"Anakku, ayah melihat orang-orang di sini sudah mulai memuji paras
rupa dan kecantikanmu. Maka mulai hari ini ayah ingin kamu mengenakan
hijab dengan sempurna, kerana kamu sudah menjadi wanita dewasa
sekarang."
Ungkapan
kata penuh kasih sayang itu dituturkan dengan suara lembut oleh Sultan
Abdul Hamid II kepada anaknya Aishah saat mereka melintasi hadapan
Masjid Hamidiye Yildiz yang terletak tidak jauh dari pintu masuk
istananya.
Di hadapan masjid ini, terlalu banyak kisah yang memilukan hati menimpa
diri dan keluarga Sultan. Percubaan pembunuhan dengan meletakkan bom di
dalam kereta kuda Sultan. Pengeboman itu terjadi selang beberapa saat
seusai solat Jumaat. Allah masih menghendaki Sultan Abdul Hamid tetap
bertakhta memimpin umat. Usaha khianat untuk menamatkan nyawa orang
nombor satu di dunia Islam itu telah gagal.
Di hadapan istana ini, Sultan sering melaksanakan solat dan keluar
menemui rakyat yang selalu dekat di hatinya.
Di situ juga, Sultan sesekali menunggang kuda ditemani anaknya Aishah,
sambil menitahkan erti pentingnya menegakkan syariah bagi muslimah.
Sejak saat itu anaknya mutahajibah (berhijab) sempurna, ini
menandakan puterinya Aishah Osmanuglu telah memasuki usia aqil baligh.
Istana Yildiz yang diperbuat dari kayu ini adalah tempat tinggal pilihan
Sultan Abdul Hamid II, setelah beliau meninggalkan segala bentuk
kemewahan kaum keluarganya yang sebelum ini di Istana Dolmabahce.
Sultan Abdul Hamid II, lahir pada hari Rabu, 21
September 1842. Dengan nama lengkapnya, Abdul Hamid Khan II bin Abdul
Majid Khan. Sultan adalah putera Abdul Majid dari isteri kedua beliau.
Ibunya meninggal saat Abdul Hamid berusia 7 tahun. Sultan menguasai
bahasa Turki, Arab, dan Parsi. Gemar membaca dan bersyair.
Sebelumnya, kekhalifahan dipimpin bapa saudaranya iaitu Abdul Aziz yang
berkuasa cukup lama. Sultan Abdul Aziz digulingkan kemudian dibunuh oleh
musuh politik Khilafah Utsmaniyyah. Khalifah
setelah Abdul Aziz adalah Sultan Murad V, putera Abdul Aziz. Namun
kekuasaannya tidak berlangsung lama dan digulingkan setelah 93 hari
berkuasa kerana dianggap tidak upaya menjadi khalifah.
Sultan Abdul Aziz mewariskan negara dalam keadaan hiruk pikuk dan tidak
terurus. Tunggakkan hutang luar negeri, parlimen yang tidak berfungsi,
campur tangan asing di dalam negeri, tarik menarik antara pelbagai
kepentingan Dewan Negara dan Dewan Menteri serta para ahli politik yang
korup.
Pada 14 Ogos 1876 (1293 H), Sultan Abdul Hamid dibai'at sebagai
Khalifah. Saat itu usianya 34 tahun.
Dia menyedari bahawa pembunuhan
bapa saudaranya serta perubahan-perubahan kekuasaan yang terjadi saat
itu merupakan konspirasi global melawan Khilafah Islamiyah. Namun Sultan
Abdul Hamid II dapat menjalankan pemerintahannya dengan baik, sering
berbicara dengan pelbagai lapisan masyarakat, baik kalangan ahli politik
, intelektual, rakyat jelata mahupun dari kelompok-kelompok yang
kurang disukainya (lihat Shaw, 1977:212).
Kebijaksanaannya mengurusi urusan seluruh kaum Muslimin membuatkan ia
semakin popular. Namanya sering disebut dalam doa-doa di setiap solat
Jumaat di seantero bumi. Sokongan padu kaum Muslimin dan kesetiaan
mereka terhadap Sultan Abdul Hamid II ini berhasil mengurangi tekanan
Eropah terhadap Utsmaniyyah.
Abdul Hamid mengembangkan amanah dengan memimpin sebuah kerajaan yang
luasnya membentang dari timur dan barat. Di tengah situasi negara yang
genting dan kritis. Beliau menghabiskan 30 tahun kekuasaannya sebagai
Khalifah dengan dikelilingi konspirasi, mehnah, fitnah dari dalam negeri
sementara dari luar negeri ada perang, revolusi, dan ancaman
globalisasi dan tuntutan pelbagai perubahan yang senantiasa terjadi.
Termasuk usaha jahat yang sistematik yang dilakukan kaum Yahudi untuk
mendapatkan tempat tinggal tetap di tanah Palestin yang masih menjadi
sebahagian dari wilayah kekhalifahan Utsmaniyyah.
Pelbagai langkah dan
strategi dilancarkan oleh kaum Yahudi untuk menembus dinding khilafah
Utsmaniyyah, agar mereka dapat memasuki Palestin.
Pertama, pada tahun 1892, sekelompok Yahudi Rusia mengajukan permohonan
kepada Sultan Abdul Hamid, untuk mendapatkan keizinan tinggal di
Palestin. Permohonan itu dijawab Sultan dengan ucapan
"Pemerintan Ustmaniyyah memaklumkan kepada seluruh kaum Yahudi yang
ingin hijrah ke Turki, bahawa mereka tidak akan diizinkan menetap di
Palestin", mendengar jawaban seperti itu kaum Yahudi amat kecewa,
sehingga duta besar Amerika turut campur tangan.
Kedua, Theodor Hertzl, penulis Der Judenstaat (Negara Yahudi),
pengasas negara Israel sekarang, pada tahun 1896 memberanikan diri
menemui Sultan Abdul Hamid sambil meminta izin mendirikan perniagaan di
al Quds. Permohonan itu dijawab Sultan:
"Sesungguhnya jajahan Utsmani ini adalah milik rakyatnya. Mereka
tidak akan menyetujui permintaan itu. Sebab itu simpanlah kekayaan
kalian itu dalam kantung kalian sendiri".
Melihat keteguhan Sultan, mereka kemudian membuat strategi ketiga, iaitu
melakukan Konferensi Basel di Switzerland, pada 29-31 Ogos 1897 dalam
rangka merumuskan strategi baru menghancurkan Khilafah Ustmaniyyah.
Oleh kerana peranan dan aktiviti Yahudi Zionis yang terlalu mendesak dan
semakin menjadi-jadi, akhirnya Sultan pada tahun 1900 mengeluarkan
keputusan pelarangan atas rombongan penziarah Yahudi di Palestin untuk
tinggal di sana lebih dari tiga bulan, pasport Yahudi harus diserahkan
kepada petugas khilafah yang berkaitan. Dan pada tahun 1901 Sultan
mengeluarkan keputusan mengharamkan penjualan tanah kepada Yahudi di
Palestin.
Pada tahun 1902, Hertzl untuk kesekian kalinya mengadap Sultan Abdul
Hamid untuk melakukan penyogokan (rasuah). Di antara sogokkan yang
Hertzl tawarkan kepada Sultan adalah :
1. 150 juta poundsterling Inggeris khusus untuk Sultan.
2. Membayar semua hutang pemerintah Ustmaniyyah yang mencapai 33 juta
poundsterling Inggeris.
3. Membangun kapal induk untuk pemerintah, dengan biaya 120 juta Frank
4. Memberi pinjaman 5 juta poundsterling tanpa bunga.
5. Membangunkan Universiti Ustmaniyyah di Palestin.
Semuanya ditolak Sultan, bahkan Sultan tidak mahu menemui Hertzl,
diwakilkan kepada Tahsin Basya, Perdana Menterinya, sambil menberikan
pesanan, "Nasihati Mr Hertzl agar jangan meneruskan rancangnya. Aku
tidak akan melepaskan walaupun sejengkal tanah ini (Palestin), kerana ia
bukan milikku. Tanah itu adalah hak umat Islam. Umat Islam telah
berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan
darah mereka. Yahudi silakan menyimpan harta mereka. Jika Khilafah
Utsmaniyah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil
Palestin tanpa membayar harganya. Akan tetapi, sementara aku masih
hidup, aku lebih rela menusukkan pedang ke tubuhku daripada melihat
Tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan dari Khilafah Islamiyah.
Perpisahan adalah sesuatu yang tidak akan terjadi. Aku tidak akan
memulai pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup."
Sejak saat itu kaum Yahudi dengan Zionisme melancarkan gerakan untuk
menumbangkan Sultan.
Dengan menggunakan pelbagai kempen dan istilah
seperti "liberation", "freedom", dan sebagainya, mereka menyebut
pemerintahan Abdul Hamid II sebagai "Hamidian Absolutism", dan
sebagainya.
"Sesungguhnya aku tahu, bahawa nasibku semakin terancam. Boleh saja aku
berhijrah ke Eropah untuk menyelamatkan diri. Tetapi untuk apa? Aku
adalah Khalifah yang bertanggungjawab atas umat ini. Tempatku adalah di
sini. Di Istanbul!" Tulis Sultan Abdul Hamid dalam catatan hariannya.
Pada malam 27 April 1909, Sultan Abdul Hamid dan keluarganya didatangi
beberapa orang tamu yang tidak di undang. Kedatangan mereka ke Istana
Yildiz menjadi catatan sejarah yang tidak akan pernah dilupakan. Mereka
datang atas nama perwakilan 240 anggota Parlimen Utsmaniyyah-di bawah
tekanan dari Turki Muda-yang setuju penggulingan Abdul Hamid II dari
kekuasaannya.
Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali mengeluarkan fatwa
tentang penggulingan tersebut, dan akhirnya dipersetujui oleh anggota
senat yang lain. Fatwa tersebut didapati sangat aneh dan setiap orang
pasti mengetahui track record perjuangan Abdul Hamid II bahawa
fatwa tersebut bertentangan dengan realiti sebenar yang berlaku di Turki
dan empayar kerajaan Islam.
Keempat utusan itu adalah Emmanuel Carasso, seorang Yahudi warga Itali
dan wakil rakyat Salonika (Thessaloniki) di Parlimen Utsmaniyyah
(Meclis-i Mebusan) melangkah masuk ke istana Yildiz. Turut bersamanya
adalah Aram Efendi, wakil rakyat Armenia, Laz Arif Hikmet Pasha, anggota
Dewan Senat yang juga panglima Ketenteraan Utsmaniyyah, serta Arnavut
Esat Toptani, wakil rakyat daerah Daraj di Meclis-i Mebusan.
"Bukankah pada waktu seperti ini adalah masa di mana aku harus
menunaikan kewajibanku terhadap keluargaku. Tidak bolehkah kalian
bicarakan masalah ini esok pagi?" Sultan Abdul Hamid tidak selesa
menerima kedatangan mereka yang kelihatannya begitu tiba-tiba dan
mendesak. Tidak ada simpati di raut wajah mereka.
"Negara telah memecat Anda!" Esat Pasha memberitahu kedatangannya dengan
nada angkuh. Kemudian satu persatu wajah anggota rombongan itu
diperhatikan dengan saksama oleh Sultan.
"Negara telah memecatku, itu tidak ada masalah,.... tetapi kenapa kalian
membawa serta Yahudi ini masuk ke tempatku?" Spontan Sultan murka yang
amat sangat sambil menudingkan jarinya kepada Emmanuel Carasso.
Sultan Abdul Hamid memang kenal benar siapa Emmanuel Carasso itu. Dialah
yang bersekongkol bersama Theodor Herzl ketika ingin mendapatkan
keizinan menempatkan Yahudi di Palestin. Mereka menawarkan pembelian
ladang milik Sultan Abdul Hamid di Sancak Palestin sebagai tempat
pemukiman Yahudi di Tanah Suci itu. Sultan Abdul Hamid menolaknya dengan
tegas, termasuk alternatif mereka yang mahu menyewa tanah itu selama 99
tahun.
Pendirian tegas Sultan Abdul Hamid untuk tidak mengizinkan Yahudi
bermukim di Palestin, telah menyebabkan Yahudi sedunia mengamuk.
Harganya terlalu mahal. Sultan Abdul Hamid kehilangan takhta, dan
Khilafah disembelih agar tamat riwayatnya.
Jelas terlihat bahawa saat tersebut adalah saat pembalasan paling
dinanti oleh Yahudi, di mana Abdul Hamid II yang telah menolak menjual
Palestin pada mereka, telah mereka tunjukkan di depan muka Abdul Hamid
II sendiri bahawa mereka turut serta dalam penggulingannya dari
kekuasaan.
Mendung menyeluputi wajah Abdul Hamid II dan wajah Khilafah
Islamiyah.
"Sesungguhnya aku sendiri tidak tahu, siapakah sebenarnya yang memilih
mereka ini untuk menyampaikan berita penggulinganku malam itu." Sultan
Abdul Hamid meluapkan derita hatinya di dalam catatan hariannya.
Perancangan menggulingkan Sultan sebenarnya sudah dilaksanakan lama
sebelum malam itu. Beberapa Jumaat belakangan sebelum peristiwa hitam
itu, nama Sultan sudah tidak disebut lagi di dalam khutbah-khutbah.
"Walaupun anda dipecat, kelangsungan hidup anda berada dalam jaminan
kami." Esat Pasha menyambung pembicaraan.
Sultan Abdul Hamid memandang wajah puteranya Abdul Rahim, serta
puterinya yang terpaksa menyaksikan pengkhianatan terhadap dirinya.
Malang sungguh anak-anak ini terpaksa menyaksikan kejadian yang
memilukan malam itu.
"Bawa adik-adikmu ke dalam." Sultan Abdul Hamid menyuruhh Amir Abdul
Rahim membawa adik-adiknya ke dalam kamar.
"Aku tidak membantah keputusanmu. Cuma satu hal yang kuharapkan.
Izinkanlah aku bersama keluargaku tinggal di istana Caragan. Anak-anakku
ramai. Mereka masih kecil dan aku sebagai ayah perlu menyekolahkan
mereka." Sultan Abdul Hamid meminta pertimbangan. Sultan sedar akan
tidak ada gunanya membantah keputusan yang dibawa rombongan itu. Itulah
kerisauan terakhir Sultan Abdul Hamid. Membayangkan masa depan
anak-anaknya yang ramai. Sembilan lelaki dan tujuh perempuan.
Permintaan Sultan Abdul Hamid ditolak mentah-mentah oleh keempat orang
itu. Malam itu juga, Sultan bersama para anggota keluarganya dengan
hanya mengenakan pakaian yang yang di pakai pada malam tersebut di
angkut di tengah gelap gelita menuju ke stesyen kereta api Sirkeci.
Mereka diusir pergi meninggalkan bumi Khilafah, ke istana milik Yahudi
di Salonika, tempat pengasingan negara sebelum seluruh khalifah
dimusnahkan di tangan musuh Allah.
Khalifah terakhir umat Islam, dan keluarganya itu dibuang ke Salonika,
Yunani. Angin lesu bertiup bersama gerimis salju di malam itu.
Pohon-pohon yang tinggal rangka, seakan turut sedih mengiringi tragedi
memilukan itu.
Di Eminonu, terlihat Galata di seberang teluk sedih. Bukit itu pernah
menyaksikan kegemilangan Sultan Muhammad al-Fatih dan tenteranya yang
telah menarik 70 kapal menyeberangi bukit itu dalam tempoh satu malam.
Mereka menerobos teluk Bosphorus yang telah dirantai pintu masuknya oleh
Kaisar Constantinople. Sejarah itu sejarah gemilang. Tidak akan pernah
hilang.
Terhadap peristiwa pemecatannya, Sultan Abdul Hamid II mengungkap
kegundahan hatinya yang dituangkan dalam surat kepada salah seorang
gurunya Syekh Mahmud Abu Shamad yang berbunyi:
"...Saya meninggalkan kekhalifahan bukan kerana suatu sebab
tertentu, melainkan kerana tipu daya dengan pelbagai tekanan dan ancaman
dari para tokoh Organisasi Persatuan yang dikenal dengan sebutan
Cun Turk (Jeune Turk), sehingga dengan berat hati dan terpaksa saya
meninggalkan kekhalifahan itu. Sebelumnya, organisasi ini telah
mendesak saya berulang-ulang agar menyetujui dibentuknya sebuah negara
nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin. Saya tetap tidak menyetujui
permohonan tersebut yang datang bertubi-tubi tanpa ada rasa
malu. Akhirnya mereka menjanjikan wang sebesar 150 juta pounsterling
emas.
Saya tetap dengan tegas menolak tawaran itu. Saya menjawab dengan
mengatakan, "Seandainya kalian membayar dengan seluruh isi bumi ini, aku
tidak akan menerima tawaran itu. Tiga puluh tahun lebih aku hidup
mengabdi kepada kaum Muslimin dan kepada Islam itu sendiri. Aku tidak
akan mencoreng lembaran sejarah Islam yang telah dirintis oleh nenek
moyangku, para Sultan dan Khalifah Uthmaniah. Sekali lagi aku tidak akan
menerima tawaran kalian."
Setelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawaban saya itu, mereka
dengan kekuatan gerakan rahsianya memaksa saya meninggalkan
kekhalifahan, dan mengancam akan mengasingkan saya di Salonika. Maka terpaksa saya menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka.
Saya banyak bersyukur kepada Allah, kerana saya menolak untuk
mencoreng Daulah Uthmaniah, dan dunia Islam pada umumnya dengan noda
abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negeri Yahudi di tanah
Palestin. Biarlah semua berlalu. Saya tidak bosan-bosan mengulang rasa
syukur kepada Allah Ta'ala, yang telah menyelamatkan kita dari aib
besar itu.
Saya rasa cukup di sini apa yang perlu saya sampaikan dan sudilah
Anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat saya. Guruku yang mulia.
mungkin sudah terlalu banyak yang saya sampaikan. Harapan saya, semoga
Anda beserta jama'ah yang anda dapat memaklumi semua itu.
Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.
22 September 1909
ttd
Pelayan Kaum Muslimin
(Abdul Hamid bin Abdul Majid)
Deru langkah tentara kedengaran melangkah menuju istana. Meriam
ditembakkan sebagai tanda Sultan Mehmed V dinobatkan menjadi penguasa
Utsmaniyyah. Rasmilah malam itu Sultan Mehmed V menjadi Khalifah ke 99
umat Islam sejak Abu Bakr al-Siddiq ra. Tetapi khalifah yang satu ini
sudah tidak memiliki kekuasaan apa-apa. Hanya boneka pengumpan yang
hanya akan mempercepatkan pemberontakan untuk pembubaran Khilafah
Utsmaniyyah.
"Entahlah, di saat hidup dan matiku tidak menentu, aku merasa begitu
tenang dan aman. Seperti sebuah gunung besar yang selama ini mengendap
di dadaku, ketika diangkat terasa lega!"
keluh Sultan Abdul Hamid
Sultan Abdul Hamid mengusap kepala anaknya Abdul Rahim yang menangis
ketakutan. Anak-anaknya yang lain turut menangis. Perjalanan dari
Sirkeci Istanbul menuju ke Salonika Yunani penuh misteri.
"Sabarlah anak-anakku. Jika Allah mengkehendaki kematian bagi kita,
bukankah kematian itu kesudahan untuk semua." Sultan Abdul Hamid memberi
motivasi kepada seluruh kerabatnya saat keretapi sedang meluncur laju.
Bumi khilafah ditinggalkan di belakang. Sejarah kegemilangan 600 tahun
Bani Utsman, berakhir malam itu. Balutan hitam yang mustahil untuk
diputihkan kembali.
Di tengah suasana malam yang sejuk, Sultan Abdul Hamid II melunjurkan
kakinya di atas bangku kereta api sambil dipicit-picit oleh anaknya
Fatimah.
"Sabarlah anakku, negara tidak tahu apa yang telah mereka lakukan kepada
umat Muhammad ini." Sultan mengusap wajahnya yang berlinangan air mata.
Terlalu lama Sultan dan keluarganya dikurung di istana milik Yahudi itu.
Mereka dikurung dalam kamar tanpa perabotan sama sekali. Pintu dan
jendela dilarang dibuka. Hari demi hari, adalah penantian kematian
sebelum mati bagi Sultan dan keluarganya. Akhirnya pada tahun 1912,
Sultan Abdul Hamid dihantar pulang ke Istanbul, akan tetapi anak-anaknya
dipisah-pisahkan, bercerai berai. Dibuang ke Perancis menjadi pengemis
yang hidup meminta-minta di lorong jalan.
Keadaan semasa di pembuangan Salonika atau di istana tua Beylerbeyi
Istanbul sama saja bahkan lebih parah. Sultan dan beberapa anggota
keluarganya yang masih tinggal tidak dibenarkan keluar sama sekali hatta
sekadar pergi ke perkarangan istana kecuali untuk solat Jumaat di luar
istana, tentunya dengan penjagaan yang amat ketat. Makanan untuk Sultan
dan putera puterinya disukat sedemikian rupa, dengan kualiti makanan
yang sangat rendah bahkan seluruh hartanya dirampas habis oleh tentera
Ataturk.
Hari-hari yang dilalui Sultan dalam pembuangan dan pengasingan sangat
menyedihkan. Dia dan keluarganya selalu diancam akan dibunuh, istana tua
itu akan diledakkan.
Pada suatu pagi selesai solat Subuh, Sultan
memanggil puteranya, Abdul Rahman. Dialah ahli waris terpenting setelah
ketiadaan Sultan nanti.
"Kita akan berikan semua harta kita kepada pihak tentera kerana mereka
memaksa kita menyerahkannya." Keluh Sultan kepada Abdul Rahman dengan
nada sedih.
Puteranya itu menangis teresak hebat. Dia menjadi amat takut dengan para
tentera yang bengis itu. Beberapa hari kemudian di lobi Deutche Bank,
Istanbul, terjadi peristiwa penyerahan secara paksa semua harta Sultan,
termasuk seluruh tabungan Sultan kepada pihak tentera.
Sultan tinggal di istana tua sebagai penjara di Beylerbeyi selama 6
tahun dalam situasi yang sangat mengaibkan. Tubuh kurus kering dan
mengidap penyakit paru-paru yang semakin parah. Sultan benar-benar
dikuarantinkan dari dunia luar, sehinggakan untuk mengubati penyakit
disukarkan oleh pihak tentera.
"Maafkan saya, Tuanku. Mereka tidak mengizinkan saya untuk hadir lebih
awal," doktor yang merawat Sultan Abdul Hamid sambil berbisik. Nafas
Sultan Abdul Hamid turun naik. Penyakit asmanya semakin serius. Doktor
sudah tidak dapat berbuat apa-apa lagi.
Sultan Abdul Hamid II menghembuskan nafas terakhir dalam penjara
Beylerbeyi pada 10 Februari, 1918. Pemergiannya diratapi seluruh
penduduk Istanbul kerana mereka sudah sedar. Akibat kebodohan mereka
membiarkan Khilafah Utsmaniyyah dilumpuhkan setelah pelucutan jabatan
khilafahnya, 10 tahun yang lalu. Menangislah... tiada sejarah yang mampu
memadamkan penyesalan itu. Wa...Islama!!!
Sumber; Harb, Muhammad (1998). Catatan Harian Sultan Abdul Hamid II. Darul Qalam, ; Asy-Syalabi, Ali Muhammad (2003). Bangkit dan Runtuhnya Khilafah 'Utsmaniyah. Pustaka Al-Kautsar, 403-425.
Laman Nur Deen.....
(Ali-Imran:102-103)
Sunday 30 December 2012
Saturday 29 December 2012
Perihal Orang Gaji & Orang Kaya
Haha...
Ketawa terbahak-bahak aku tatkala membaca suatu entry di ruangan MK...
Macam-macam dunia skang...
Sempena dengan itu, ingin aku ceritakan tentang suatu kisah..
Alkisahnya, ada seorang Orang gaji (OG) yang baik hati dan bekerja dengan seorang Orang Kaya (OK) disebuah banglo mewah. OK ini sangat baik dengan OG tersebut. Layanannya, keselesaannya. Gaji yag diterima OG pula sangat lumayan. Hal ini sangat mengembirakan OG tetapi, dia tahu bahawa wang yang diterimanya adalah berserta tanggungjawab yang besar.
Dan dia sangat senang melaksanakannya. Dalam itu, OG ini sebenarnya tidak berapa menyukai sikap OK ini. Kerana OK ini adalah seorang yang suka bersosial dan sombong terhadap golongan yang miskin dikawasan perumahan itu.
Suatu hari di hujung minggu, ketika sedang membasuh kereta bosnya, lalu seorang tua (OT) di depan rumah OK tersebut dalam keadaan lemah. Pakaiannya comot dan rabak. Muka pula pucat sepertinya tidak menjamah makanan untuk beberapa hari. Si OG tadi kesiankan OT tersebut. Tiba-tiba OT tersebut terjatuh dan pengsan. OG segera ingin menolong OT tersebut. "Biarkan dia, tahu la dia tu bangun sendiri. Cepat basuh kereta aku, aku nak keluar ni." Suara OK tiba-tiba menerjah telinga OG tadi.
Si OG tergaman. "Maafkan saya tuan, tapi OT itu sangat kesian dan...." OG cuba bersuara tetapi lantas dipotong oleh OK. "..Dan kau nak ape? Nak tolong dia?" Soal OK. "Aku tak kira, aku bayar gaji kau untuk kau buat kerja yang aku suruh. Skarang basuh keta aku, aku nak keluar." Sambung OK.
OG hanya mampu mengangguk. Tidak sanggup dia membantah arahan Bosnya itu. Dia tahu, jika dia membantah, mungkin dia akan dibuang kerja. Dan, tidak mungkin dia akan dapat gaji sebanyak tu bila kerja dengan orang lain. Akhirnya, dia akur dan hanya memandang OT yang dalam kesusahan tersebut seraya berkata."Maafkan saya pakcik, saya tidak berdaya menolong."
Orang ramai mula menngerumuni OT tersebut lalu menjerit,"OT ini sudah tiada..!!"
OG tergaman lagi. "Ya Allah, apa yang telah aku lakukan, kalau kau tolong tadi, tentu sempat diselamatkan." Hati kecilnya mulai kesal. Saat itu, dia mula sedar, dalam dia bertuan, dia juga BerTuhan. Kerana duit, dia menjadi buta. Mengucap panjang. Saat itu, dia berhenti kerja dan mendermakan gajinya untuk urusan pengebumian OT itu.
Sekian.......................
Sudah baca kan kisah tadi?
Perihal Orang Gaji, kalau dah dibayar gaji, mereka akan laksanakan apa saja tugas yang diberikan oleh majikan mereka... Dan setelah itu, tertakluk pula keatas kebijaksanaan OG tersebut. Jika kerja itu betul, adalah betul jika OG melaksanakannya. Dan jika kerja itu salah, maka salahlah jika OG itu pertahankannya.
Begitu juga hidup kita, jangan kita sesekali menjadikan urusan Duniawi itu penghalang kepada urusan Akhirat.
Buta kerana duit, buta kerana harta, buta kerana kerja san sebagainya.
Walau kita bkerja untuk mereka, tidak beerti jiwa kita juga bekerja untuk mereka.
Sebenarnya disini, tidak timbul pula isu berbudi dalam soal sebegini kerana yang berkuasa menentukan nasib manusia adalah Allah SWT. Dan budi tidak boleh menghalalkan kezaliman.
Menerusi Firman Allah yang bermaksud,
“Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan bumi?”
(Fathir: 3)
So, moral of the story,
Jangan menganggap duit itu dapat membeli nilai kemanusiaan.
Jangan alaskan duit itu penyubur kezaliman.
Dan jangan pula kerana harta, kita berlaku zalim sesama manusia.
Kerana hal ini telah ditegaskan oleh Allah menerusi Firmannya;
"Dan janganlah kamu cenderong kepada orang-orang yang berlaku zalim, maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderongan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan."
(Al Hud, Ayat:113)
"Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat"
(HR Bukhari)
Sekian dari saya
Wallahualam
~ Nurdeen (30/12/12)
(p/s: Andai ade silap, mohon perbetulkan yer... :))
Ketawa terbahak-bahak aku tatkala membaca suatu entry di ruangan MK...
Macam-macam dunia skang...
Sempena dengan itu, ingin aku ceritakan tentang suatu kisah..
Alkisahnya, ada seorang Orang gaji (OG) yang baik hati dan bekerja dengan seorang Orang Kaya (OK) disebuah banglo mewah. OK ini sangat baik dengan OG tersebut. Layanannya, keselesaannya. Gaji yag diterima OG pula sangat lumayan. Hal ini sangat mengembirakan OG tetapi, dia tahu bahawa wang yang diterimanya adalah berserta tanggungjawab yang besar.
Dan dia sangat senang melaksanakannya. Dalam itu, OG ini sebenarnya tidak berapa menyukai sikap OK ini. Kerana OK ini adalah seorang yang suka bersosial dan sombong terhadap golongan yang miskin dikawasan perumahan itu.
Suatu hari di hujung minggu, ketika sedang membasuh kereta bosnya, lalu seorang tua (OT) di depan rumah OK tersebut dalam keadaan lemah. Pakaiannya comot dan rabak. Muka pula pucat sepertinya tidak menjamah makanan untuk beberapa hari. Si OG tadi kesiankan OT tersebut. Tiba-tiba OT tersebut terjatuh dan pengsan. OG segera ingin menolong OT tersebut. "Biarkan dia, tahu la dia tu bangun sendiri. Cepat basuh kereta aku, aku nak keluar ni." Suara OK tiba-tiba menerjah telinga OG tadi.
Si OG tergaman. "Maafkan saya tuan, tapi OT itu sangat kesian dan...." OG cuba bersuara tetapi lantas dipotong oleh OK. "..Dan kau nak ape? Nak tolong dia?" Soal OK. "Aku tak kira, aku bayar gaji kau untuk kau buat kerja yang aku suruh. Skarang basuh keta aku, aku nak keluar." Sambung OK.
OG hanya mampu mengangguk. Tidak sanggup dia membantah arahan Bosnya itu. Dia tahu, jika dia membantah, mungkin dia akan dibuang kerja. Dan, tidak mungkin dia akan dapat gaji sebanyak tu bila kerja dengan orang lain. Akhirnya, dia akur dan hanya memandang OT yang dalam kesusahan tersebut seraya berkata."Maafkan saya pakcik, saya tidak berdaya menolong."
Orang ramai mula menngerumuni OT tersebut lalu menjerit,"OT ini sudah tiada..!!"
OG tergaman lagi. "Ya Allah, apa yang telah aku lakukan, kalau kau tolong tadi, tentu sempat diselamatkan." Hati kecilnya mulai kesal. Saat itu, dia mula sedar, dalam dia bertuan, dia juga BerTuhan. Kerana duit, dia menjadi buta. Mengucap panjang. Saat itu, dia berhenti kerja dan mendermakan gajinya untuk urusan pengebumian OT itu.
Sekian.......................
Sudah baca kan kisah tadi?
Perihal Orang Gaji, kalau dah dibayar gaji, mereka akan laksanakan apa saja tugas yang diberikan oleh majikan mereka... Dan setelah itu, tertakluk pula keatas kebijaksanaan OG tersebut. Jika kerja itu betul, adalah betul jika OG melaksanakannya. Dan jika kerja itu salah, maka salahlah jika OG itu pertahankannya.
Begitu juga hidup kita, jangan kita sesekali menjadikan urusan Duniawi itu penghalang kepada urusan Akhirat.
Buta kerana duit, buta kerana harta, buta kerana kerja san sebagainya.
Walau kita bkerja untuk mereka, tidak beerti jiwa kita juga bekerja untuk mereka.
Sebenarnya disini, tidak timbul pula isu berbudi dalam soal sebegini kerana yang berkuasa menentukan nasib manusia adalah Allah SWT. Dan budi tidak boleh menghalalkan kezaliman.
Menerusi Firman Allah yang bermaksud,
“Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan bumi?”
(Fathir: 3)
So, moral of the story,
Jangan menganggap duit itu dapat membeli nilai kemanusiaan.
Jangan alaskan duit itu penyubur kezaliman.
Dan jangan pula kerana harta, kita berlaku zalim sesama manusia.
Kerana hal ini telah ditegaskan oleh Allah menerusi Firmannya;
"Dan janganlah kamu cenderong kepada orang-orang yang berlaku zalim, maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderongan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan."
(Al Hud, Ayat:113)
"Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat"
(HR Bukhari)
Sekian dari saya
Wallahualam
~ Nurdeen (30/12/12)
(p/s: Andai ade silap, mohon perbetulkan yer... :))
Subscribe to:
Posts (Atom)