Rabu, 14 Januari 2015

ILMUAN2 AGAMA BAGI AYAT INI....MAKSUDNYA DAN TAFSIRANNYA MEMANG MEREKA TAHU...LEBIH2 LAGI YANG ILMUNYA BIDANG ILMU TAFSIR...JUGA MUFTI2 DAN ORANG2 YANG MENGETAHUI/BELAJAR....IAITU DISEBUT SETIAP KALI SOLAT FARDU SERTA SOLAT2 SUNNAT JUGA KETIKA MEMBACA FATIHAH.....Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ

SEMUA AKAN DIADILI SEMULA...HUKUMAN YANG TERIMA SANGAT ADIL DAN TEPAT...PERSALAH2 DIDUNIA TAK BOLEH LEPAS....


سُوۡرَةُ الفَاتِحَة
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (١) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٢) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٣) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٤)  ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٥) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ (٦) غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱل

Surah Al-Fatiha
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (1) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (2) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (3) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (4) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (5) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (6) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)









Kerajaan PR perlu bantu Mejar Zaidi
  • Mohd Akmal Kamaruddin Mohd Akmal Kamaruddin
1 / 1
BAGAN SERAI - Pemuda Pas Perak mencadangkan bekas pegawai kanan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mejar Zaidi Ahmad yang dijatuhkan hukuman buang kerja oleh Mahkamah Tentera semalam, diberikan pekerjaan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR).

Timbalan Ketuanya, Mohd Akmal Kamaruddin berkata, pihaknya terkejut terhadap keputusan Mahkamah Tentera terhadap Mejar Zaidi yang menyatakan kebenaran dianggap sebagai satu kesalahan serius.

Menurutnya, tindakan sebegini mengundangkan persoalan terhadap ruang kebebasan bersuara yang diberikan kepada penjawat awam.

“Tindakan buang kerja terhadap Mejar Zaidi yang memiliki rekod cemerlang selama 26 tahun dan tidak mempunyai masalah disiplin merupakan satu tindakan pelik.

“Dengan penganugerahan pingat Kesatria Angkatan Tentera, pingat tertinggi yang dikurniakan kepada pegawai berpangkat Leftenan Kolonel ke bawah juga membuktikan Mejar Zaidi bukanlah calang-calang pegawai di dalam Tentera,” katanya.

Mohd Akmal berkata, Pemuda Pas Perak berharap beliau dapat bersabar menghadapi ujian ALLAH SWT.

Menurutnya, cadangan agar kerajaan negeri PR menawarkan pekerjaan kepada Mejar Zaidi disebabkan pengalaman, kepakaran dan integriti dimilikinya diperlukan PR.

“Saya berharap ruang kebebasan bersuara dalam kalangan penjawat awam perlu diperbaiki bagi memastikan sistem demokrasi adil dan saksama dipelihara,” katanya.


Mahkamah putuskan Mejar Zaidi dibuang kerja
  • Mejar Zaidi Ahmad bersama keluarga diluar mahkamah. - Foto Sinar Harian oleh SITI AZIELAH WAHI Mejar Zaidi Ahmad bersama keluarga diluar mahkamah. - Foto Sinar Harian oleh SITI AZIELAH WAHI
1 / 1
KUALA LUMPUR - Pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mejar Zaidi Ahmad dihukum buang kerja oleh Mahkamah Tentera di sini, semalam, selepas didapati bersalah terhadap dua tuduhan melibatkan  isu dakwat kekal semasa PRU13 dan menyiarkan maklumat surat pertukaran kerjanya, dua tahun lalu.

Panel lima hakim, diketuai Yang Dipertua, Kolonel Saadoon Hassan, membuat keputusan itu sebulat suara selepas mendengar keterangan kedua-dua pihak dan membuat penilaian maksimum terhadap pertuduhan yang dihadapinya.

Korum itu turut dianggotai Leftenan Kolonel Zainurin Mohd Dom, Mejar Khuzairi Mohd Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib dan Mejar S Nadzeer Salehuddin.

Ketika membuat keputusan itu, Saadoon berkata tindakan Zaidi mendiamkan diri ketika dipanggil membela diri sudah cukup untuk sabitkannya bersalah.

Bagaimanapun, hukuman itu tertakluk kepada pengesahan pegawai pengesah.

Dalam pada itu, selepas sabitkannya bersalah, Zaidi, 48, diberi peluang mengemukakan rayuan dan mitigasi peringanan hukuman secara lisan kerana peguam yang sebelum ini mewakilinya tidak kelihatan di dalam dewan mahkamah.

Seorang bekas pemandu trak tentera, Mohd Yusoff Ishak, tampil di kandang saksi menyatakan kepada mahkamah bahawa dia menyanjung tinggi bantuan yang diberikan Zaidi ketika terlibat dalam satu kemalangan di Bosnia pada 1995 yang nyaris mengorbankan nyawanya.

Sementara itu, ketika diminta membuat mitigasi peringanan hukuman, Zaidi yang duduk di kandang tertuduh dengan tenang cuba menjelaskan beliau berada di pihak yang benar dan menyifatkan pendakwaan ke atasnya dibuat atas kehendak penguasa politik.

Kenyataan itu bagaimanapun, menimbulkan sedikit ketegangan dalam dewan mahkamah selepas Saadoon meminta Zaidi tidak mengaitkan perkara itu sebagai isu politik sebaliknya menyatakan mahkamah itu saksama dan tidak mempunyai unsur politik.

Zaidi meneruskan hujahannya dengan berkata: “Kamu pegawai, saya pun pegawai. Kamu dapati saya bersalah dan ini sesuatu yang besar”.

Perkataan yang disebut itu sekali lagi ditegur Saadoon dan beberapa hakim lain yang meminta supaya Zaidi tidak biadab dengan mahkamah atau dia boleh didakwa menghina mahkamah.

“Saya menyanjung tinggi sikap integriti, iaitu bercakap benar dalam semua situasi. Saya telah berkhidmat selama 26 tahun. Jangan anggap saya seperti kanak-kanak kecil. Saya tak perlu cakap apa-apa. Kita jumpa di mahkamah ALLAH!” katanya.

Mahkamah itu berhenti bersidang jam 11 pagi dan disambung semula jam 2 petang untuk keputusan.

Ketika menjatuhkan hukuman itu, Saadoon berkata, mahkamah itu mengambil kira faktor mitigasi dalam menjatuhkan hukuman walaupun Zaidi tidak membuat sebarang rayuan ketika diberi peluang oleh mahkamah.

Beliau berkata, Zaidi banyak berjasa dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sepanjang 26 tahun perkhidmatannya, mendapat pingat-pingat serta menjalankan tugasan khas semasa berada di Bosnia 20 tahun lalu.

“Mahkamah juga menilai kedudukan beberapa faktor lain, termasuk tanggungan pesalah (Zaidi), rekod cemerlang serta kesalahan kali pertama yang dilakukan.

Beliau berkata, bagaimanapun, mahkamah tetap tertakluk kepada prinsip perundangan yang mementingkan kepentingan awam dan kepentingan perkhidmatan bagi menghalang orang awam mahupun anggota ATM lain membuat kesilapan yang sama.

“Kepatuhan kepada undang-undang adalah kekuatan dalam ATM. Kegagalan mematuhi arahan adalah tidak wajar dalam tentera,” katanya.
Ditemui di luar mahkamah, Zaidi berkata dia tidak akan merayu terhadap keputusan itu.

“Saya tidak bersalah. Untuk apa merayu? Saya terima takdir ALLAH,” katanya

Zaidi didakwa melanggar perintah Majlis Angkatan Tentera No 13 Tahun 1961 dengan membuat kenyataan media untuk menyatakan rasa tidak puas hati berhubung isu dakwat kekal yang sepatutnya perkara itu disiasat melalui saluran angkatan tentera dan Kementerian Pertahanan, di perkarangan Balai Polis IPD Kepala Batas pada 1 Mei 2013.

Dia turut didakwa mendedahkan kepada akhbar maklumat kawat tumpangan keluar (surat pertukaran kerja) sebagai penyelidik ke Kuala Lumpur.

Perbuatan itu didakwa dilakukannya di Taman Bertam Indah, Kepala Batas, Pulau Pinang pada 3 Mei tahun sama.

Bagi kedua-dua pertuduhan itu, dia didakwa melanggar para 13 Perintah Majlis Angkatan Tentera (Permat).

Kesemua pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 50(2) Akta Angkatan Tentera 1972 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau mana-mana lebih ringan, termasuk dibuang kerja atau diturunkan pangkat.

Pada 27 Oktober 2014, panel hakim itu mengarahkan Zaidi membela diri daripada dua tuduhan itu dan melepas dan membebaskan Zaidi daripada lima pertuduhan lain selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Alangkah bagusnya gadis bertudung itu ‘say no’
  • Raisha Rania Raisha Rania
1 / 2
SHAH ALAM - Model muslimah, Raisha Rania (Felixia Yeap) berharap masyarakat tidak terus menerus menghentam gadis yang ‘membuat’ aksi yang kurang menyenangkan dalam satu konsert K-Pop baru-baru ini.

Beliau berkata, daripada terus memburukan mereka adalah lebih baik untuk mendoakan mereka supaya mereka sedar akan kesilapan tersebut.

“Mohon jangan hentam adik-adik kita tu lagi dah. Setiap orang berhak untuk belajar dari kesilapan lalu. Saya yang dulu pun pernah buat salah banyak. Dari masa ke masa pun ada juga dosa dan salah. Saya tak alim.

“Lebih baik kita doakan untuk mereka untuk sedar apa yang mereka telah lakukan ‘kurang enak’. Insha-ALLAH. Allah itu Maha Pengampun,” tulisnya di laman Facebooknya hari ini.

Dalam pada itu, menyentuh perihal yang sama Rania berkata, beliau sendiri tidak suka untuk bersentuhan dengan mana-mana lelaki apatah lagi untuk membuat aksi memeluk.

“Saya tak suka lelaki sentuh saya. (Kecuali baby. hehe.).

“Dari dulu (masa saya tak berhijab dan masih seorang model), sampailah sekarang (dah berhijab dan dah jadi seorang Muslimah) memang tak suka lelaki sentuh/peluk walaupun hanya sekadar untuk bergambar kenangan.

“Tangan-tangan yang sempat menjalar kat bahu pun saya tepis dan kadang-kadang siap tegur kuat-kuat, "Sorry sir, No touching” (zaman modeling sebelum Islam),” tulisnya.

Katanya, dia sendiri tidak faham kenapa ada adik bertudung yang excited dan suka sampai sendiri yang memeluk artis lelaki K-pop dalam video itu,” katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rania berkata, alangkah baiknya kalau gadis tersebut menolak pelawaan artis K-pop tersebut daripada terus memeluk mereka, kerana mungkin boleh menjadi satu medan dakwah.

“Alangkah bagusnya kalau adik-adik yang bertudung tu ‘say no’ pada artis K-Pop itu atas pentas bila diorang nak peluk.Terus jadi dakwah...atas pentas pula tu. Masha-ALLAH!

"Renung-renungkanlah. Even non-Muslims pun ada banyak yang tak bagi lelaki sentuh,” katanya.

Nyaris diculik tiga individu naik van
  • Nor masih trauma dengan kejadian yang menimpa dirinya. Nor masih trauma dengan kejadian yang menimpa dirinya.
1 / 1
SHAH ALAM – Seorang pelajar tidak menyangka insiden wanita atau kanak-kanak diculik menggunakan van putih seperti yang sering dibacanya di dalam akhbar dan laman sosial hampir menimpa dirinya.

Dikenali sebagi Nor, 21 tahun, pelajar sebuah kolej di Kuala Lumpur, masih trauma dengan kejadian yang berlaku pada 8 Januari lalu di sebuah perhentian bas di Jalan Subang Perdana, di sini.

Ketika ditemui wartawan Sinar Harian kelmarin, dia sudi berkongsi insiden cemas yang berlaku kira-kira jam 12.40 tengah hari itu.

Difahamkan, ketika kejadian dia sedang menunggu bas untuk ke Stesen KL Sentral.

Ketika itu, terdapat tiga lelaki, dipercayai warga asing, di perhentian bas itu.

“Kawasan sekitar pula agak lengang. Hanya ada dua pemandu teksi dan seorang peniaga di gerai menjual kuih berhampiran.

“Tidak sampai beberapa minit di situ, tiba-tiba datang sebuah van berwarna kelabu dengan cermin sisinya (kiri) mungkin tercabut. Van itu berhenti di hadapan saya.

“Terdapat tiga lelaki di dalamnya. Pemandu serta seorang lelaki duduk di hadapan, manakala seorang lagi duduk belakang. Kelakuan mereka seperti lelaki gatal yang suka mengusik,” katanya.

Menurut Nor, lelaki yang berada di bahagian penumpang belakang turun dari van dan menarik tangan kirinya.

“Bimbang perkara buruk berlaku, saya terus merentap tangan, bangun dan lari ke arah pemandu teksi. Saya syak lelaki itu mungkin mahu merompak atau melarikan saya," katanya.

Berdasarkan pengamatan Nor, lelaki itu berusia dalam lingkungan 20-an, bertubuh kurus, kulit hitam manis, memakai kemeja-T dan seluar denim.

Menurut Nor, ketika kejadian, di tangannya hanya ada RM2.50, cukup untuk membayar tambang bas. Beg duit, komputer riba dan telefon bimbit pula di dalam beg galas.

Nor, yang masih ketakutan, tetap mengambil keputusan menunggu bas. Dia bimbang sekiranya dia berjalan pulang, dia akan diekori lelaki itu.

“Dada saya berdebar. Kaki pula masih sakit akibat terseliuh. Lelaki itu masih tidak berganjak dan terus memandang tepat ke arah saya.

“Tidak sampai lima minit kemudian, bas datang dan mereka masih di situ. Sebaik tiba di rumah ibu saudara di Kepong, saya menceritakan hal itu dan menghubungi kedua-dua ibu bapa,” katanya.

Susulan daripada kejadian itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Kampung Baru Subang, semalam.


Pemimpin Umno persoal hukuman terhadap Mejar Zaidi





Mejar Zaidi Ahmad dijatuhkan hukuman dengan ditamatkan perkhidmatan secara serta-merta pada hari Isnin ini selepas membuat laporan polis berhubung kelemahan dakwat kekal‎ semasa Pilihan Raya Umum ke-13. – Gambar The Malaysian Insider,14 Januari, 2015.Mejar Zaidi Ahmad dijatuhkan hukuman dengan ditamatkan perkhidmatan secara serta-merta pada hari Isnin ini selepas membuat laporan polis berhubung kelemahan dakwat kekal‎ semasa Pilihan Raya Umum ke-13. – Gambar The Malaysian Insider,14 Januari, 2015.Seorang pemimpin Umno, Syed Rosli Jamalullail mempersoalkan hukuman yang dikenakan terhadap Mejar Zaidi Ahmad walaupun penjawat awam itu berbuat perkara betul dengan membuat laporan polis berhubung kelemahan dakwat kekal‎ semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.
Ketua penerangan Umno cawangan Pusat Bandar Taman Chempaka Pandan itu berkata, TUDM lebih cepat menghukum Zaidi yang kesalahannya tidak serius berbanding kelemahan agensi keselamatan itu ketika kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370.
‎‎"Kenapa Mejar Zaidi diambil tindakan tegas sedangkan beliau cuma ingin melaporkan perkara yang benar mengenai kelemahan dakwat kekal yang digunakan oleh SPR semasa PRU13," kata Syed Rosli dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider hari ini merujuk kepada Suruhanjaya Pilihan Raya.
"Kerajaan Indonesia lebih tegas dengan memecat 4 pegawai Pusat Kawalan Udara mereka yang bertugas semasa kejadian malang pesawat AirAsia QZ8501."
Zaidi pada Isnin dijatuhkan hukuman dengan ditamatkan perkhidmatan secara serta-merta selepas didapati bersalah atas dua dakwaan yang dikenakan terhadapnya oleh Mahkamah Tentera.
Sebelum menjatuhkan hukuman, Kol Saadon Hasnan berkata, hukuman berkenaan bukan berpunca daripada isu dakwat kekal.
"Ianya kerana dua kesalahan yang dilakukan kerana melanggar arahan yang dikeluarkan pihak berkuasa Angkatan Tentera Udara," kata Saadon.
Zaidi membuat laporan berhubung dakwat kekal pada 30 April, 2013 selepas mengundi dalam pengundian awal selepas mendapati dakwat kekal di jarinya hilang selepas dibasuh.
Susulan daripada laporan polisnya, pegawai TUDM itu diarahkan untuk berpindah ke Butterworth dan pada 7 Februari, 2014 beliau dilaporkan menerima 7 pertuduhan daripada Majlis Angkatan Tentera.
Syed Rosli yang pernah mencabar Khairy Jamaluddin sebagai ketua Pemuda Umno turut membidas cara TUDM menangani kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac, 2014 dengan mengatakan sehingga kini ‎tiada siasatan menyeluruh dilakukan.
Katanya, TUDM juga gagal mengesan kehilangan pesawat MAS yang membawa 239 penumpang dan 12 anak kapal itu terkeluar daripada radar.
Beliau berkata TUDM hanya mendedahkan pesawat itu berpatah balik selepas tiga hari  meskipun ia dapat dikesan rada‎r mereka.
"‎Betul, kita tidak boleh menyalahkan 100% pada pihak tentera udara Malaysia tetapi bukankah ini menjadi tanggungjawab mereka memantau ruang udara Malaysia terutama apabila ada pesawat penumpang yang melakukan pusingan semula merentasi Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang tanpa mendarat?"
Syed Rosli yang sebelum ini mencetuskan kontroversi dengan surat terbuka kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggesa TUDM memperbaiki kelemahan badan itu.
"Tidak boleh bayangkan apa akan terjadi dengan Malaysia jikalau ada pesawat perang asing yang masuk ke ruang udara Malaysia malahan lebih teruk mereka boleh mendarat secara haram tanpa diketahui oleh pihak tentera pun.
"Jangan diulangi lagi seperti apa yang pernah berlaku di Lahad Datu setahun yang lalu dan berubahlah semua pemimpin negara atau kami rakyat akan terpaksa mengubah kamu semua," katanya. – 14 Januari, 2015. 


10:36AM - 14 Jan 2015

Bapa mualaf bawa anak ke mahkamah

Selepas lapan bulan melarikan anak lelakinya yang berusia enam tahun dari si ibu, N Viran @ Izwan Abdullah hari ini membawa kanak-kanak itu ke Mahkamah Persekutuan.

Izwan kelihatan bersama anaknya itu dan berjalan ke dalam dewan mahkamah pada kira-kira jam 9.30 pagi untuk pendengaran permohonannya bagi menangguhkan perintah Mahkamah Tinggi Seremban, yang memberi hak penjagaan kepada ibu kanak-kanak itu - S Deepa.

S Deepa (kiri) dan Viran terbabit dalam kes perebutan hak penjagaan. Mereka berkahwin pada 2003 melalui upacara agama Hindu.

Bagaimanapun, Viran memeluk Islam dan beliau turut menukar agama dua anaknya kepada Islam, didakwa tanpa pengetahuan Deepa.

Viran atau Izwan, mendakwa dia mendapat hak penjagaan kedua-dua anak-anak daripada Mahkamah Tinggi Syariah Seremban pada 19 September 2013 dan berlaku perebutan hak penjagaan yang berlarutan.

Viran telah melarikan anak mereka dari rumah Deepa di Jelebu pada 9 April, dua hari selepas Mahkamah Tinggi memberikan Deepa hak penjagaan dua anaknya itu.

Sejak lapan bulan lalu, Viran enggan menyerahkan anak itu walaupun rayuan dari Deepa dan ahli keluarga yang lain.

Viran, bekas pemandu lori, berkata beliau berbuat demikian untuk melindungi agama anaknya sebagai seorang Muslim kerana Deepa telah mempersoalkan pertukaran agama kanak-kanak itu.

Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin mengetuai panel lima hakim.

MB, timbalan tidak ambil gaji bantu mangsa banjir
  • Ahmad ketika sidang media di pejabatnya sebentar tadi. Ahmad ketika sidang media di pejabatnya sebentar tadi.
1 / 1
KOTA BHARU - Cakna dengan musibah yang dihadapi rakyat Kelantan akibat bah kuning baru-baru ini, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob sanggup menyumbangkan  sebulan gajinya kepada Tabung Amanah Bencana Banjir.

Selain beliau, timbalannya, Datuk Mohd Amar Abdullah bersama seluruh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan juga berbesar hati turut berbuat demikian.

Ahmad mengumumkan perkara tersebut sebentar tadi di pejabatnya dan beliau berkata  sumbangan tersebut akan disalurkan bagi membantu meringankan beban mangsa-mangsa banjir.

Selain itu, semua Adun, ahli Dewan Rakyat, Ahli Dewan Negara termasuk speaker kerajaan negeri akan mendermakan sebulan elaun mereka kepada tabung sama.
9:00AM - 14 Jan 2015

Kes Altantuya: Siapa, apa dan mengapa


Kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariiibuu telah berakhir dengan bekas anggota polis Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar didapati bersalah dan dihukum mati.

Perbicaraan itu menyaksikan 75 saksi pendakwaan manakala pihak pembelaan hanya memanggil Azilah dan Sirul.

Terdapat beberapa persoalan yang masih berlegas di minda, seperti:

  • Mengapa ada perubahan hakim dan pendakwa?
Di Mahkamah Tinggi Shah Alam, kes itu pada mulanya dijadual didengar oleh Hakim KN Segara, yang dikenali sebagai seorang hakim yang tegas.

Segara telah mendengar rayuan tiga tertuduh (termasuk penganalisis politik Abdul Razak Baginda) apabila mereka mula-mula dihadapkan ke Mahkamah Tinggi. Bagaimanapun, kes itu kemudian dipindahkan untuk didengar oleh Hakim Mohd Zaki Yasin. Segara kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi hakim Mahkamah Rayuan di mana beliau kemudiannya bersara.

Terdapat juga perubahan pendakwa dan juga bekas ketua pendakwaan Selangor Sallehuddin Saidin digantikan pada saat-saat terakhir dengan Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Tun Abdul Majid Tun Hamzah, yang dikenali rapat dengan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, manakala Sallehuddin pula rapat dengan bekas peguam Ketua II Mohd Yusof Zainal Abiden.

Sallehuddin akhirnya berhenti daripada Pejabat Peguam Negara. Tun Abdul Majid juga mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes tipu terhadap bekas menteri pengangkutan Dr Ling Liong Sik yang melibatkan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Turut menarik perhatian ialah hakikat bahawa peguam Wong Kian Kheong, yang dikatakan rapat dengan peguam negara, telah mewakili kedua-dua Abdul Razak dan Ling.

Wong pada mulanya berkhidmat di Pejabat Peguam Negara tetapi beliau kemudiannya menyertai Lee Hishammuddin, sebuah firma guaman yang diasaskan oleh sepupu Najib, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang ketika itu menteri dalam negeri.

Wong telah pun dilantik sebagai Pesuruhjaya Kehakiman.

  • Mengapa dan siapa Azilah telefon?
Azilah telah menelefon seorang individu yang tidak dikenali sebanyak dua kali dari Puncak Alam (tempat kejadian) selepas jam 11 malam pada 19 Oktober 2006 sebelum pembunuhan berlaku, berdasarkan rekod telefon bimbitnya. Mengapa dan siapa yang dihubunginya?

  • Mengapa motif tidak dijelaskan?
Hakim Mohd Zaki tidak menyentuh motif di sebalik pembunuhan Altantuya, dan memutuskan bahawa ia bukan satu keperluan kepada kes pembunuhan itu.

  • Mengapa pihak pendakwaan tidak merayu terhadap pembebasan Abdul Razak yang dituduh bersubahat dengan pembunuhan itu?
Ini ekoran apa yang mereka dakwa sebagai dapatan fakta dalam afidavit penganalisis politik itu berkenaan dengan permohonan ikat jaminnya. Afidavit itu tidak diperolehi sepenuhnya oleh media.

Afidavit itu telah difailkan oleh Wong apabila Sirul dan Azilah ditangkap, dengan menuding jari pada mereka.
  • Mengapa Sirul mendakwa dia telah dijadikan sebagai "kambing hitam" untuk melindungi "rancangan mereka" dan siapa yang dia maksudkan?
     
  • Adakah kedua-dua anggota polis ini bertindak atas kehendak mereka sendiri?
       
  • Apakah peranan DSP Musa Safri - bekas adikong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak - hanya terhad kepada menghantar Azilah ke rumah Abdul Razak di Damansara Heights dan pejabat di Jalan Ampang untuk menyelesaikan masalah?
     
  • Apakah peranan yang dimainkan oleh Altantuya dalam perjanjian Kementerian Pertahanan dalam pembelian kapal selam Scorpene dari Perancis yang bernilai berbilion ringgit? Adakah dia tahu sesuatu lebih daripada itu?
(Kerajaan telah melantik Perimekar Sdn Bhd, sebuah syarikat yang dimiliki oleh Abdul Razak, yang mengaku mempunyai hubungan sulit dengan Altantuya, untuk membeli dan menyelenggara kapal selam sewaktu Najib menjadi menteri pertahanan)
  • Adakah Najib kenal Altantuya seperti yang didakwa dalam Akuan Bersumpah (SD) pertama P Balasubramaniam yang menurutnya adalah berdasarkan apa yang Abdul Razak beritahu kepadanya?
Balasubramaniam dikatakan dipaksa menarik balik SD pertama itu dan menandatangani SD kedua. Dia didakwa telah dibantu oleh peguam kanan Datuk Cecil Abraham, yang kini disiasat oleh Lembaga Tatatertib peguambela dan peguamcara.

Selepas itu, Balasubramaniam dan keluarganya berlepas ke India selepas didakwa diminta berbuat demikian selama lima tahun sebelum pulang pada tahun 2013. Penyiasat persendirian itu meninggal dunia akibat sakit jantung tidak lama selepas itu.

Najib telah bersumpah dalam masjid pada tahun 2008 bahawa beliau tidak pernah bertemu dengan Altantuya.

Keluarga Balasubramaniam telah memfailkan saman RM1.9 juta terhadap Najib, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan Cecil, serta enam orang lain, tetapi saman itu telah ditolak bulan lepas.

Tiada ulasan: