Selasa, 2 April 2013

BANYAK YANG DAH CABUT...APA YANG TINGGAL...MARI PAKAT2 MASUK SOKONG ISLAM...SOKONG ISLAM WAJIB

Hamas lantik semula Khaled Meshaal sebagai ketua

Al Jazeera terjemahan Mohamad Yahya, 02 Apr 2013

(Meshaal, kiri, berusaha untuk berdamai dengan pemimpin Fatah, Abbas tetapi dihalang oleh golongan konservatif di kedua-dua belah pihak [Gallo / Getty]


KAHERAH: Hamas telah melantik semula pemimpin veteran, Khaled Meshaal, di ibu kota Mesir, Kaherah, lapor dua pegawai Hamas.

"Para pemimpin Hamas memilih Meshaal," seorang pegawai berpangkat tinggi memberitahu agensi berita AFP melalui panggilan telefon dari Kaherah Isnin lalu, meminta nama beliau tidak didedahkan.

Pegawai-pegawai tersebut berkata majoriti anggota majlis Shura Hamas mengundi Meshaal. Mereka bercakap dengan syarat nama mereka tidak didedahkan kerana mereka tidak diberi kuasa untuk membincangkan prosedur rahsia tersebut.

Meshaal, 56, yang mengetuai pergerakan Palestin tersebut sejak 1996 ketika dalam buangan, dilihat sebagai calon popular. Beliau disokong oleh kuasa serantau Qatar, Turki dan Mesir dan kini berpangkalan di Qatar.

Pemilihan semula beliau dapat memulihkan usaha perdamaian yang terhenti antara Hamas dan saingan politik beliau, Mahmoud Abbas, presiden Palestin yang disokong Barat yang berpangkalan di Ramallah, Tebing Barat.

Meshaal telah berusahak untuk usaha perdamaian, tetapi telah disekat oleh golongan konservatif Hamas di Gaza yang khuatir perjanjian perpaduan akan memberikan Abbas tapak baru di Gaza dan melemahkan cengkaman Hamas di wilayah berkenaan.

Tahun lepas, Meshaal dan Abbas, yang mempunyai hubungan yang baik, membuat satu perjanjian di mana Abbas akan mengetuai sebuah kerajaan interim teknokrat di Tebing Barat dan Gaza.

Kerajaan ini akan membuka jalan untuk pilihan raya umum. Walau bagaimanapun, perjanjian itu tidak berjaya dilaksanakan kerana mendapat tentangan dari pemimpin Hamas di Gaza dan tokoh-tokoh kanan dalam gerakan Fatah.

Minggu lepas, Emir Qatar mengutarakan satu cadangan untuk mengadakan persidangan perdamaian di Mesir dalam minggu-minggu mendatang untuk menubuhkan satu jadual waktu bagi membentuk kerajaan sementara dan mengadakan pilihan raya.

Ditanya mengenai persidangan tersebut Isnin lalu, Abbas kelihatan berbelah-bahagi. Bercakap di Ramallah, beliau berkata beliau akan menghadiri persidangan tersebut jika dijemput, tetapi, "pada dasarnya, tiada masalah antara kami sehingga memerlukan usaha-usaha sebegini".

 

 

Bekas pengarah Kagat sertai PAS

Hazayani Zakaria, 02 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Bekas Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (Kagat), Brigeder Jeneral (B) Datuk Najmi Ahmad secara rasmi diisytiharkan menyertai PAS hari ini.

Perkara tersebut diumumkan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut pagi tadi.

Adik kepada bekas Naib Presiden PAS, Nakhaei Ahmad itu berkhidmat dalam ATM selama 28 tahun sebelum bersara pada tahun 2006.

Najmi, 62 adalah lepasan Universiti Al Azhar, Mesir dalam bidang Syariah.

Selepas tamat belajar beliau menyertai ATM pada tahun 1979. Bahagian ini kemudian menjadi Kor Agama Angkatan Tentera pada tahun 1986.

Beliau juga diumumkan akan bertanding di Parlimen Baling menggantikan penyandang sekarang, Datuk Taib Azamuddeen Taib yang tidak akan dicalonkan semula kerana masalah kesihatan.

Mengulas mengenai perkara itu, Ustaz Hadi berkata, Najmi dicalonkan kerana pengalaman yang dimiliki boleh membantu kemenangan PAS.

"Kekuatan (Najmi) dapat memainkan tanggungjawab menyampaikan mesej parti dan tokoh yang dapat diterima secara keseluruhan sama ada pengundi muda dan wanita," katanya.
 
 

Apa motif 'Kelantan After Dark'

Syahiran Muhammad, 02 Apr 2013
Merujuk kepada akhbar inggeris tempatan, The New Sunday Times bertarikh 1 April 2013, yang telah membuat liputan mengenai isu gelaja sosial di Kelantan yang melibatkan remaja terutama dalam pelacuran,dadah dan perjudian dan Karoke, yang mana wartawan NSTP dibawa oleh seseorang ke tempat-tempt maksiat tersebut.

Kami meneliti video yang disertakan dalam web NSTP dimana mereka memaparkan lokasi karoke, pelacuran dan aktiviti black metal oleh sekumpulan kecil anak muda di Kelantan antaranya Sex Pistol dan sebagainya.

Selain itu ia memaparkan wawancara dua orang gadis yang telah terlibat dalam pelacuran. Mereka menyatakan kegiatan ini telah berlaku setahun lepas dan membuat secara kecil-kecilan dengan mencari pelanggan dari rakan-rakan lelaki mereka sehingga ke rakan-rakan lelaki yang lain. Antara sebab mereka berbuat demikian adalah kerana kos sara hidup untuk menampung yuran pengajian dan ingin hidup mewah.

Di sini timbul persoalan siapakah pihak yang bertanggungjawab membawa wartawan ke lokasi-lokasi maksiat tersebut, kenapakah beliau memilih untuk akhbar ini untuk membawa ke tempat-tempat tersebut.

Dari manakah pihak NSTP mendapat pihak yang mempunyai maklumat dalam isu ini dan mengapakan pihak yang membawa wartawan tersebut tidak terus melaporkan isu ini kepada pihak pencegah maksiat dibawah JAHEIK atau MPKB?

Pihak kami melihat tujuan pihak NSTP melaporkan isu ini di muka depan yang bertanjuk “Kelantan After Dark” ini bagi memberitahu bahawa di negeri Kelantan yang di gelar Serambi Mekah juga tidak terkecuali dari gelaja yang tidak bermoral ini.

Tiada negeri dalam Malaysia yang bersih dari Isu gelaja sosial, kerana bukan senang untuk mengawal manusia yang masing-masing mempunyai kehendak. Apa yang pentingnya ialah usaha daripada pihak berwajib dalam menangani isu ini.

Di Kelantan, kami yakin pihak Kerajaan negeri menerusi agensinya seperti MPKB bersama agensi kerajaan persekutuan seperti JAHEIK, JKM serta pertubuhan NGO belia sentiasa berusaha mendidikan generasi muda di Kelantan ini agar tidak terjerumus dalam episod gelap dalam kehidupan.

PPIK meminta agar pihak berkaitan dalam menangani kegiatan maksiat di Kelantan dari kerajaan negeri dan persekutuan tampil untuk respon isu ini.

Pihak PPIK juga berharap isu ini tidak dijadikan modal kepada mana-mana parti politik untuk menjatuhkan mana-mana pihak kerana ini adalah tanggungjawab bersama dan harap isu ini tidak di pandang ringan serta harus ditangani segera.

Sekian, Wassalam.

* Penulis adalah Presiden Persatuan Pelajar Islam Kelantan (PPIK)

Bukti Ulama Umno hina Nabi SAW tersebar....

Ameno World, 02 Apr 2013


Di antara isi kandungannya ialah :

1. 0:03 : "Nabi Muhammad baru duduk, turun daripada Mekah napok doh berhala di Bachok, hok Nik Aziz buat.."

2. 0:31 : "Nabi jale-jale, sepak berhala.. berhala hok tidur ado jugok.(Nabi ter)semban situ, sapo buat ni? Nik Aziz jugok buatnyo.."

3. 0:45 : "Kalau Nabi Muhammad bangkit loni, dia mari Kelate, dia bunuh Nik Aziz, dia mari bunuh ore PAS"

4. 5:09 : "Ambo mimpi, tengok Nabi Muhammad, mari tepuk bahu ambo, sebut lebih 30 kali, betul doh hok ambo buat ni..."


Klik untuk membaca laporan dari blog Ameno World ini.

PAS jangka PRU13 akhir Mei

Anis Nazri, 02 Apr 2013
KUALA LUMPUR: PAS menjangkakan tarikh pilihan raya umum ke-13 diadakan penghujung Mei, sama ada pada 25 atau 26 Mei ini.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar), berkata tarikh itu mengambil kira Dewan Undangan Negeri Sembilan yang terbubar secara automatik pada 27 Mac lalu.

Tambah beliau, oleh kerana Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan untuk mengadakan pilihan raya serentak di parlimen dan negeri-negeri, maka SPR
mempunyai 60 hari untuk berbuat demikian.

"Jika dikira 60 hari itu, dari 27 Mac lalu, pilihan raya umum akan diadakan tidak lewat dari 25 dan 26 Mei, atau paling lewat 27 Mei ini," tegas beliau pada sidang media, di Pusat Media PAS, Jalan Raja Laut, pagi ini.

Mustafa turut mengatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadiri Persidangan Asean pada 24 dan 25 April sebagai perdana menteri penuh, dan bukannya perdana menteri 'care taker government'.

"Jadi, dia akan isytihar pembubaran parlimen selepas persidangan tersebut, mungkin pada 26 dan 27 April yang akan membawa kepada tarikh pilihan raya pada penghujung Mei," tegas beliau.


Tiada ulasan: