Seorang anak kecil bercerita kepada ibunya, “mak, tadi masa adik nak balik sekolah, adik ikut jalan belakang. Lepas tu kan mak, adik nampak adaorang lelaki tu kencing kat seorang kakak tu tepi semak belakang kedai lama tu”. Si ibu yang sedang memasak itu pun tergamam dengan pernyataan “innocent” anaknya itu.

Dengan perasaan masih terkejut, si ibu cuba menangkis. “Eh yeke..adik nampak apa lagi”? Dalam hatinya berderau darah gara-gara apa yang diceritakan oleh anaknya. Macam mana ya dia mahu menerangkan..

“Adik dengar kakak tu menangis, tapi lepas tu dia senyum-senyum..adik pun takut lepas tu adik lari balik cepat-cepat, adik rasa dorang tu orang gila la..”

Si ibu pula menjawab, “adik, bagus adik buat macam tu. Macam ni lah, esok adik jangan lalu kat jalan tu lagi ya..tunggu sampai ayah sampai , jangan balik sorang-sorang”.

Adik: “Ala.. mak..rumah ni dekat je pun dengan sekolah..takpe adik boleh balik sendiri la”

Mak: “Adik , sekarang ni bahaya..kang nanti orang gila tu kencing lagi..adik tak takut ker? Okay, ingat esok tunggu sampai ayah datang.”

Sambil terpinga-pinga, si anak itu pun menggangguk dan si ibunya duduk termenung sambil memikirkan bagaimana untuk menerangkan secara terbaik kepada anaknya akan kejadian itu..Mungkin apabila sampai masa dan waktu yang sesuai baru boleh dijelaskan kepada anaknya itu.

*Monolog….*

"alangkah elok kita memegang binatang haram dan dapat menyamaknya semula, dan malangnya kita menyentuh lelaki atau wanita yg bukan mahram dan dosanya tak dapat kita samak.. niat tak menghalalkan cara.."

Hit: 8 Laman Asal