Wednesday, March 30, 2011

JIKA MUSIBAH DITERIMA YANG KITA TIADA MINTA DAN TAK DISANGKA2....ADA BAIKNYA JANGAN BUAT PERKARA YANG TIDAK DIBENARKAN.....TERIMA SAJA TAKDIR.. MEMANG KITA TIADA JODOH DENGANNYA ATAU JIKA CINTA KITA DITOLAK...RELALAH ...ITU MEMANG BUKAN JODOH KITA.....

Mati terbakar atas kereta api

Oleh Muhaamad Hafis Nawawi
mhafis@hmetro.com.my

ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat di atas bumbung kereta api.
ANGKAT...anggota polis mengangkat mayat di atas bumbung kereta api.
MAUT...anggota polis mengusung mayat mangsa.
MAUT...anggota polis mengusung mayat mangsa.
RAWANG: “Sebaik terdengar letupan dan diikuti orang menjerit, saya keluar dari rumah untuk melihat apa yang berlaku dan terkejut melihat badan seorang lelaki terbakar dipercayai akibat terkena renjatan elektrik,” kata pemandu kereta api, Zalani Noor, 49.
Berikutan kejadian kira-kira jam 5.45 pagi semalam itu, mangsa yang belum dikenali identitinya melecur hampir 40 peratus badan dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Mangsa bersama dua rakannya dipercayai menceroboh masuk ke kawasan Stesen Komuter Rawang, di sini, semalam, untuk mencuri besi buruk daripada gerabak kereta api yang tidak lagi digunakan di kawasan itu sebelum terkena renjatan elektrik bervoltan tinggi.

Zalani yang tinggal di kuarters Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) berhampiran tempat kejadian berkata, sejurus terdengar letupan dari belakang rumahnya dia menjenguk ke luar rumah melalui tingkap.


“Ketika itu saya melihat kebakaran di sebuah gerabak kereta api lama di kawasan stesen itu.

“Tidak lama kemudian saya terdengar orang menjerit meminta tolong. Saya ke tempat kejadian dan melihat dua lelaki cuba memadam api yang menyambar rakan mereka.

“Selepas gagal memadam api itu, kedua-dua lelaki terbabit meninggalkan rakannya dalam keadaan tergesa-gesa,” katanya.

Zalani berkata, gerabak yang terbakar itu sudah dua tahun terbiar dan sering didatangi penagih dadah bagi mencuri besi buruk untuk dijual.

“Saya percaya kumpulan lelaki tiga itu turut ingin melakukan melakukan kegiatan sama, namun tidak bernasib baik apabila seorang daripada mereka maut terkena renjatan elektrik,” katanya.

Zailani memaklumkan kejadian itu kepada pengurus stesen berkenaan sebelum mereka membuat laporan polis.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan ketika dihubungi mengesahkan kejadian terbabit dan siasatan lanjut dijalankan.

Menurutnya, sebaik tiba di tempat kejadian, pihaknya menemui mayat seorang lelaki di atas bumbung satu daripada gerabak kereta api yang terbiar itu.

“Hasil pemeriksaan mendapati 40 peratus badan mangsa melecur akibat terkena renjatan dari kabel elektrik bervoltan 25 kilovolt (KV).

“Mayat mangsa dihantar ke Hospital Selayang untuk bedah siasat dan identiti mangsa belum dikenal pasti,” katanya.

Difahamkan, polis tidak menemui peralatan untuk memotong kabel di sekitar tempat kejadian dan situasi itu menunjukkan kemungkinan mangsa bersama dua rakannya mahu mencuri besi buruk dan bukan mencuri kabel.

Sementara itu, Pengurus Kanan Komunikasi Korporat KTMB, Mohd Fazil Ismail berkata, pihaknya difahamkan mayat mangsa ditemui dalam keadaan keseluruhan anggota badan terbakar teruk.

“Jarak bumbung gerabak tempat mayat mangsa ditemui dengan kabel kira-kira satu meter menyebabkan risiko untuk terkena renjatan elektrik amat tinggi,” katanya ketika dihubungi.

Mohd Fazil berkata, jumlah voltan yang terkandung dalam kabel di stesen berkenaan sebanyak 25KV dan sesiapa saja yang terkena renjatan akan terbunuh.

“Gerabak kereta api berkenaan dua tahun tidak digunakan, namun kejadian ini tidak menjejaskan operasi perkhidmatan KTMB,” katanya.


Korban cinta tidak berbalas

Oleh Abdul Rahman Adam
am@hmetro.com.my

DI SINI...rumah sewa tempat mangsa dibunuh, semalam.
DI SINI...rumah sewa tempat mangsa dibunuh, semalam.
KESAN DARAH...tempat mangsa tidur ketika ditikam.
KESAN DARAH...tempat mangsa tidur ketika ditikam.
MIRI: Berang dan cemburu kerana cintanya tidak berbalas, seorang lelaki menggunakan pisau pemotong sayur untuk menikam sehingga mati seorang wanita berusia 20-an yang menyewa bilik di rumahnya di Jalan Hokkian, di sini, semalam.
Difahamkan, suspek berusia 43 tahun, bertindak demikian kerana cemburu selepas mengesyaki mangsa ada hubungan dengan lelaki lain, sedangkan dia sudah lama menyimpan perasaan cinta terhadap wanita itu.

Ketika kejadian, mangsa yang menyewa di rumah 17 bilik itu sedang tidur, manakala suspek dikatakan sendirian selepas ahli keluarga lain berkunjung ke negara jiran.

Sumber berkata, mangsa dipercayai dari Baram dan bekerja di sebuah syarikat swasta di bandar raya ini, menyewa di rumah milik keluarga suspek, sejak tiga bulan lalu.


“Suspek dipercayai memasuki bilik sewa mangsa pada awal pagi ketika mangsa tidur dan menikamnya menyebabkan kecederaan di dada kanan apabila senjata itu menembusi paru-paru sebelum mangsa disahkan meninggal dunia, kira-kira jam 11.48 pagi.

“Suspek juga dikatakan cuba menikam seorang lelaki yang dipercayai penyewa di rumah berkenaan selepas lelaki itu melihat perbuatannya.

“Bagaimanapun, lelaki terbabit sempat mengelak dan merampas pisau digunakan suspek sebelum melarikan diri, manakala penyewa terbabit menghubungi rakan untuk meminta bantuan,” katanya.

Menurutnya, penyewa itu turut cedera ringan akibat bergelut dengan suspek kemudian membuat laporan di balai polis berhampiran.

Sumber berkata, polis yang menerima laporan itu menggerakkan sepasukan anggota ke tempat kejadian dan menahan suspek yang dikatakan cuba untuk mencederakan dirinya.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, pihaknya menjalankan siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan masih menyiasat sama ada suspek mengalami masalah mental, berada di bawah pengaruh alkohol atau dadah.


Selamat bekas suami

Oleh Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

CARI...Shafie (kanan) bersama Hafizi mencari barangan berguna selepas rumah mereka ranap dilanda ribut.
CARI...Shafie (kanan) bersama Hafizi mencari barangan berguna selepas rumah mereka ranap dilanda ribut.
ALOR SETAR: Tindakan pantas bekas isteri berjaya menyelamatkan warga emas daripada maut apabila rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang didiaminya ranap dalam kejadian ribut di Kampung Simpang Empat Kuar, Alor Janggus, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, rumah Shafie Othman, 72, yang didiami bersama anaknya, Mohd Hafizi, 22, runtuh dan hanya tinggal bilik air akibat dilanda ribut selama kira-kira 10 minit.

Bekas isterinya, Che Dah Rashid, 52, berkata secara kebetulan sebelum kejadian, dia ke kampung berkenaan menziarahi rakannya yang tinggal kira-kira 10 meter dari rumah bekas suaminya itu.

“Ketika angin kencang itu, saya melihat Shafie berdiri di depan pintu rumah. Pada masa sama, dinding di sebelah kanannya mula runtuh. Saya menjerit memanggilnya tetapi tidak diendahkan kerana dia mengalami masalah pendengaran.


“Saya berlari ke arahnya dan sebaik saja saya menarik tangannya keluar, rumah itu runtuh. Saya tidak tahu apa akan terjadi jika tidak sempat menyelamatkannya,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, di sini, semalam.

Katanya, dia dan Shafie bercerai sejak 14 tahun lalu dan kini dia tinggal di Kodiang bersama suami barunya, namun kerap ke kampung berkenaan menziarahi bekas suami dan anaknya itu.

Dalam pada itu, Shafie ketika ditemui, berkata ketika kejadian dia tidak menyedari dinding rumahnya runtuh kerana tidak mendengarnya.

“Mujur Che Dah sempat menyelamatkan saya. Jika tidak tentu nasib saya lebih buruk,” katanya.

Shafie berkata, dia mendiami rumah PPRT berkenaan sejak 12 tahun lalu dan tidak pernah mengalami masalah walaupun kampung itu kerap dilanda angin kencang.

“Walaupun semua harta benda musnah, saya tetap bersyukur kerana terselamat tanpa kecederaan,” katanya yang menumpang di rumah anak perempuannya, Norhaslinda, 24, di Simpang Empat, Perlis.

Selain mengalami masalah pendengaran akibat ketumbuhan dalam telinga, Shafie turut mengalami masalah mata berselaput menyebabkan penglihatannya kurang.



Ustaz bertemu jodoh saudara baru ketika berdakwah



KUCHING: “Saya tidak sangka bertemu jodoh dengan saudara baru ketika bertugas, malah perkenalan dengan isteri ketika mengajar di Lundu menjadi titik mula ‘percintaan’ kami hingga ke alam rumah tangga,” kata Abd Hadi Abd Halim, 25.
Dia yang bekerja sebagai Penyelia Kawasan Saudara Baru berkata, keadaan yang berlaku di luar perancangan kerana isterinya memeluk Islam hanya selepas tiga hari menyertai sesi penerangan mengenai agama baru.

Menurutnya, semuanya bermula sejak dua bulan lalu selepas ditugaskan ke Kampung Pasir Ulu, untuk berdakwah mengenai Islam di kawasan itu dan bertemu saudara baru di sana.
“Ketika itu, saya bersama beberapa pegawai beramah mesra dengan penduduk di kampung itu dan seorang daripada mereka adalah isteri saya yang tertarik memeluk Islam selepas mendengar taklimat guru agama.

“Kami kemudian mengambil keputusan mendirikan rumah tangga dan tinggal bersama dan dia kini bukan saja isteri, malah ‘pelajar’ saya di kelas agama,” katanya ketika ditemui pada majlis Seminar Pengukuhan Jati Diri Saudara Baru, di sini.

Bagi isterinya, Qistina Jaboh, 21, tiada yang lebih menggembirakannya dalam hidup selepas memeluk Islam dan berkahwin dengan seorang yang digelarnya ustaz sebelum ini.

“Sejak bergelar isteri, saya mengambil keputusan berhenti kerja sebagai pembantu sebuah kafe dan mahu memberi tumpuan sepenuhnya kepada rumah tangga dan belajar mengenai Islam dengan lebih mendalam,” katanya.

No comments:

Post a Comment