Wednesday, April 18, 2012

Malam ni macam ada yang tak kena..

Ahlan wasahlan....
"Subahanallah....napelah baby dalam kandungan ibu ni bergerak tak henti dari tadi". Tertanya-tanya pada hati. Seperti ada yang tak kena. Bayangkan baby saya bergerak hampir satu jam. Nak tidur pun tak selesa sebab sakt pinggang, lebih-lebih lagi time baby bergerak.
"Cuba abang rasa perut ni. Aktif sangat dia malam ni. Saya tak boleh tido.."
Tinggallah encih suami tidur dengan lena bersama anak-anak. Kalu seingat saya masa pegi checkup petang tadi doktor kata hanya ada 3 tanda je yang perlu segera ke hospital bila rasa nak bersalin:
1. Bila baby kurang gerak seperti yang kene catat hari2 tu.
2. Bila ada tanda macam darah atau air ketuban pecah.
3. Bila ada ransangan, tapi kene set timing berape minit sekali sakit. Kalau dah mangkin 5 minit sekali tu makanya kene cepat-cepat g hospital.

Tulah yang saya ingat pesanan doktor petang tadi. Kalu nak kira anak-anak yang sebelum ni pun sama jugak. Anak pertama keluar tanda air ketuban pecah baru saya ke hospital. Tapi anak yang kedua,  3 hari sakit tapi kejap2 ok. sakit yang beberape minit tp saya masih boleh tahan lagi di rumah. Sampailah hati rasa tak sedap pi check kt hospital rupenya contraction yang 3 hari tu baby dah bukak jalan 5 cm. tapi kes malam ni lain macam sikit la.

Baby gerak kuat sangat. tengelam timbul perut saya dibuatnya..Jadi hati saya tak tenang. fikir macam-macam. Saya kejutkan suami mintak dia ambilkan  air zam zam ada simpan dalam rumah kami tuk kes-kes kecemasan macam ni. Suami ambilkan dan terus sambung tidur. Masih lagi tak tenang. Mangkin kuat dia menendang, pusing, segala macam sampai mengeras beberapa kali. Saya terus buka audio bacaan yasin dan perdengarkan. Sebab teringat Halaqah sebelum ni pasal baby yang dengar bacaan al-quran akan tenang dan badan seolah seperti sujud. lama saya perdengarkan al-Quran dari surah Yasin sampai ke surah Maryam..Baru rasa ok dan kurang geraknya. Tapi sakit pinggang tak kebah lah. Buatkan mata saya tak boleh lena malam ni.

Harap-harap baby saya sihat. Dan saya dapat tidur dengan tenang malam ini. Rasanya kalu dia gerak tu tandanya dia okay kot. Tapi kalu Baby kurang gerak tu yang patut risau. Alahai ibu mengandung ni..macam-macam plak kerenahnya. itu tak kene, ini tak kene. Bila Allah dah bagi mengandung asik mengeluh jer. Sakit sana sakit sini. Patutnya pi mintak tolong dengan Allah. Ni tidak duk mengarut malam-malam buta nih. Dah la esok nak g keje. Kang lewat bangun plak.


No comments:

Post a Comment

wa kha kha...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...