Pages

Friday, July 15, 2011

Kesan Tarbiah Belajar Sesama Insan.

Bismillahirahmanirahim..

Ujian hidup ialah satu didikan langsung daripada Tuhan.InsyaALLAH kita akan dapat kekuatan dan ketenangan dalam menghadapi hidup ini.Percayalah Allah mendidik kita melalui kesusahan,kesenangan,pujian mahupun cercaan.

Ujian begitu berat..YaALLAH sabarkanlah diri ini.Apabila bertemu kesusahan,Allah mendidik kita tentang sabar.Apabila kesenangan bertamu,Allah mengajar kita erti kesyukuran.Hadapilah ujian hidup dengan mencari maksud disebalik takdir-takdir Allah.Dengarlah suara tarbiah dan dakwah yang berbisik setiap kali kita diuji.Kebaikan dan keburukan hanya pada penilaian insan,tetapi disisi Allah,apa yang ditakdirkan-Nya pasti suatu kebaikan.

Carilah kebaikan itu.Janganlah mengeluh,apabila anda tidak berjaya seperti insan-insan lain.Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian itu..:) Sabar lah duhai hatiku.Jika kita terus mengeluh,kaki kita akan melekat selamanya di anak tangga ujian itu.Kita tidak akan meningkat lebih tinggi.Terimalah dengan pasrah,tetapi jangan sesekali mengalah.Hati tunduk akur berteman sabar namun akal ligat berputar mencari jalan keluar!

Jangan memberontak,asyik mempersoalkan mengapa? dan kenapa,justeru kita tidak akan dapat mengubah realiti.Bukankah takdir akan senantiasa mengatasi tadbir? Tunduk dan akurlah pada takdir dengan mengatur sebaik-baik tadbir..

Sebaik-baik jalan,terimalah seadanya.Ya,itu telah berlaku,ya itulah keadaanya...Tidak kira bagaimana keadaannya sekalipun kita tetap hamba Allah..Jangan cuba jadi "Tuhan" walaupun pada kehidupan anda sendiri...

Syukran.Nasihat dari seorang anak,suami,ayah dan dai...
waallahualm.=)

0 comments:

Post a Comment