Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA
Kempen Boikot Perniagaan Bangsa CINA

Wednesday, January 11, 2012

Umat Islam di Bangkok Memprotes Larangan Bertudung

Umat Islam di Bangkok Memprotes Larangan Bertudung


Bangkok, 11 Januari 2011 - Semalam, ratusan penduduk Islam mengadakan perhimpunan secara aman di hadapan Pejabat Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra, di sini hari ini bagi membantah tindakan sebuah sekolah menengah aliran Buddha melarang seorang pelajar Islam memakai tudung.

Muslim ‘Group for Peace’ menyifatkan Sekolah Menengah Wat Nongjok di sini yang tidak membenarkan seorang pelajar Islam memakai hijab atau bertudung kepala sebagai satu tindakan prejudis terhadap Islam.

Mereka berkata, tindakan sekolah itu bertentangan dengan peraturan pakaian seragam sekolah yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran memandangkan seorang pelajar mempunyai hak untuk memilih pakaian seragam.

"Sebenarnya, Kementerian Pelajaran telah menghantar surat yang menandakan tindakan sekolah itu sebagai salah laku,” menurut satu kenyataan yang dikeluarkan kumpulan itu di tempat perhimpunan.

Kumpulan itu mendakwa beberapa guru dan pentadbir sekolah terus menerus enggan mengajar atau membenarkan pelajar memasuki sekolah berikutan isu itu dari semasa ke semasa.

Semasa perhimpunan tersebut, beberapa penunjuk perasaan turut membina dinding batu di hadapan pejabat perdana menteri sebagai simbol halangan yang dikenakan terhadap pelajar Islam itu.

Dalam satu kenyataan, pihak sekolah menyatakan kononnya tindakan tersebut terpaksa diambil kerana mahu semua pelajar mematuhi peraturan berhubung pakaian seragam.

Sementara itu, Menteri Pelajaran, Woravat Auapinyakul menegaskan pelajar mempunyai hak untuk memakai pakaian seragam mengikut ajaran agama masing-masing berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan kementerian di negara tersebut.

Khatimah

Demikianlah, tanpa kewujudan penjaga umat, Khilafah, kaum Muslim dan ibadah menutup auratnya terancam di Thailand. Tentu saja ini mesti menjadi renungan bagi umat untuk tidak berlama-lama hidup di bawah sistem demokrasi kapitalisme yang telah memecah-belah kaum Muslim melalui ikatan palsu, nasionalisme.

Sudah tiba masanya kaum Muslim bersatu padu di seluruh dunia di bawah naungan Khilafah Islamiyah yang akan menerapkan hukum Allah, Rabb al-Mudabbir. Institusi inilah yang akan menjaga kaum Muslim dan rumah ibadahnya, termasuk juga membiarkan rumah ibadat penganut agama lain yang dimiliki warga non Muslim. Khilafah merupakan kewajipan sekaligus juga janji dari Tuhan semesta alam. Kedatangannya semakin dekat. Insya Allah.[bernama/arrayah.info]

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/global/penduduk-protes-larangan-bertudung-1.17547

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...