PANDAN(sumber : Mamadee's Kitchen)

Bahan-bahan:
20gm agar-agar tali


1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air pandan
(guna air 1 cawan dan dikisar bersama2 daun pandan dan ditapis - lyza guna 5 helai daun pandan)

1 sudu teh pewarna hijau epal

4 cawan air 

2 cawan Santan
(lyza guna 200 ml santan kotak+ 1 cawan air)
1 biji telur dipukul dengan santan tadi

secubit garam (optional)


Cara Penyediaan:

Masak agar2, gula, 4 cawan air dan 1 cawan air daun pandan ke dalam periuk. Rebus sehingga agar2 hancur sepenuhnya.
Kecilkan api. Masukkan pewarna hijau epal. Gaul rata.
Kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih.
Guna api sederhana dan kacau campuran tadi.Petua Naz@dapurkecil.blogspot.com Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana. PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api.

Basahkan loyang/acuan kegemaran dengan air terlebih dahulu. Kemudian tuangkan adunan agar2 santan ke dlm loyang.


Sejukkan seketika sebelum diletakkan di dalam peti sejuk. ...

www.myjodoh.net
Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa...

Assalamualaikum..... salam Jumaat..Ikim.Fm pagi ni.... MUHASABAH | Kerana pulut santan

Spaghetti Goreng Ala Pan Asian Yang Sedap Hingga Menjilat Pinggan Garfu Dan Siku

Ehhhh, hari nih dah 17 Ramadhan. Pejam celik pejam celik dah 17 hari kita posa kan. Macam

Kerana Pulut Santan Binasa Kerana Mulut Badan Binasa

Assalamualaikum..... salam Jumaat.. Ikim.Fm pagi ni.... MUHASABAH | Kerana pulut sant

RESEPI KEK SANTAN PANDAN KUKUS

Resepi Kek Santan Pandan KukusBahan-Bahan:6 biji putih telur

Agar agar Santan Gula Merah

Menu basah tekak hari ini... fav anak2 n hb.. godeh2 setengah jam.. masuk peti ais.. lepas tu.. miss

Agar-Agar Santan Berkuah

Assalamualaikum wbt!! Salam Jumaat!!! Taknak cite panjang...dah nak balik dah ni..malas n

Rahsia Presiden PAN Bercuti Di United Kingdom

 Oleh Muhaimin SulaimanOrang politik tiada istilah bercuti kalau tinggal di

Gulai Daging Bawang Goreng tanpa Santan

AssalammualaikumResepi nasi minyak dahpun diupdate, jadi entry ni nak kongsi gulai daging bawa

Agar agar Santan Berlaici

AGAR-AGAR SANTAN BERLAICI - (KOLEKSI BUKU RESEPI AMY TAHUN 80AN) Bahan:- 1

SANTAN SAWIT : SANTAN KHALIS

    Ciri-ciri Khalis Santan Sawit;     Lemak yang san

KAITAN PENGAMBILAN SANTAN DAN KOLESTEROL

  Santan kelapa satu bahan masakan yang digunakan oleh masyarakat di Malaysia sejak dulu l

MITOS MENGENAI SANTAN KELAPA - MARDI

Santan Kalapa : Digunakan dalam pelbagai menu makanan di MalaysiaHUBUNGI ABD AZIZ B HJ AB

Cerita Tentang Restaurant Pan Mutiara

pertama kali aku dtg ke sini sekitar taun 2000...masa tu aku keje finance kat Motorola....senior cle

Ceramic Coated Frying Pan  Kuali Seramik  Set Of 3 Pieces

Ceramic Coated Frying Pan - Kuali Seramik - Set of 3 pieces 1X RM55 3X R

Tefal Pan Set

Tefal EssentialPrice : RM 365 Deposit : RM 165ETA : Insha Allah e

www.myjodoh.net


Dapatkan Waktu Solat terus ke emel anda setiap hari !
Powered by groups.yahoo.com


Baju kurung, tudung, Shop Shoes, Bags, Clothes, tudung bawal, baju raya, fesyen, fashion.