Thursday 28 February 2013

SOP #14


***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

hasil karya saya masih dalam pembikinan (cewah!)
belom 100% siap lagi~ maknenye, plot dia masih panjang, masih dikarang..
kadang-kadang idea ni datang secara mengejut!
mase tengah edit tulah, tetibe rase macam nak ubah semua.. huh! (mesti penah kena kan?!)
jadik, kalo ade sebarang komen, cadangan, usulan, yang sudi nak share.. silekan!
it is open to e-ve-ri-bo-di!
let's write this story together!
with wisdom we explore! hahaha
done! ***

(n.n)v

------------------------------------------------------------


Suamiku Orang Popular 14

Sidang akhbar ini akhirnya tiba ke penghujungnya. Faris dan Luthfi mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang sudi hadir, walaupun hal ini dilaksanakan pada minit-minit yang terakhir. Mereka semua bersurai. Masih ada wartawan yang cuba mendapatkan cerita eksklusif darinya sewaktu semua yang lain sudah berangkat pulang. Namun, Luthfi bijak menyimpan rahsia. Lagipun dia dah janji. ‘Nak kena pancung, bocorkanlah rahsia’ masih terngiang-ngiang amaran itu di telinga nya. Seram sejuk kadang-kadang. Tak sanggup dia nak menghadapi kemungkinan itu.

‘Faris,  kau rasa betul ke apa yang aku buat ni?’ dia bertanya kepada Faris yang duduk di sebelahnya. Tangannya laju memutar stereng. Hari ni dia free. Bulan puasa memang dia selalu bercuti panjang. Mahu berehat sambil menghabiskan masa bersama keluarga. Takkan la nak keje je 12 bulan setahun. Dia pun manusia, perlukan waktu untuk beristirehat.

‘kau nak aku jawab sebagai kawan baik kau atau selaku pengurus kau?’ tanya faris ragu-ragu.
‘cepatlah weh, main-main pulak dia! Aku serius ni.’ Rasa resah semalam muncul kembali. tadi bukan main eksyen. Yakin lain macam. Ni sekarang ni, lain pulak ceritanya.

‘Relaks la bro. OK, aku jawab. Sebagai kawan baik kau, aku rasa memang patut pon kau kawin sekarang sebab kita ni bukannya makin muda setiap hari. Jodoh kau dah sampai, takkan kau nak biarkan aje. Buatnya kena kebas dengan orang, tak ke naye tuh.’ Luthfi mengangguk. Bersetuju.

‘Tapi, kalau selaku pengurus kau, kau tak rasa ke keputusan kau ni terburu-buru? Bro, ko tengah mahal kot sekarang ni. Jangankan sebab perkara ni, ko terus jatuh. Ko pikirkanlah, sebab ni pendapat aku.’ Faris menamatkan bicaranya.

L.Hakeem memandang wajah Faris. Mereka kini berada di lampu isyarat. Dalam perjalanan pulang ke rumah keluarganya di Subang. Wajahnya seperti orang yang dalam dilemma. Serba salah Faris dibuatnya.

‘Tapi, kau kan dah buat keputusan. Kau ikut je la kata kati kau tuh. Benda ni perkara normal bro. Kau nak dirikan masjid, benda baik, takkanlah ada orang yang nak halang. Rezeki kita ada kat mana-mana lah bro sebab Rezeki tu Allah yang bagi. tak payah risau sangat lah. Lagipun, lambat-laun, kau kena kawen jugak! Cuma cepat dengan lambat je.’ dia cuba menyedapkan hati Luthfi. Naluri dia mengatakan bahawa Luthfi kini lebih memerlukan pendapat dia sebagai seorang sahabat. Luthfi masih terus membatu. Cuba menghadamkan kata-kata sahabatnya itu.

Betul jugakkan? Dah sampai jodoh, takkan nak tolak. Lagipun, bukannya dia nak buat benda tak baik. Nak mendirikan masjid, kan bagus tuh. Kata hatinya.

Friday 22 February 2013

SOP #13


***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

hasil karya saya masih dalam pembikinan (cewah!)
belom 100% siap lagi~ maknenye, plot dia masih panjang, masih dikarang..
kadang-kadang idea ni datang secara mengejut!
mase tengah edit tulah, tetibe rase macam nak ubah semua.. huh! (mesti penah kena kan?!)
jadik, kalo ade sebarang komen, cadangan, usulan, yang sudi nak share.. silekan!
it is open to e-ve-ri-bo-di!
let's write this story together!
with wisdom we explore! hahaha
done! ***

(n.n)v

------------------------------------------------------------

Suamiku Orang Popular #13


Tamat sudah pengumumannya. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? Tak boleh nak buat apa dah. L.Hakeem berbalas pandangan dengan Faris, mengizinkan sesi soal jawab dimulakan. Dia ingin tamatkan sidang akhbar ini secepat mungkin. Da macam nak meletup da jantung ini. Debarannya luar biasa. Apa jenis soalan yang akan diajukan oleh wartawan mendatangkan resah dihatinya. Tak betah duduknya dihadapan itu.

Keadaan yang tadinya senyap seketika kembali bising setelah Faris mengumumkan bahawasanya sesi soal jawab boleh dimulakan sekarang. Masing-masing mengangkat tangan, dan ada yang sudah berdiri. Bersedia untuk menanyakan soalan.

‘Saya wartawan dari Majalah J. Soalan saya, adakah benar saudara L.Hakeem akan berkahwin?’

‘Ya, memang benar.’ Jawabnya yakin.

‘Kenapa?’ tanya wartawan itu lagi.

‘Sebab dah sampai seru?’ luthfi gelak dengan jawapannya. Cuba menenangkan perasaannya sendiri.

‘maksud saya, kenapa tiba-tiba?’ wartawan itu cuba mendapatkan penjelasan. Tak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan tadi.

‘eh, mana ada tiba-tiba!’ gelak dia sendiri. ‘Keputusan ini dibuat setelah kami berbincang bersama. (berbincang ke?!) rasanya dah sampai masa untuk saya mendirikan masjid dan saya fikirkan pada umur saya sekarang amatlah bersesuaian. Perfect timing la senang cakap’ dia menjawab.

‘tapi yang peliknya L.Hakeem, tak ada angin, tak ada ribut, kenapa tiba-tiba memutuskan nak kahwin?’ soalan dari seorang penulis blog hiburan popular menarik perhatiannya.

‘macam yang saya katakan tadi, benda ini bukannya tiba-tiba (walaupun sebenarnya memang ya!) dah lama keputusan ini dibuat (tak lama mana pun. 4 hari lepas kot) Cuma sengaja tak diuar-uarkan (padahal tak tahu-menahu) sebab banyak hati nak dijaga. Saya taknak apa yang dirancang tak menjadi kalau benda ni diheboh-hebohkan. Kitakan hanya mampu merancang, Tuhan yang menentukan segalanya. Benda kahwin ni perkara serius, tak boleh main-main perihal bina masjid ni. Jadi setelah saya yakin dan pasti, barulah keputusan untuk mengumumkan perkahwinan ini dibuat.’ Amboi, bukan main baik lagi kau goreng ayat ye Luthfi. Hatinya berbicara sendiri. Tipu sunat takpe.

‘jadi selama ini, gossip yang mengatakan awak berpacaran dengan pelakon wanita yang semakin meningkat naik itu, tipulah ya,’ pertanyaan seterusnya dari wartawan rancangan hiburan.

‘Tak betullah tu!’ dia mengiyakan.

‘Siapa gadis tu?’ semua senyap. Soalan panas ni. Mereka menunggu jawapan dari tuan punya badan. L.Hakeem sekadar tersenyum. Makin lebar dibuatnya. Entah kan senyuman itu ikhlas dari hati atau dibuat-buat. Pelakon lah katakan~

‘Biarlah rahsia~!’ bait lirik lagu oleh penyanyi nombor satu Malaysia, Dato’ Siti Nurhaliza dinyanyikannya.

‘Eeeeeyyyyy~!’ berpadu suara mereka semua, tanda tidak puas hati. Menyedarkan perkara ini, L.Hakeem terus menyambung bicara.

‘Ok. Ok. Bawak bertenang semua. Saya cerita.’ Tuturnya, meredakan seketika suasana tadi.

‘Dia, merupakan pemilik tulang rusuk kiri saya yang dah lama hilang tu.’bersahaja dia berbicara. ‘Dan hadirnya dia dalam hidup saya, untuk memulangkan apa yang pada awalnya adalah milik saya. Dah pinjam, kena lah pulang balik kan,’ dia cuba melawak. Ni kalau tau dek minah tu nanti, habes aku kena balon ni. Lantaklah. Dua-dua nak hidup kan. Tuturnya tak berhenti disitu, bicaranya diteruskan.

‘Dia juga merupakan insan yang memiliki sebelah lagi jiwa saya, bila bersama, kami rasa saling melengkapi. Ayat pendeknya, kami jadi satu. Saya akui, tiada antara kami yang sempurna, tapi kehadiran dia telah menyempurnakan segala kekurangan saya. Dan saya sangat berterima kasih pada dia untuk itu.’ Terjawab sudah soalan tadi. Apa lah yang aku merepek ni? Bersastera sungguh ayat. Bukan dulu aku ni budak science stream ke? Bila masa aku pandai cakap bahasa pujangga ni pun aku tak tau.

Specific la sikit Hakeem. Umur berapa? Asal mana? Berapa lama berkenalan? takkan taknak cerita sikit pun L.Hakeem? ramai peminat awak nak tahu ni, siapa yang Berjaya merampas awak dari mereka. Jejaka idaman Malaya ni!’ wartawan tadi cuba memprovokasi. Kembang kempis hidung L.Hakeem dibuatnya. Macam nak terkoyak da mulut, kalau tengok gaya senyumnya yang lebar melampau. See, it is proven that L.Hakeem is the hottest guy in Malaya! In your face, minah buku!

bukan taknak share, tapi segan la nak cerita,’ malu la kononnya. Tingkah L.Hakeem menggalakkan lagi suasana dalam dewan itu. Riuh kembali suasana. Sumpah! Buat orang yang tak tahu perkara sebenar, mereka akan mengandaikan bahawa dia kini memang sedang di ulit bahagia.

‘Dia seorang gadis yang berumur 20++. Wajahnya, manis dipandang. Perilakunya, secara ringkasnya bolehlah disimpulkan sebagai anak yang baik. dia hormat orang tua saya, dan orang tua saya pun boleh menerima dia dengan baik. Boleh dikatakan sebagai menantu pilihan la. Sebab, ibu saya kalau dah jumpa dia, tak mau berenggang langsung. Macam mak dengan anak. Lagi apa ya…,’ dia berfikir sebentar, ‘Hah, saya terpikat dengan perwatakan dia (minah yang pelik), tutur kata dia (suka cari pasal), sikap dia (selamba badak) dan yang paling penting dia terima saya seadanya (bukan dia kisah pun aku ni siapa!),’ meraban je la aku ni. Entah apa la yang minah tu pikir kalau dia dapat tau ni.

‘Langsung taknak bagitau ke siapa pilihan hati tu, L.Hakeem?’ masih cuba mengorek rahsia. Soalan ditujukan oleh seorang wartwan portal hiburan. ‘Saya minta maaf sangat-sangat, sebab permintaan itu sukar untuk saya tunaikan. Saya dah berjanji, and I am a man that keep my words. Saya berharap, anda semua dapat menghormati keputusan saya. Insya-Allah, satu hari nanti anda semua akan tahu juga. Banyakkan lah berdoa ya.’ bersahaja dia menjawab. Wartawan tadi sekadar mengangguk. Wakil media yang hadir mengangguk sambil tangan laju mencatat apa yang diperkatakan L.Hakeem. Ada yang berbincang sesame sendiri. Berita sensasi ni. Masing-masing khusyuk mengarang cerita. Kalau yang ade laptop depan mata tuh, confirm dari portal hiburan. Dan confirm jugaklah dalam masa 10 saat lagi berita ini akan tersebar. Teknologi memang canggih sekarang nih. Makin panaslah nama aku untuk seminggu dua ni.

SOP #12


***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

hasil karya saya masih dalam pembikinan (cewah!)
belom 100% siap lagi~ maknenye, plot dia masih panjang, masih dikarang..
kadang-kadang idea ni datang secara mengejut!
mase tengah edit tulah, tetibe rase macam nak ubah semua.. huh! (mesti penah kena kan?!)
jadik, kalo ade sebarang komen, cadangan, usulan, yang sudi nak share.. silekan!
it is open to e-ve-ri-bo-di!
let's write this story together!
with wisdom we explore! hahaha
done! ***

(n.n)v

------------------------------------------------------------

Suamiku Orang Popular #12


Suasana hingar-bingar di perkarangan Hotel Double Tree Hilton, Ampang menarik perhatian orang yang lalu lalang di luar. Kelihatan ramai manusia dengan kamera ditangan masing-masing bersedia untuk merakamkan wajah insan yang menjadi buah mulut masyarakat hari ini.

Jejaka yang berwajah persis pelakon Hollywood, Ian Somerhalder tapi versi anak melayu melangkah keluar dari kereta dengan senyuman yang tak lekang di bibir. Sungguh, senyuman semanis itu bisa mencairkan sesiapa saja. Mulutnya ramah bertanya khabar. Garau suaranya menggoyah jiwa. Orang yang ditunggu akhirnya muncul jua. Ketibaan insan popular yang dinanti ini, menambahkan lagi keriuhan, sehingga pihak hotel terpaksa menghulurkan bantuan keselamatan.

L.Hakeem tiba di perkarangan hotel tepat jam 10 pagi seperti yang dijanjikan. Saat kakinya menjejakkan kaki ke tanah, terdengar bunyi picitan kamera merakamkan setiap pergerakannya. Tidak ketinggalan soalan dari wartawan yang bertalu-talu bertanyakan motif sidang akhbar hari ini dijalankan. L.Hakeem sekadar senyum sebagai jawapan. Dia sudah bersedia, untuk menerangkan apa sebenarnya yang berlaku dalam hidupnya.

Ya, benar. Sebuah sidang akhbar dengan dia sebagai watak utama bakal berlangsung pada hari ini. Jemputan ke sidang akhbar ini telah pun diedarkan kepada media dan wartawan hiburan 3 hari yang lalu. Tidak dinyatakan tujuan sebenar sidang akhbar ini diadakan. Cuma ditulis, ada satu pengumuman penting yang akan dibuat oleh dia.

Langkah diteruskan ke dalam hotel dan menuju ke tempat yang dijanjikan. Faris, sahabat baik juga merupakan pengurusnya,setia menemani disisi. Setelah berbincang, akhirnya keputusan ini yang dirasakan terbaik, diambil.

Pintu dewan itu dibuka, dan L.Hakeem melangkah masuk dengan yakin. Dia senyum pada mereka yang sudah berada di situ menantikan kehadirannya. Salam diberi sebagai pembuka bicara. Dia mengambil tempat dan duduk dibahagian hadapan, bersedia dengan segala kemungkinan. Faris bertindak selaku pengerusi majlis dan mengumumkan secara rasminya bahawasanya sidang akhbar ini akan bermula.

‘Assalamualaikum wbt semua,’ tutur L.Hakeem sambil tersenyum. Semua yang ada di dalam dewan itu menjawab salamnya. Bunyi bidikan lensa kamera merakamkan gambar masih belum surut. Kamera rancangan hiburan pula terus setia merakamkan aksinya walaupun dia tidak berbuat apa-apa. Hadirin yang berada di dalam dewan terus khusyuk, menantikan dia untuk terus menyambung bicara.

‘Semua puasa tak hari ini?’ dia bertanya. Mukadimahnya mendatangkan tawa buat satu dewan. Nak kena ambil hati dulu ni. Bisik hati L.Hakeem. dia mungkin Nampak tenang diluar, Nampak seperti sudah bersedia. Tapi dalam hati, hanya Tuhan yang tahu. Dia tak tahu bagaimanakah penerimaan masyarakat nanti. Dia takut dengan anggapan mereka, tapi dibiarkan sahaja perasaan itu. Kerana apa? Kerana dia yakin setiap yang berlaku ada hikmahnya. Bukankah Allah itu Perancang Yang Terbaik.

‘Baiklah, saya pun tak nak ambil masa anda, memandangkan saya sedar kita semua merupakan rakyat yang busy.’ Senyum. ‘tujuan sebenar saya menjemput anda semua, rakan wartawan dan wakil media hadir ke majlis sidang akhbar ini adalah kerana saya mempunyai satu pengumuman penting yang ingin dibuat.’ Suasana dalam dewan senyap. Hanya bidikan kamera yang kelihatan.

‘diharapkan dengan apa yang ingin sampaikan sebentar lagi ini, akan dapat dapat diterima dengan baiklah, buat rakan-rakan semua.’ Nafas ditarik dalam-dalam. Degup hatinya terus berdetap laju. Ni baru nak umum, belum betul-betul punya ni. Ya Allah, kuatkanlah hati hambaMu ini! Doanya dalam hati.

‘Saya nak kahwin!’ ucap L.Hakeem.

‘Hah?’ satu dewan serentak bertanya.


*********************

Keadaan dalam dewan itu mula riuh. Soseh-soseh wartawan yang hadir dengan pertanyaan sesama mereka membingitkan telinga.. Masing-masing tak percaya. Salah dengar ke? L.Hakeem sudah dapat mengagak akan reaksi itu. Ditarik nafas dalam-dalam dan dihembus keluar semula perlahan-lahan. Cuba menenangkan diri. Berikanlah kekuatan pada hamba-Mu ini, Ya Allah. Dia berdoa di dalam hati.

‘Saya akan berkahwin!’ ulangnya lagi. Kali ini dengan lebih yakin. ‘Saya akan berkahwin, dan mengikut perancangan, majlis akan diadakan pada awal tahun hadapan!’ jelasnya lagi. Keadaan dalam dewan yang pada mulanya tenang mula riuh dengan suara mereka. Rakan wartawan dan wakil media yang berada di situ saling memandang sesama mereka. Jelas tertera kecelaruan di wajah, masing-masing tertanya-tanya. Apa yang sedang berlaku ini?

‘Majlis pertunangan akan dilangsungkan, insya-Allah dalam masa yang terdekat ini. Mengikut perancangan, kami akan bertunang selama 3 bulan sahaja. Benda yang baik tak perlulah dilambat-lambatkan, betul tak? Tapi, terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana majlis ini akan dibuat secara tertutup. Hanya ahli keluarga dan rakan terdekat sahaja yang akan dijemput. Keputusan ini diambil kerana saya perlu menjaga hati kedua-dua keluarga yang mahukan ‘privasi’. Tapi jangan risau, kerana majlis resepsi akan tetap diadakan buat semua pada awal tahun hadapan. Pada waktu itu nanti, saya menjemput semua rakan media untuk hadir memeriahkan majlis kami.’ Senyum masih tidak lekang dibibirnya. Kalau tengok macam orang sedang dilamun cinta. Bercintakah dia? Hanya hati L.Hakeem dan Allah sahaja yang tahu.

SOP #11


***
ini adalah raw version..
which mean karya ini tidak di edit (langsong), fresh written..
so, in that case, ignore all the typo, grammar and spelling errors pelis~!
ade yang guna spelling texting.. name pun raw version kan.. =P
kalau nak baca versi bahasa melayu standard, sila baca yang ini --> karya zee.anep.h

hasil karya saya masih dalam pembikinan (cewah!)
belom 100% siap lagi~ maknenye, plot dia masih panjang, masih dikarang..
kadang-kadang idea ni datang secara mengejut!
mase tengah edit tulah, tetibe rase macam nak ubah semua.. huh! (mesti penah kena kan?!)
jadik, kalo ade sebarang komen, cadangan, usulan, yang sudi nak share.. silekan!
it is open to e-ve-ri-bo-di!
let's write this story together!
with wisdom we explore! hahaha
done! ***

(n.n)v

------------------------------------------------------------

Suamiku Orang Popular #11


Luthfi sedang terbaring layu di atas katilnya. Penat otaknya berfikir hal tadi. Tiba-tiba, pintu biliknya diketuk. 

‘Pakcik Sharef,’ tegur luthfi apabila melihatkan kepala lelaki itu terjengul di pintu biliknya.
‘Boleh pakcik masuk?’ tanyanya. Luthfi mengangguk. Pakcik sharef mula melangkah masuk dan duduk di birai katil. Dia pun berbuat perkara yang sama.

‘Kenapa pakcik?’ Tanya Luthfi. Pakcik Sharef tak menjawab. Direnung wajah tampan anak muda dihadapannya. Dalam. Luthfi mula merasa pelik pabila pakcik Sharef tiba-tiba sahaja memeluknya. Kemas. Ditepuk-tepuk belakang badannya. Lembut sahaja. Terkejut luthfi dengan reaksi itu. Dia tak tahu nak buat apa apabila Pak cik sharef membisikkan sesuatu di telinganya. ‘pakcik minta tolong kamu, jaga cucu pakcik!’ kemudian, pelukan dileraikan. Wajah anak muda itu ditatap. Sayunya pandangan mata pakcik sharef, memagut rasa dihatinya.

‘umur pakcik dah tua, dah tak lama dah ni.’ Sambung tok aba.

‘boleh tolong pakcik?’ tanyanya lagi. Penuh mengharap.

‘Kenapa pakcik sharef cakap macam tu. Tak baiklah. Kalau dengar dek minah tu, kecik hati dia,’ luthfi cuba melawak. Resah hatinya tak terkata.

‘Iffa, Luthfi. Nama dia Iffa. Nama penuh, Nur  Zatul Iffah binti Hashim.’ Beritahu tok aba.

‘Oh! Sorry pakcik.’ Sengih. Lupa pulak minah tu cucu pakcik sharef. Yang aku ni pun selamba badak je panggil minah. Kan dah kena.

‘kamu hafal lah nama tu, senang masa nak akad nanti,’ seloroh tok aba. Bulat mata luthfi dibuatnya. Terus mati sengih dia tadi.

‘kenapa pakcik pilih saya?’ tanpa silu, pertanyaan itu dilontarkan. Dia pandang mata pakcik Sharef

‘pakcik tahu kamu boleh sebab tu pakcik pilih kamu.’ Ringkas sahaja jawapan balas yang diterima.

‘tapi, pakcik tak risau ke kalau saya menolak? Buatnya saya ni dah berpunya, cucu pakcik tu dah ada buah hati dia sendiri ke?’ dia tanya lagi, sedikit teragak-agak.

‘pakcik tak tahu kenapa tapi pakcik dapat rasa yang kamu akan terima. Lagi satu, pakcik tahu, buah hati si iffa tu Cuma pakcik seorang.’ yakin bunyi jawapan itu.

‘pakcik pun dah risik, mak kamu kata, kamu solo lagi.’ Kata tok aba.

‘saya tak tahu lah pakcik.’ Akhirnya luthfi meluahkan perasaannya yang terbuku sejak tadi.

‘kamu cuma tak pasti dengan perasaan kamu sendiri, tapi kamu tak pula menolak. Jadi, kemungkinan untuk kamu terima iffa tu agak tinggi.’ Tok aba senyum memandang anak muda didepannya. ‘mula-mula jumpa pun dah tak sebulu. Ikut kata orang-dulu-dulu, mula-mula benci, lama-lama nanti sayang.’ Gelak tok aba bila luthfi membuntangkan matanya. Terkejut barangkali dia. Cucu dengan atok perangai lebih kurang je.

Tok aba mengenggam tangan luthfi. Dia tidak mendesak luthfi untuk mendapatkan jawapan sebaliknya memberikan masa untuk luthfi memikirkannya. Tok aba memberi salam, sebelum dia berlalu keluar dari bilik itu. Luthfi? Dia membisu. Dia tak tahu. Otaknya gagal berfungsi di saat ini. Buntu. Keliru. Celaru. ‘Apa aku nak buat ni?’ soalnya berkali-kali pada diri sendiri sebelum badannya kembali ditelentangkan di atas katil.