Tuesday, March 22, 2011

Adab dalam berbual melalui telefon


Do not engage in conversation or answer questions until you know who is calling - lest you disclose something you shouldn't.
Jangan terlibat dalam perbualan atau menjawab soalan sehingga anda tahu siapa yang menelefon - jangan sampai anda mengungkapkan sesuatu yang tidak seharusnya.

Always identify yourself by saying your name unless it is someone very close to you - indeed there maybe more than one Ayesha or Abdullah the person you are calling knows, and voices are not always easy to distinguish by all.
Selalu mengenalpasti diri sendiri dengan mengatakan nama anda kecuali itu adalah seseorang yang sangat dekat dengan anda - mungkin memang ada lebih dari satu Abdullah Aisyah atau orang yang anda panggil tahu, dan suara tidak selalu mudah untuk membezakan oleh semua.

Choose the right time for your call, whether calling relatives, friends, employees or officials - avoid meal times and prayer times in particular. 
Pilih waktu yang tepat untuk panggilan anda, apakah menelefon saudara, teman, pekerja atau pegawai - mengelakkan waktu makan dan waktu doa pada khususnya.

Make your conversation brief and to the point, so it will not interfere with thier business or other calls they themselves have to make or receive (Particularly important with Shaykhs and such like - do not make a 20 minute story about a simple question, be succinct and try to mention only that which is relevant).
Buatlah perbualan singkat dan to the point, sehingga tidak akan mengganggu perniagaan mereka atau panggilan lain mereka sendiri perlu membuat atau menerima (Terutama penting dengan Shaykhs dan sejenisnya - tidak membuat cerita 20 minit tentang pertanyaan sederhana, harus ringkas dan cuba untuk menyebutkan hanya itu yang relevan).

When conversing with a member of the opposite sex, for an appropriate reason (eg: a teacher, scholar etc) then be sure not to go off topic, and maintain a level of respect and formality.
Ketika berbicara dengan seorang ahli lawan jenis, untuk alasan yang tepat (misalnya: guru, sarjana dll) maka pastikan anda tidak pergi topik, dan mengekalkan tahap penghormatan dan formalitas.

No comments:

Post a Comment