Wednesday, May 25, 2011

BLENDED ORANGE CAKE


Assalammualaikum, salam sejahtera dan selamat malam 25 May 2011.

Alahaiii payahnya nak sign in ke blogspot menerusi flock..terkial kial chekiah sejak malam semalam sehingga hari ini. Malam ni ubah port guna Mozilla Firefox baru lah leh lepas..tak mengapa guna apa saja janji leh menembusi masuk ke wall blog.

Ada beberapa N3 yang nak di publish tapi chekiah take my own sweet time lah dulu sebab kalau kalut2 mesti rasa tegang urat kepala hehehe jadi chekiah on mode cool dan santai2 jer hehe..

keadaan lebih baik dari percubaan pertama

Baru-baru ni ada chekiah terkuciwa sekejap sebab penampilan 1 projek tu tak memuaskan mesti ada yang tertanya tanya apa yang chekiah maksudkan. Sebenarnya hari tu ada mengetes buat blended orange cake versi cup cake tapi entah kat mana yang tak kena isi cup cake tu terbojeh keluar melimpah ruah dah jadi cam cendawan yang sedang kembang selepas hujan. Paras adunan yang chekiah masukkan dalam cup tu ialah 3/4 seperti selalunya tapi mungkin di sebabkan chekiah guna tepung berserbuk penaik (SRF) di campur pulak dengan baking powder maka aper lagi melimpah ruah ler jadinya dan petang semalam buat sekali lagi ikut resepi yang gunakan tepung gandum di campur dengan baking powder baru menjadi hehehe. Kekadang dalam kecewa kita dapat pengajaran baru dan belajar dari kesalahan ialah guru yang terbaik.

rasa keaslian buah limau sunkist yang menggamit selera

Ramai rerakan yang dah mencuba dan memuji keenakannya apa lagi chekiah pun tak nak ketinggalan mencubanya. Resepi blended orange cake kali keduanya chekiah ambik dari blog Puan Jue teman baik chekiah dan alhamdulillah menjadi akhirnya..terima kasih Puan Jue.

kaedah pmbuatan yang mudah menarik minat ramai utk mencubanya
 
Blended Orange Cake
sumber resepi : Puan Jue@http://juicycafe.blogspot.com/

Bahan-bahannya:-
1 biji buah limau sunkist
1 cawan gula perang
3 biji telur B
1/2 cawan mentega - cairkan
1/2 cawan minyak jagung
Secubit garam
Sedikit pewarna oren
2 cawan tepung gandum*
1 sudu kecil baking powder* - *ayak bersama

kharuman prutan klt limau mula trbau di saat adunan dimasukkan ke dlm cup


Cara Membuatnya:-

1. Limau dicuci bersih dan dilap sehingga kering, sagat kulit limau, jangan sampai kulit yang putih nanti pahit, ketepikan. Potong buah limau kecil2 dan buang selaput serta urat2 putih buah.
2. Panaskan oven pada suhu 175C, siapkn papercup atas dulang, ketepikan.
3. Dalam mesin pengisar, masukkn kulit oren, buah oren, gula, mentega cair, minyak jagung dan telur, kisar sehingga semua sebati dan halus, kemudian tuang adunan kedalam bekas.
4. Masukkn tepung yang telah di ayak tadi sedikit2 dalam adunan oren dan gaul rata kemudian masukkan pewarna dan kacau lagi dengan spatula.
5. Masukkn adunan dlm piping bag atau dalam plastik biasa yang di gunting sedikit di bucu bawahnya dan pipekan kedalam papercup 3/4 penuh.
6. Bakar selama 1 jam atau mengikut oven masing2. Sejukkan atas 'wire rack'.

*Selamat Mencuba*

bila dah masak lagi lah semerbak bau limau...tetiba rasa laparrr..!!!

No comments:

Post a Comment