PERMAINAN TRADISIONAL

Permainan tradisional berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek moyang kita. Perkara utama yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa lalu ialah keseragaman cara hidup nenek moyang kita. Permainan tradisional juga dikenali sebagai permainan rakyat. Ada di antara permainan ini yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita sahaja. Tetapi ada juga yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di antara permainan itu termasuklah , congkak, wau, batu seremban, sepak raga, gasing dan lain-lain.

Thursday, March 22, 2007

Permainan Gasing

Pengenalan

Gasing popular di Pantai Timur Semenanjung Malaysia terutama di Kelantan. Terdapat pelbagai jenis gasing di Malaysia seperti gasing jantung, gasing piring atau leper, gasing kelamar, gasing telur, gasing berembang, gasing Melayu, gasing Cina, gasing buku benang dan gasing pinang. Kanak-kanak lebih gemar dengan gasing Melayu dan Cina, kerana saiz yang kecil dan mudah dipermainkan.



Cara Bermain Permainan Gasing

Gasing dimainkan dengan dua cara, iaitu sebagai gasing pangkah atau gasing uri. Gasing pangkah, dimainkan dengan melemparkannya supaya mengetuk gasing lawan. Gasing uri dipertandingkan untuk menguji ketahanannya berpusing.

Gasing pinang pula dimainkan oleh kanak-kanak. Buah pinang muda dikupaskan sabut dan kulitnya, dipangkaskan bahagian atas dan bahagian bawahnya, kemudian dicucukkan lidi buluh melalui pulurnya menjadi paksi serta pemegang gasing itu.

Gasing ini boleh dilagakan atau diurikan.Untuk memusingkan gasing, tali setebal 1.75 cm dan sepanjang 3 hingga 5 meter dililitkan pada jambulnya hingga meliputi seluruh permukaan gasing. Kemudian gasing itu dilemparkan ke atas tanah dan serentak dengan itu tali yang melilit jambuhnya direnggut.

11 comments:

Secret-ViVAn said...

r someone hav newspaper about gasing?

Anonymous said...

im also want 2 fine about gasing...did u find it

acip CrEw said...

Can you give more details about "gasing"?

@***FIFIE***@ said...

MORE INFO IN TRADISIONAL GAME...!

Ikram A Samad said...

pamerkan lebih luas lagi tentang permainan tradisional

I AM A BITCH !!!!! said...

do u hv more sources about gasing??
or some magazines or newspapersor something?

MizFellyn said...

'gasing'? just click at
a. http://malaysiana.pnm.my/03/0307gasing.htm or
b. http://ms.wikipedia.org/wiki/Gasing
have a nice research.......

@@@Maice@@@ said...

I very happy bcoz i also do folio... Now more than i can find the picture in the site.... Thanks a lot....

Sophie-chan =] said...

are there any newspaper or magazines or pamphlet about gasing??
i need it for my sejarah project, pls help me!!!

Rani Maharani said...

Permainan tradisional masih ada di kampungku.

Tehokaw.com said...

Terima kasih pada admin kongsi ilmu permainan gasing, jom kita baca tentang serta taktik cara bermain gasing permainan tradisional orang melayu lama ini : https://www.tehokaw.com/2021/06/gasing-permainan-tradisional-orang-melayu-lama.html